• Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget
  • Tow2Mater
    Anonym (Kvinnor) skrev 2015-11-11 22:37:49 följande:

Äsch det kommer förmodligen bli vanligt att de får välja i framtiden. Hur skulle det annars se ut? Vi är mångkulturella nu och då får man ta det goda med det onda. Vi måste respektera att de som kommer från andra kulturer/olika religioner har ett annat sätt att se på saker och ting än vad svenskar har. 
    Annars riskerar vi att stå utan tillräckligt många barnmorskor och får åka och föda barn i andra länder istället. 

Att begränsa kvinnors rättigheter och livsutrymmen är sällan ett särskilt svårt val så jag tror säkert att vi har både inskränkningar i aborträtten och valfrihet om man vill medverka vid en abort i framtiden.

Med t ex en stor muslimsk röstberättigad population kan det kanske bli så ja. De kan organisera sig som alla andra och rösta fram vad just de anser borde ändras i samhället.
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-12 02:54:02 följande:
    Med t ex en stor muslimsk röstberättigad population kan det kanske bli så ja. De kan organisera sig som alla andra och rösta fram vad just de anser borde ändras i samhället.
    Muslimsk? Varför det? Min erfarenhet säger att kristna intressegrupper i mycket högre grad än muslimsa jobbar för begränsning av aborträtt. Muslimerna delar exempelvis inte uppfattningen om att embryon har en själ. Som exempel har jag inte sett något muslimskt motstånd mot stamcellsforskning. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (anonym)

I dag kom tingsrättens dom i tvistemålet.

De avslår där Ellinor Grimmarks talan avslås, vilket innebär att tingsrätten inte ger henne gehör för stämningen och hon nekas skadestånd. I stället döms hon att betala landstingets rättegångskostnader – drygt 925 000 kronor.

• Tow2Mater
    Johan75 skrev 2015-11-12 08:27:53 följande:
    Muslimsk? Varför det? Min erfarenhet säger att kristna intressegrupper i mycket högre grad än muslimsa jobbar för begränsning av aborträtt. Muslimerna delar exempelvis inte uppfattningen om att embryon har en själ. Som exempel har jag inte sett något muslimskt motstånd mot stamcellsforskning. 
    Det finns av naturliga skäl inte många t ex muslimska intressegrupper i Sverige idag. Men jag tror de på sikt kommer att öka. Vi får se.
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-12 16:04:39 följande:
    Det finns av naturliga skäl inte många t ex muslimska intressegrupper i Sverige idag. Men jag tror de på sikt kommer att öka. Vi får se.
    Möjligt, men jag ser fortfarande inte att abortfrågan kommer vara prioriterat bland dessa. Kristna grupper världen över är väl däremot ökända för att jobba med denna fråga. Kvinnan i trådstarten hittar sina argument i Bibeln, inte Koranen. 
  • Tow2Mater
    Johan75 skrev 2015-11-12 16:08:16 följande:
    Möjligt, men jag ser fortfarande inte att abortfrågan kommer vara prioriterat bland dessa. Kristna grupper världen över är väl däremot ökända för att jobba med denna fråga. Kvinnan i trådstarten hittar sina argument i Bibeln, inte Koranen. 
    Kanske, men ibland ser man hur grupper av andra religioner stodjer sk kristna värderingar fore sekularisering. T ex har jag läst att familjer med barn som tillhor andra religioner oftare har sina barn i kristna fri/privatskolor än vad icke-troende har (som exempel).
  • Stårschan
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-12 15:53:33 följande:

De avslår där Ellinor Grimmarks talan avslås, vilket innebär att tingsrätten inte ger henne gehör för stämningen och hon nekas skadestånd. I stället döms hon att betala landstingets rättegångskostnader ? drygt 925 000 kronor.

Underbart! Detta var ett viktigt rättsmål för patientsäkerhet och kvinnors rättigheter.
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-12 16:17:32 följande:
    Kanske, men ibland ser man hur grupper av andra religioner stodjer sk kristna värderingar fore sekularisering. T ex har jag läst att familjer med barn som tillhor andra religioner oftare har sina barn i kristna fri/privatskolor än vad icke-troende har (som exempel).
    Känns ändå långsökt att måla upp muslimer som ett "hot" mot just aborträtten vi har i Sverige. Om jag inte mins helt fel anser de att det är efter 120 dagar som fostret får sin själ. Även efter detta så får man utföra abort ifall mammans liv hotas tror jag. Känns som att det klaffar rätt bra med hur bestämmelserna ser ut i Sverige just nu, plus/minus någon vecka. Sen finns det givetvis hårdare tolkningar där det i finns ett generellt förbud hela tiden som stärks ju närmare de 120 dagarna man kommer.
  • Anonym (anonym)

Rimligen borde denna barnmorska sökt arbete på större sjukhus i hela landet för då hade hon sannolikt fått en tjänst vid en ren förlossningsklinik där det bara sker förlossningar. 

• Rataxes
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-12 15:53:33 följande:

De avslår där Ellinor Grimmarks talan avslås, vilket innebär att tingsrätten inte ger henne gehör för stämningen och hon nekas skadestånd. I stället döms hon att betala landstingets rättegångskostnader ? drygt 925 000 kronor.

De vidskepliga som hoppas på ett annat resultat får väl offra några söndagars kollekt för att betala sin galjonsfigurs rättegångskostnader.
    Ödslar sällan tid på anonyma nick.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget