• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-21 12:56:00 följande:

Hmm ok då kanske jag ska ta ut det ur kylskåpet. Tänk om det är förstört nu..

I bipacksedeln står det Får inte frysas och ljuskänsligt, förvaras i orginalförpackningen. Så bara det inte ligger för kallt kan jag tänka mig att det är okej! Så jag tror inte du behöver oroa dig.
  • Pocatello

Det känns som att det är så många steg i det här som kan få fel, så fort en kommit förbi ett så börjar oron för nästa. Jag försöker att inte tänka för mycket på det.

Hur har ni som gjort äggplock mått innan? Jag har varit otroligt svullen och haft väldigt ont både i magen och sen idag även i ryggen. Kan inte sitta upp längre stunder utan får då jätteont. Måste ligga ner eller stå upp. Skrev en tenta igår och det var inte det lättaste hehe. Satsar på en lugn helg nu med serier i soffan inför ÄP på måndag. 

• phee
    Pocatello skrev 2015-11-21 18:45:38 följande:

Det känns som att det är så många steg i det här som kan få fel, så fort en kommit förbi ett så börjar oron för nästa. Jag försöker att inte tänka för mycket på det.

Hur har ni som gjort äggplock mått innan? Jag har varit otroligt svullen och haft väldigt ont både i magen och sen idag även i ryggen. Kan inte sitta upp längre stunder utan får då jätteont. Måste ligga ner eller stå upp. Skrev en tenta igår och det var inte det lättaste hehe. Satsar på en lugn helg nu med serier i soffan inför ÄP på måndag. 

Jag förstår dig ! Precis så känner jag också. Man är klar med det ena då börjat det andra liksom. Men det är nog bra ändå att ta ett steg i taget. :)

Jag kan säga dig att innan jag gjorde äggplocket hade jag mest ont i ryggen! Hoppas det går bra på måndag och att du får fram fina ägg :)
  • Dirvas
    phee skrev 2015-11-21 11:31:27 följande:
    Jag skrev ett inlägg om mitt äp som måste försvunnit!? Men men skriver igen :)

Det som gjorde lite ont var bedövningen som stack till. Sen var det ganska lugnt , fick smärtstillande som gjorde att jag inte kände så mycket helt enkelt. De drog på ordentligt med smärtlindring så trodde jag skulle somna emellanåt! Jag behövde inte säga till alls. Mycket tacksam för detta. Jag var orolig för antalet ägg i o m att jag haft en så låg dos och inte jämnt mig säker på om jag fått tillräckligt. Men när ingreppet var klart så var de verkligen behövlig vila som gällde. Fick besked om att de fick ut 7 ägg, vilket blev både en bekräftelse och en besvikelse till en början , man vill ju ha det dubbla för att men tror att chanserna är större till graviditet , vilket inte stämmer ! Jag funderade på det en stund och sen kändes det helt okej, som min underbara sambo sa, "hur många ska du ha där inne " det krävs bara ett enda. De ringde från labb idag kl 8 och sa att 3 ägg blivit befruktade och att jag ska komma på måndag för återinförande. Så får vi se om de blir ett eller två embryo.. om nu de klarar sig och inget går fel , är lite nervös för det men det är inget ja kan göra.
    Skönt att det gick bra och de säger ju att kvaliteten ofta är bättre på ett lägre antal ägg så verkar lovande. Hoppas allt går bra så vi båda får återföring av fina embryon på måndag. Känns som helgen går jättelångsamt och jag oroar mig mest för att inget ska överleva helgen trots att jag inte kan påverka det.
  • Dirvas
    Pocatello skrev 2015-11-21 18:45:38 följande:

Håller med, hela tiden något nytt att oroa sig för.

Jag mådde rätt bra innan äggplocket, kände av ömhet i nedre delen av magen från och till men inte så mycket mer. Lycka till med äp!
  • cutepoison
    jagvillhabarn skrev 2015-11-22 06:53:24 följande:
    Kan inte tro de e sant. Var helt säker på att de va kört.

Lyckligast i världen just nu :)
    Grattis!!!! Så underbart :D 
  • Iskristall

Vad roligt! Stort grattis! På vilket försök tog det sig?
  • HJohannesson

Stort grattis !!! Jag hade återinföring en dag efter dig, jag får väl se till att prestera i morgon då ;)

Måste kännas helt underbart!!
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november