• Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget
  • Anonym (anonym)

Många som stödjer henne talar om att barnmorskeyrket är att ta hand om blivande mödrar och att i andra länder är det inte barnmorskor som utför abort de glömmer då att i många länder är det inte barnmorskor som förlöser kvinnor utan det är förlossningsläkare dessutom utför inte barnmorskor aborter det är det kirurger som gör förutom i de få fall där det gäller de sena aborterna där skadade foster föds ut genom en förlossning på förlossningsavdelning.

• Anonym (civilkurage)
    Läst flera trådar där jag citeras, här har jag parat ihop svaret på ett par:

1. många upprördes av att jag ogillar att man tar upp extremfallen när man förespråkar abort - och så tyckte de att jag tog upp extremfall när jag talade om de aborter som sker v 21.

Jag håller med om att detta är extremfall. Anledningen att jag tar upp detta är inte för att fläska på utan för att belysa frågan: När blir ett barn ett barn? Det är en ganska väsentlig fråga i abortdebatten. Dessutom var det ett svar på tidigare ett inlägg om änglamakerskor.

Naturligtvis sker de allra flesta aborter långt tidigare. Anledningen att jag nämnde en abort som låg närmare den övre åldersgränsen för abort var att jag tror att de flesta har svårt att frånse att det är ett litet barn som aborteras, som dessutom i vissa fall kan leva upp mot en timme efter aborten.

Personligen tycker jag inte att det är bättre att döda fostret tidigare. Jag tycker själv att det är lika mycket ett barn då. Var anser ni att gränsen går?

2. Sedan var det en som menade att abortmotståndare hade underliga föreställningar om varför man har sex.

Naturligtvis har kvinnor och män sex på grund av njutning och gemenskap i fler fall än för att alstra barn. Men faktum kvarstår att resultatet av ett oskyddat samlag kan resultera i en graviditet. Och om man är en vuxen människa och har samlag så bör man tänka på det i förväg. Det finns många sätt att skydda sig och om man vet att man inte vill ha fler barn kan man kastrera sig. Om man vet att det här är verkligen ett läge där det är olämpligt att bli gravid, ja då förespråkar jag avhållsamhet.

Att leva avhållsamt en period eller döda sitt eventuella oönskade barn - varför skulle det valet vara svårt? Varför är vi så själviska i det här landet?

Och återigen - adoption kvarstår som alternativ. Foglossningarna får du på köpet. Precis som en bit choklad kan avnjutas en sekund på tungan för att sedan hamna som extrakilon på höften, kan den sexuella typen av njutning också få fysiska men. Det är därför man ska tänka innan.

Men det är svenska kvinnor och män för slappa för, antagligen för att abort finns som alternativ.

Tänk om fettsugning var lika lättillgängligt...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 21:30:04 följande:

1. många upprördes av att jag ogillar att man tar upp extremfallen när man förespråkar abort - och så tyckte de att jag tog upp extremfall när jag talade om de aborter som sker v 21.

Jag håller med om att detta är extremfall. Anledningen att jag tar upp detta är inte för att fläska på utan för att belysa frågan: När blir ett barn ett barn? Det är en ganska väsentlig fråga i abortdebatten. Dessutom var det ett svar på tidigare ett inlägg om änglamakerskor.

Naturligtvis sker de allra flesta aborter långt tidigare. Anledningen att jag nämnde en abort som låg närmare den övre åldersgränsen för abort var att jag tror att de flesta har svårt att frånse att det är ett litet barn som aborteras, som dessutom i vissa fall kan leva upp mot en timme efter aborten.

Personligen tycker jag inte att det är bättre att döda fostret tidigare. Jag tycker själv att det är lika mycket ett barn då. Var anser ni att gränsen går?

2. Sedan var det en som menade att abortmotståndare hade underliga föreställningar om varför man har sex.

Naturligtvis har kvinnor och män sex på grund av njutning och gemenskap i fler fall än för att alstra barn. Men faktum kvarstår att resultatet av ett oskyddat samlag kan resultera i en graviditet. Och om man är en vuxen människa och har samlag så bör man tänka på det i förväg. Det finns många sätt att skydda sig och om man vet att man inte vill ha fler barn kan man kastrera sig. Om man vet att det här är verkligen ett läge där det är olämpligt att bli gravid, ja då förespråkar jag avhållsamhet.

Att leva avhållsamt en period eller döda sitt eventuella oönskade barn - varför skulle det valet vara svårt? Varför är vi så själviska i det här landet?

Och återigen - adoption kvarstår som alternativ. Foglossningarna får du på köpet. Precis som en bit choklad kan avnjutas en sekund på tungan för att sedan hamna som extrakilon på höften, kan den sexuella typen av njutning också få fysiska men. Det är därför man ska tänka innan.

