• Nmg

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

• Nmg

Aha ok då förstår jag lite mer. Men vet ni om det är ökad risk för tvillingar med blastocyst även fast man bara sätter tillbaka 1? Vill inte vara otacksam men är mer än nöjd med 1 barn. Är risk för både mamma och barn om det blir tvillingar...

• Nmg

Tack! Ja det ör ganska bra resultat nu när jag tänker efter faktiskt

irrbloss_83 skrev 2015-12-05 15:41:33 följande:

Glömde ju skriva det viktigaste, GRATTIS till 8 små embryon, jättebra resultat ju!

• Nmg

Åh nu blir jag alldeles nervös .... Ska prata med sköterskan imorgon skulle ringa de ich kolla hur många som fortfarande delar sig

FruGrävling skrev 2015-12-05 16:46:18 följande:

Jo det är en liten ökad risk för enäggstvillingar efter blastocyst återföring. Vad jag förstår är risken dock fortfarande väldigt liten. Har inga exakta siffror att ge dig. Men visst det kan hända - min mans bror och svägerska fick två små tjejer nu i våras efter återföring av en blastocyst.

• Nmg

Nu blev jag lite lugnare , tack vi har tvillingar i släkten, makens syskon är twins och mammas och pappas kusiner/ moster osv är tvillingar, min

Morbror ich hans fru fick tvillingar så jag vet inte om det räknas som

"Nära släkt" eller om det måste vara en syskon som har tvillingar för att det ska vara lite ärftligt.kanske låter otacksamt att man inte vill ha tvillingar men jag har ett barn sen tidigare redan så 1 blir perfekt om man nu kan välja

FruGrävling skrev 2015-12-05 18:32:36 följande:

Tror inte du behöver vara så nervös. Tror att risken är 3/1000 för identiska tvillingar i vanliga fall och även om risken skulle vara dubbelt så stor vid blastocyst så skulle det ju bara innebära 6/1000.

Blastocyst transfer rekommenderas ofta i USA för att just minska tidken för tvillingar. Detta eftersom det har bättre chans att lyckas och då slipper man sätta tillbaka två stycken (vilket fortfarande är ganska vanligt i USA) som ju innebär en hög risk för tvillingar. Om det vore en väldigt ökad risk vid blastocyst hade man knappast gjort så.

• Nmg

2-äggs och 1-äggs... Flest 2-äggs. Vet att de frågade efter detta när jag blev gravid med min första ( dock på naturlig väg ej ivf) men då ville jag ha tvillingar så att jag skulle få mina två på en gång

• Nmg

Åh va spännande!

Iskristall skrev 2015-12-05 20:03:10 följande:

Jag tog min orgalutran lite senare än de andra sprutorna, då läkaren sa att jag skulle ta den senare.

Ja, snart dags för äp! Nu har vi tagit Ovitrellen. Jag gav min sambo äran att sticka mig

• Nmg

Förstår att du blir orolig, men du får tänka att de har lång erfarenhet av det här och har bog bra "koll" på dig

Iskristall skrev 2015-12-06 11:18:39 följande:

Nu har google-djävulen tagit över mig! Nu har jag läst om övermogna ägg Nu är jag rädd över de 4 äggblåsor läkaren såg på ena äggstocken som var stora i jämförelse med de andra i andra äggstocken, tänk om de hinner bli övermogna? Och de andra inte växt tillräckligt och inte är mogna?! :-/

• Nmg

Ni som gjort ÄP nyligen, hur

Mådde ni dagarna efter? Jag är fortfarande öm runt magen dock inte som första dagen. Nu kan jag sitta rakt osv, men känner mig förstoppad. Och det kommer även en liten brunflytning till o från ibland (ursäkta detalj info) är det vanligt? Jag var ute och promenerade en timme nyss i lugn takt, blev inte andfådd men är öm... Kanske va dumt av mig att röra på mig men jag ville liksom få igång tarmarna de blir inte bättre av att jag sitter still precis...

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november