• Snorkfraken91

BF juni/juli

Hej!

Här är en tråd för oss som har BF i juni och juli. Vi är några från tråden "Just slutat med p-piller någon fler?" som följs åt här, men andra är självklart också varmt välkomna! Glad 

Presentera er och skriv BF så kommer jag eftersom att fylla på en lista! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF juni/juli
  • Luttiis
    En del av oss skrev 2015-11-05 16:35:21 följande:

[quote=75964118][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-05 16:15:00 följande:[/quote-nick]

Det är lite så jag och sambon resonerar, att vi kommer vilja göra abort men tänk om man får dåliga siffror men så är barnen friskt egentligen?! Och vet inte om man vill gå vidare med fvp med tanke på risken för missfall! Åh vet inte alls hur vi ska göra

[/

Risken för missfall vid FVP är 0.5-1% och lite högre vid MKP eftersom det görs tidigare än FVP. Jag känner att det är dåliga odds att jag som 40+ mamma kommer få så bra siffror av ett KUB som jag kommer känna mig lugnad av och alla andra kromsomavvikelser då som finns? På KUB kollas bara 3 varav två trisomi 13 och 18 ör såpass ovanliga och så kollas trisomi 21 som är Downs syndrom.

Några påstår att risken är större för missfall vid FVP än att man skulle hitta något avvikande, vet inte riktigt hur dom resonerar när dom skriver så. Om det är okunskap bara. Att helt avstå från fosterdiagnostik eller bara göra det med enda motiv att få se bebis tycker jag är ren idioti helt ärligt.

Ja det är därför vi har bokat in ett vanligt ultraljud för att få se bebisen eftersom vi inte är helt hundra på kub testet än :) visst vill man veta om ens barn har något fel men är så orolig för hur vi kommer reagera på siffrorna eftersom dom ändå inte är 100%iga
  • Tiana
    Gammeltanten skrev 2015-11-05 18:00:04 följande:

Undrar om MVC missuppfattade något när jag ringde förra veckan. Eftersom jag gjort IVF meddelade jag datum för insättning istället för senaste mens. Har fått hälsosamtal 16:e december (10+6) och inskrivning 14:e januari (15+0). Känns som hon gått på att min senaste mens var dagen för insättning. 2 veckor fel.

Som tur är har vi vårt första ul på ivf-kliniken den 16:e november. Är orolig för utomkvedshavandeskap eftersom risken är större för det vid IVF.

Ringa och höra med dem på nytt kanske? Eller så hade de kanske inte tider tidigare. Här hos oss är det babyboom och svårt att få tider som det är nu.
  • Luttiis
    Ajvar skrev 2015-11-05 16:25:19 följande:

Precis, fast jag är inskriven på mvc i Liljeholmen och ska på UL 19e (vecka 8-9) :). Vilken vecka är du i när du ska dit?

Jag kommer skriva in mig på mvc i Täby men vill ta ett tidigt ultraljud hos dom i Liljeholmen, då kommer jag vara i v9 (8+5) tror jag. :)
  • Tilliiz
    Ajvar skrev 2015-11-05 14:16:23 följande:
    Hehe, jag sa exakt som det var; ingen mens sen i augusti men stenkoll på tempen och tror mig ha haft ÄL runt 6 okt och 2,5v senare plussade jag ju med digitalt där det stod 2-3v. Med andra ord är jag stensäkert men behövde inte särskilt mycket övertalning ;)
    Så läskigt, trodde det bara var jag! Har inte heller haft min mens sen i början på augusti men hade äl den 7/10 enligt tempen! I måndags skrev jag in mig hos Liljeholmen och fick första möte den 23/11 + ul den 30e just för att bm vill säkerställa vilken vecka. Nu är vi några st som går i Liljeholmen, kanske möts i korridorerna!
  • En del av oss

[quote=75964254][quote-nick]sasaj skrev 2015-11-05 16:54:52 följande:[/quote-nick]

Jag fick inte se så mycket, en prick och så.

Vad fick du se?

Läkarn sa att jag var antagligen precis på gränsen så det var lite tidigt för ultraljud men att allt såg normalt ut för den veckan vi tror jag är i

[/

Samma här en hinnsäck som spg tom ut och lite tillplattad ut vilket var normalt för den vecka hag är i. Såg som en vit liten prick som tydligen var början till en gulesäck intill hinnsäckens höra kant och något som jag inbillar mig i vit i vänster kant som var embryot. Men hon sa att allt ser normalt ut och hon lät hoppfull men är ändå orolig idag och svävade på rosa fluffmoln igår.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • En del av oss

[quote=75964529][quote-nick]Gammeltanten skrev 2015-11-05 18:00:04 följande:[/quote-nick]

Undrar om MVC missuppfattade något när jag ringde förra veckan. Eftersom jag gjort IVF meddelade jag datum för insättning istället för senaste mens. Har fått hälsosamtal 16:e december (10+6) och inskrivning 14:e januari (15+0). Känns som hon gått på att min senaste mens var dagen för insättning. 2 veckor fel.

Som tur är har vi vårt första ul på ivf-kliniken den 16:e november. Är orolig för utomkvedshavandeskap eftersom risken är större för det vid IVF.

[/

Du kan inte ringa din mvc och höra efter?

Hade faktiskt ingen aning om att X var större vid IVF då det sätts in i livmodern men där fick jag lära mig något nytt.

• En del av oss

[quote=75964537][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-05 18:01:30 följande:[/quote-nick]

Nipt och kub är inte samma sak, Nipt är ingen sannolik bedömning utan samma säkerhet som fvp

I alla gravidas blod finns lite DNA från fostret. Genom en särskild teknik kan man undersöka detta DNA och med 99,9% säkerhet fastställa om fostret har Downs syndrom (trisomi 21). Detta innebär att det finns tre stycken kromosom 21. Provet kan också med ca 95% säkerhet påvisa om det skulle finns ett extra kromosom 18 eller 13.

[/

Jo samma kromosomavvikelse kollas med NIPT som vid KUB. Varför gör man inte KUB och spar 9500 kr?

• En del av oss

[quote=75964594][quote-nick]Tiana skrev 2015-11-05 18:12:59 följande:[/quote-nick]

Ja, om risken är 0,5 -1 % vid FVP så är risken procentuellt mindre. Får man exvis sannolikhet 1:350 så motsvaras det av 0,0028%, 1:20 000 blir enligt samma sätt att se det 0,00005%

Matematik, inte okunskap.

[/

Jag är inte geni så jag hänger tyvärr inte med i matematik formler etc

• En del av oss

[quote=75964600][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-05 18:13:55 följande:[/quote-nick]

Ja det är därför vi har bokat in ett vanligt ultraljud för att få se bebisen eftersom vi inte är helt hundra på kub testet än :) visst vill man veta om ens barn har något fel men är så orolig för hur vi kommer reagera på siffrorna eftersom dom ändå inte är 100%iga

[/

Jo precis det är därför jag är nämligen säker på att genomgå ett FVP med 100% säkerhet och ingen sannolikhet. Jag är 40+ så jag tillhör en riskkategori.

• En del av oss

[quote=75964633][quote-nick]Tilliiz skrev 2015-11-05 18:20:53 följande:[/quote-nick]

Så läskigt, trodde det bara var jag! Har inte heller haft min mens sen i början på augusti men hade äl den 7/10 enligt tempen! I måndags skrev jag in mig hos Liljeholmen och fick första möte den 23/11 + ul den 30e just för att bm vill säkerställa vilken vecka. Nu är vi några st som går i Liljeholmen, kanske möts i korridorerna!

[/

Jag kommer också göra ul etc i Liljeholmen men går hos Privata barnmorskor på Östermalm.

Svar på tråden BF juni/juli