• Popetot

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej!

Fick tips av MariaC att ansluta mig här (tack!) Vi har försökt bli gravida i 2 år o 8 månader.

I spermieproven vi lämnade i våras hittades inga spermier. Det gjordes ultraljud på min man som visade på eventuella cellförändringar. 22 september gjordes en testikelbiopsi på min man. Där hittade man ett gäng simmare i ena testikeln som nu är infrusna. Tydligen har han så få att det är anledningen att vi inte kan bli gravida själva. Man kunde också konstatera att där inte var några cellförändringar. Det var en oerhörd lättnad.Vi är nu satta i kö för ivf sedan 21 oktober. Bör bli kallade till inledande samtal inom 3 månader. Skönt att pratade andra i samma sits även om jag önskar att ingen av er behövde genomgå detta.

• Popetot

Klart vi ska bli föräldrar :) De flesta i vår omgivning känner till våra problem. De första gångerna jag berättade var det tufft och tårarna strömmade. Min syster fick berätta för min föräldrar för jag tyckte det var så jobbigt. Men ju längre tiden går desto lättare är det att bara vara öppen med det. Då vi dessutom är nygifta hindrar det folk från klumpiga kommentarer kring när vi ska skaffa barn. (Skaffa barn? Vilket jäkla uttryck egentligen) Så trots att det är tufft så rekommenderar jag er att vara öppna med det. Någon gång har jag varit ganska tuff mot folk. En person som då var en ganska ny bekant kläckte ur sig om huruvida min man inte ville ha barn eftersom vi inte hade några. Jag tittade honom då rakt i ögonen och sa. Nej, vi har inte barn för att vi inte kan! Sen var det tyst från honom. Vid denna tidpunkt hade vi dessutom precis fått besked att man inte hittat spermier (innan biopsin). Tror han lärde sig en läxa där om var man egentligen frågar folk.

Det ska bli kul att följa er alla och se vem som först får plus :)

• Popetot
    hope88 skrev 2015-11-07 17:15:34 följande:

Välkommen Popetot :)

Förstår lättnaden efter provsvaren, vad härligt! Jag tror det kommer gå bra för oss nu får vi ju extra hjälp på traven :) Vad kul att ni är igång nu och står i kön, är det i landstingskön ni står? Håller tummarna att ni snart blir kallade, och det ska ni ju inom 3 månader enligt vårdgarantin om det är via landstinget.

Ja tycker också det är skönt att prata med andra i samma sits även om det är tråkigt att vi sitter i denna sits men det är tur att hjälpen finns. Missförstå mig rätt tycker att det är härligt att vi kan stötta varandra i detta här och jag är glad att få stöd av andra som är inne i samma process och förstår vad man genomgår.

Kram

Tack! Vi står i kö sedan 21 oktober så jag gissar på tid någon gång i januari. Vår resa har varit lång. Vi påbörjade utredningen på en annan klinik som gjorde en del fel, väntetider var långa enbart för att få besked på spermaproverna. Läkaren skrämde upp mig och tog märkliga beslut. Vi kom i kontakt med rmc när biopsin skulle göras på min man då den ursprungliga kliniken inte kunde genomföra det. Efter bråk med läkaren tog vi beslutet att göra utredningen hos rmc istället eftersom de verkade kompetenta och vi kände oss trygga. Eftersom vi nu var nya patienter hos dom fick vi ju ställas i kö igen. Det har snart gått ett år sen vi startade men först nu känns det som att man kan se en lösning i horisonten. Snart är det vår tur! Tänk om man känt till vad man hade framför sig när vi skippade preventivmedel i början av 2013...
  • Popetot

IVF lista

Regnbågsdröm: 29 år (om typ 1,5 vecka) och går på RMC i Malmö. IVF 2. Långt protokoll. Spraystart 10/12. Planerat ÄP vecka 2. Kan även nämna att jag lever i samkönad relation, men det märks ju kanske på namnet

Hope 88; 27 år. Går på Huddinge sjukhus (landstingsfinansierat) Kort protokoll. IVF 1. Sprutstart 29/11, ÄP 9/12. Insättning 11/12. Gift sedan i somras med min ungdomskärlek.

Stajlish: 30 (fyller 31 om en dryg vecka), Sahlgrenska Göteborg, IVF 1, Sprutstart 12/11, ÄP 26/11, ET 28/11 & TD 13/12. Gift =)

Celavie1: 39 år, Västerås fertilitetscentrum, inväntar start. Sambo sedan 8 år.

Nicka: 34 år, går på distans på Carlanderska i Gbg. 4e IVF försöket. Första gången med långt protokoll,äggplock 16 dec. Sambo.

Fredag: 37. startar korta programmet i jan. Carl von linne kliniken Uppsala. Gift.

Popetot: 31 år, RMC Malmö, inväntar kallelse för planeringssamtal. Bör ske enligt vårdgaranti i januari. Gift sedan juni :)

• Popetot

IVF lista (fyll på vartefter)

Regnbågsdröm: 29 år (om typ 1,5 vecka) och går på RMC i Malmö. IVF 2. Långt protokoll. Spraystart 10/12. Planerat ÄP vecka 2. Kan även nämna att jag lever i samkönad relation, men det märks ju kanske på namnet

Hope 88; 27 år. Går på Huddinge sjukhus (landstingsfinansierat) Kort protokoll. IVF 1. Sprutstart 29/11, ÄP 9/12. Insättning 11/12. Gift sedan i somras med min ungdomskärlek.

