• celavie1

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej
    Efter en relativt snabb fertilitetsutredning (beror väl på vår ålder) är vi nu uppsatta på väntelistan för IVF. Nästa möte är i dec och då ska vi påbörja behandlingen. Känns skönt, läskigt, jobbigt osv. Inombords är det ett enda kaos om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte orkat berätta om detta för mina närmaste eftersom jag inte hunnit landa i det hela ännu på något vis.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er i samma situation. Vore så skönt att utbyta tankar, erfarenhet och peppa varandra.

Önskar er en skön söndag. Här lyser solen Glad

• Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016
  • celavie1

Ja du nog har man fått sin beskärda del av klumpiga kommentarer......
    Blivit kallad för karriärist, fått kommentarer som; vill inte ni ha barn?, vänta inte för länge för ni blir inte yngre, ska inte ni också skaffa barn? osv...
    Därtill kan väl tilläggas alla barndiskussioner där man suttit med som det femte hjulet.
    (O)favoriten är dock när man får kommentaren. Vänta ni tills ni får barn då förstår ni......

I de flesta fall menar de ju inget illa. Det sitter ju i hur jag tar emot det men visst önskar man ibland att de skulle förstå att just barnfrågan kan vara oerhört känsligt.

• hope88

Tack för välkomnandet PandoraDiem :)

Ja dessa känslor inför ivf är inte så lätta att hantera tycker jag men det är för väl för att nu är det helt plötsligt en ny väntan, men förhoppningsvis leder detta till något väldigt fint för oss :) Ja jag håller tummarna för det, men det skulle inte förvåna mig om mensen ska strula bara för att man väntar på detta. Men det blir som det blir någon gång kommer den ju komma..

Åh okej då förstår jag, ja det skiljer sig säkert från landsting till landsting. Vilket det inte ska göra men tyvärr brister det väl där :( Håller tummarna hårt för att provsvaret ändå kommer inom kort.

Ska försöka tänka som du att lyckliga slut faktiskt händer :)

Beställde alla mediciner på apoteket i torsdags och igår kom de, så ska hämta ut de här någon dag så det finns hemma sen.

Kram

• hope88

Hej Maria C och välkommen hit :)

Åh så glad jag blev när jag läste igenom det du skrev! Vilka positiva nyheter för er att få reda på att din sambo faktiskt har spermier som kan användas inför ivf:en,underbart! Kan bara tänka mig den oro ni levt med under denna tid inför provsvaren, måste ha varit så jobbigt så dessa nyheter måste ju kännas så skönt nu. Nu ska bara sambon din återhämta sig lite så är ni fit for fight sen, härligt! Håller tummarna att allt går bra :)

Vad skönt att du/ni orkat berätta för de i er närhet, måste kännas skönt med det stödet. Ska också berätta för chefen när vi fått startdatum med ultraljudstider m.m sen.Tror det blir lättare så. Annars är det föräldrar och vänner som känner till detta och hejar på oss. Ja det är verkligen vanligare än vad man tror, ibland känns det som om man sitter helt själv i denna båt, men så är det ju inte alls. Önskar bara att vi alla slapp dessa svårigheter.

Känner samma som du beskriver, jag och maken har också kommit närmre varann i och med allt detta. Vi har blivit starkare av motgångarna och peppar varandra.

Tycker också att det ska bli roligt att följas åt!
    Kram

• hope88

Välkommen Popetot :)

Förstår lättnaden efter provsvaren, vad härligt! Jag tror det kommer gå bra för oss nu får vi ju extra hjälp på traven :) Vad kul att ni är igång nu och står i kön, är det i landstingskön ni står? Håller tummarna att ni snart blir kallade, och det ska ni ju inom 3 månader enligt vårdgarantin om det är via landstinget.

Ja tycker också det är skönt att prata med andra i samma sits även om det är tråkigt att vi sitter i denna sits men det är tur att hjälpen finns. Missförstå mig rätt tycker att det är härligt att vi kan stötta varandra i detta här och jag är glad att få stöd av andra som är inne i samma process och förstår vad man genomgår.

Kram

• hope88

Tack för välkomnandet :)

Vad skönt att ni varit på gruppinformationen inför IVF:en nu Celavie1, måste kännas skönt även om ni blev lite nere efter mötet. Jag försöker tänka såhär att egentligen säger ju inte statistiken så mycket om oss individuellt utan det är ju bara siffror, och under resans gång när man är inne i behandlingen så vet ju läkarna mer just vad våra chanser är. Till oss sa de att chanserna är ungefär 40% vid varje försök och att 3 av 4 blir gravida, men att inga garantier finns och att man inte ska bli för nere om det inte lyckas på första försöket. Det förstår ju vi också men nu hoppas man ju eftersom läkarna sagt att våra chanser att klara att bli gravida på egen hand är 0% så utifrån det ökar ju chanserna markant med IVF:en, men ändå vågar jag inte hoppas alltför mycket.

Vad skönt att ni idag kunde se ifrån det som sas på mötet och kan se framåt, vi får helt enkelt inte tappa hoppet.

Hoppas provsvaren går snabbt så ni kan få ett startdatum. Spännande! Låter som en bra plan att berätta för chefen, blir säkert enklare att kunna gå ifrån jobbet m.m. sen också när det behövs. Ska också berätta för chefen när vi får startdatum.
    Klart vi förtjänar medgång :)

Känns bra att ha hittat hit och få prata med er som förstår på ett annat sätt. Ja en dag i taget nu så hoppas vi på det bästa! Våra barn kommer ju vara så efterlängtade <3

Kram

• hope88

Usch känner igen mig i exakt det ni beskrivet Popetot och Cealive1, de där dumma klantiga kommentarerna gör en så ledsen och arg.. Kommer aldrig fråga någon när ska ni skaffa barn då? Barn skaffar man inte, barn är en gåva som inte ska tas för givet.. Men det är väl lätt för andra att kläcka ur sig detta som inte haft några svårigheter.. Jag hoppas bara att fler och fler blir bättre på att förstå att alla inte har det lika lätt.. Ja det är jobbigt att höra vänta bara tills du själv får barn. Mm hoppas kan man ju brukar jag tänka.. Men hörrni förhoppningsvis går detta bra och snart är vi också föräldrar <3 Kram på er!

• pandoraDiem

Åh vad kul att se sån aktivitet här inne :) så härligt att jag har hittat den här tråden, det är något speciellt med stöd från er som vet vad det innebär att vara ofrivilligt barnlös och själva ska genomgå ivf. Jag håller tummarna hårt för alla oss! Och jag tror verkligen att vi alla kommer bli föräldrar till slut på något sätt :)

Tänkte bara säga att jag tog mod till mig att berätta för min syster igår och gud så skönt det känns nu. Det var stort för mig för jag är så dålig på att prata om känsliga saker. Så det var ett steg i rätt riktning, nu ska jag samla lite mod till mig att berätta för föräldrarna sen får jag se när jag vågar säga något till de närmsta vännerna. De vet inte att vi har svårt att få barn och det är jobbigt när de sårar mig utan att veta om det, för det är ju inte deras fel att jag inte berättat.

Kram på er alla!

• Bergamott83

Hej. Vi kommer göra vår andra (tredje egentligen) i januari. Vi fick ingen återsättning nu i oktober så i december blir det nässpray över jul och nyår sedan sprutor och i mitten på januari så kör vi ivf med icsi

• Popetot
    hope88 skrev 2015-11-07 17:15:34 följande:

Välkommen Popetot :)

Förstår lättnaden efter provsvaren, vad härligt! Jag tror det kommer gå bra för oss nu får vi ju extra hjälp på traven :) Vad kul att ni är igång nu och står i kön, är det i landstingskön ni står? Håller tummarna att ni snart blir kallade, och det ska ni ju inom 3 månader enligt vårdgarantin om det är via landstinget.

Ja tycker också det är skönt att prata med andra i samma sits även om det är tråkigt att vi sitter i denna sits men det är tur att hjälpen finns. Missförstå mig rätt tycker att det är härligt att vi kan stötta varandra i detta här och jag är glad att få stöd av andra som är inne i samma process och förstår vad man genomgår.

Kram

Tack! Vi står i kö sedan 21 oktober så jag gissar på tid någon gång i januari. Vår resa har varit lång. Vi påbörjade utredningen på en annan klinik som gjorde en del fel, väntetider var långa enbart för att få besked på spermaproverna. Läkaren skrämde upp mig och tog märkliga beslut. Vi kom i kontakt med rmc när biopsin skulle göras på min man då den ursprungliga kliniken inte kunde genomföra det. Efter bråk med läkaren tog vi beslutet att göra utredningen hos rmc istället eftersom de verkade kompetenta och vi kände oss trygga. Eftersom vi nu var nya patienter hos dom fick vi ju ställas i kö igen. Det har snart gått ett år sen vi startade men först nu känns det som att man kan se en lösning i horisonten. Snart är det vår tur! Tänk om man känt till vad man hade framför sig när vi skippade preventivmedel i början av 2013...
  • celavie1

Ja det är sannerligen skönt att vi börjar bli några stycken här så vi kan stötta varandra fram emot pluset. Vad skönt Pandoradiem att du tog mod till dig och berättade för din syster. Det är verkligen inte lätt och prata om sådant här. Det blir så tydligt då att man har ett problem. Jag är också lite rädd för att det ska öka pressen om de frågar en massa och så men lättanden av att berätta för någon överskrider den oron.

Av någon anledning har jag alltid blivit nedstämd efter besöken på fertilitetscentrum. Jag tror de beror på att undertryckta känslor bubblar upp då jag och sambon åker hem och pratar i bilen. De säger att det kan bli så och det finns ju hjälp av kuratorer men jag har inte kontaktat henne ännu. 
    Fokus ligger nu på att komma iväg och ta blodprov i nästa vecka och sedan boka in en tid för start. Dock vet jag inte om vi ska använda långa eller korta alternativet på behandlingen. Det skulle man tydligen få reda på i samband med igångstart. Det är klart man önskar det korta programmet men samtidigt vill man ju ha det som de tror blir bäst för just oss. 
    Vet ni vad det är som avgör vilken metod de väljer?

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016