Stajlish: 30 (fyller 31 om en dryg vecka), Sahlgrenska Göteborg, IVF 1, Sprutstart 12/11, ÄP 26/11, ET 28/11 & TD 13/12. Gift =)

Celavie1: 39 år, Västerås fertilitetscentrum, inväntar start. Sambo sedan 8 år.

Nicka: 34 år, går på distans på Carlanderska i Gbg. 4e IVF försöket. Första gången med långt protokoll,äggplock 16 dec. Sambo.

Fredag: 37. startar korta programmet i jan. Carl von linne kliniken Uppsala. Gift.

Popetot: 31 år, RMC Malmö, inväntar kallelse för planeringssamtal. Bör ske enligt vårdgaranti i januari. Gift sedan juni

Iskristall: 38 år, ivf-kliniken sthlm, 1:a IVF, kort protokoll, sprutstart 27/11, ÄP 7/12, ET 9/12, TD 25/12. Sambo

• Popetot
    Iskristall skrev 2015-12-09 22:20:08 följande:

Iskristall: 38 år, ivf-kliniken sthlm, 1:a IVF, kort protokoll, sprutstart 27/11, ÄP 7/12, ET 9/12, TD 25/12. Sambo

Har inte möjlighet att göra fint inlägg i listan just nu. Kanske nån vänlig själ som kan hjälpa till och lägga till mig?

Lagt in dig nu ;)
  • Popetot

Jag är fortfarande med. Har varit seg med att skriva då jag är lite deppig över allt. Det händer inget. Bara väntar och väntar på det där brevet om att få starta. Det är mer än ett år sedan vi startade utredningen men på grund av en klantig läkare har allt tagit längre tid. Nu bytte vi klinik men då hamnar man i kö på nytt. Jag hoppas och tror på att brevet dyker upp i januari. Men på grund av tidigare strul så väntar jag mig nästan ytterligare bakslag. 2016 ska bli ett bra år!

• Popetot

Tack hörni! Ivf kommer förhoppningsvis klara vårdgarantin. Problemet har varit utredningen innan där vi stött på grej efter grej som inte skötts korrekt enligt mig. Rmc där vi är nu känns ändå bra. Så vi bör få kallelse i januari om de dka klara vårdgarantin. Mest less för jag inbillade mig att vi skulle ha en tid att förhålla oss till innan årsskiftet. Längtar till nyår. Jag tror verkligen att 2016 blir ett bra år efter ett tufft 2015 :) förhoppningsvis har jag haft min sista jul utan barn eller åtminstone utan att vara gravid. Snart 3 år med gravidförsök. Nu vänder det väl? Kram på er alla!

• Popetot

Suck, väntar o väntar på en tid. Om tre veckor går vårdgarantin ut. Ringer kliniken, står i kö i 25 minuter. Kommer först i kö. Signaler går fram men sen kopplas jag bort. Ringer upp igen... Just nu är det många som ringer, försök senare :( Är så känslig just nu, när saker strular tänker jag att det är för att det inte är meningen att vi ska ha några barn. Telefontid slut om 12 minuter. Nya tag i morgon...

• Popetot
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-04 14:55:44 följande:

Men vårdgarantin? Gäller den verkligen i det här läget? Eller menar du typ att du måste fått något form av besked inom tre månader? Typ ett svar på att "väntetiden är si och så lång"? För det finns ju vissa landsting som har års väntetid på att få börja med IVF.

Oerhört frustrerande med telefontiderna dock. Känner igen det där. Hoppas du får svar snart och att det ordnar sig för dig!

Inte? Så har jag förstått det på de brev jag fått efter att remiss blivit skickad. Är jag helt fel på det alltså? känner mig som världens dummaste nu :'(
  • Popetot
    MariaC skrev 2016-01-13 11:03:45 följande:

Imon ska vi till Carlanderska på planeringssamtal inför Mikro-tese och IVF. Spännande att komma igång efter vår långa resa =)

Hur gick det idag? Vi fick kallelsen till vårt planeringssamtal idag. 4/2 är det dax. Spännande!
  • Popetot

Fråga framförallt till de av er som går på rmc i Malmö. Man ska ju ringa mensens första dag och få klartecken på start. Är det vanligt att man inte får starta för att det redan är för många inbokade äggplock? Är jätterädd att nu gå och vänta på mens och sen få veta att man inte får starta för att man fått mens fel dag.

• Popetot
    finee skrev 2016-02-22 16:13:32 följande:

Hej!

Ny här i tråden :) Har precis påbörjat utredning och nyss fått veta att jag har för högt prolaktin. Är det någon annan här som har/haft det, och som ska genomgå IVF? Är så orolig nu att det inte ska gå att genomföra en behandling... :(

Och vill också passa på att säga grattis till er som plussat :) 

Kram /finee

Hej! Välkommen :)

Fråga till dig; vilken tid på dygnet tog du blodprovet? Prolaktin är alltid sim högst på natten och morgonen för att sedan sjunka framåt dagen. Jag fick aldrig den informationen och tog provet direkt på morgonen. Jag blev väldigt less på läkaren eftersom jag blev väldigt rädd av resultatet. Mitt sista blodprovet som jag tog senare på dagen var nivåerna normala. Ska du göra MR, vet du det?

Jag tror inte du behöver vara orolig. Det finns trådar här på familjeliv för personer i sams situation som dig. Tror du kan få bättre hjälp där. Men häng kvar här också :)
  • Popetot

Hej på er alla! Jag började med gonal-f i onsdags men känner ingenting. Någon liten biverkning vill man ju ha för att det ska kännas som det händer något. Har ni som tagit final-f haft några biverkningar? Jag tar 150, är det en ganska låg dos? VUL på måndag.

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016