Men det är svenska kvinnor och män för slappa för, antagligen för att abort finns som alternativ.

Sterilisering  utförs inte före en viss ålder och kostar dessutom 10 000-20 000 kr i de flesta landsting. 
    Det adopteras kring 800 barn per år i Sverige så det finns alltså inte några adoptivföräldrar för 15 000 barn per år, mellan 30-40% av alla graviditeter slutar med missfall så det är inte 36 000 barn som skulle fötts om abort inte var tillåten. 
  • Anonym (anonym)

Så människor ska leva i avhållsamhet tills de hittar en partner de kan tänka sig att skaffa barn med?
    Kvinnor som blir oönskat gravida ska fullfölja graviditeten för att adoptera bort barnet?
    Vad händer med de barn som kommer att födas med skador pga. alkohol och droger, för det kommer inte att gå att tvinga kvinnor att leva sunt genom en oönskad graviditet.
  • Zombie von Rymmen
    Ego Lovers skrev 2015-09-30 16:29:54 följande:

Att vara barnmorska på förlossningen eller på en MVC som arbetar med gravida kvinnor borde inte vara ett problem. Gyn skulle kunna ta över alla aborter. Tyvärr har många landsting rullande schema där barnmorskor jobbar en vecka på gyn, en vecka på förlossningen och en vecka på BB. Dessa borde omorganiseras.

Låt dig inte luras. Det är inte schemana som är problemet. Detta är en väldigt explicit strategi från anti-abortrörelsen för att vinkla bort debatten och i realiteten inskränka aborträtten.

Fler borde skriva på för att värna den svenska aborträtten: www.minkampanj.nu/petitions/tafsa-inte-pa-abortratten

Ego Lovers skrev 2015-09-30 21:31:24 följande:
    Problemet är att då skulle inte en muslimsk kvinna få ha sin burka eller slöja på sin arbetsplats om inte arbetsgivaren går med på det för religös får man vara på fritiden.
    Vilket är precis så det borde vara. Religionsfriheten har spårat ur och har i praktiken blivit en rättighet snarare än frihet, och det ställer saken i en helt annan dager.

Anonym (anonym) skrev 2015-09-30 22:25:48 följande:
    Hon kommer självklart inte att vinna denna gång heller skälet till att överklagan skett är för att kunna gå vidare till Europadomstolen där kan ärende bara tas upp efter att saken prövats i alla instanser i landet där ärendet finns.
    Och deeet är så jäkla läskigt!

Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 00:37:01 följande:

Det är en kvinna med civilkurage som träder fram och inte deltar i slaktandet!

Abort är ingen vård och ingen mänsklig rättighet! Samvetsklausuler är inget konstigt och de finns i flera Europeiska länder.

Man behöver inte vara religiös för att se att det är fel att var fjärde graviditet i Sverige slutar i en abort. Jag mår illa av dubbelmoralen i Sverige! Här inne på familjeliv kan man läsa många inlägg där man talar om bebisen i magen - så länge som barnet är önskat. Inlägg om smärtan med oönskade missfall. Så fort det är oönskat barn - då plötsligt är det en cellklump vi talar om!

Fram för fler barnmorskor som vägrar abort! Man ska kunna vara i livets tjänst utan att behöva tjäna döden. Å vad illa jag mår över att bara sitta i ett väntrum hos barnmorskan och veta att det här är dödens väntrum för så många.

Tack och lov att det finns människor som träder fram och tar bladet ur munnen!

Ni som anser annorlunda är SÅ hjärntvättade av den här kulturen ni vuxit upp med. Som inte inser att ni inte har rätt över NÅGON ANNANS kropp, nämligen den i magen. Ni har ju själv samtyckt att det lilla livet placerades där. Mindre än en procents fall av abort handlar om våldtäkter eller incest. Den vanligaste förekommande aborten handlar om dålig familjeplanering! Och där bör vi kvinnor (och även män måste jag säga) ta vårt ansvar. 

Var inte så själviska! Barnet har all rätt till din kropp! Det har inte valt att placeras hos just dig. Det är du som har valt det, direkt eller indirekt. Sex kan resultera i graviditet. Det vet vi som har haft så gedigen sexualundervisning i skolan. Det finns INGEN ursäkt för de allra flesta.

Massor av barn har börjat sina liv i misär och ändå blivit stora hjältar i historien. Om du inte vill ha barnet när det är fött - lämna bort det då! Men ta inte livet av det! 

Kvinnor blir kränkta idag när barnmorskan ställer frågan om barnet skall behållas eller ej. Vilken ondska att vilja döda sitt eget barn. BARN!!! All dna finns där från början! Annars får du förklara för mig exakt när ett barn blir ett barn.

Du nämner inte nånstans de uppenbara problem som uppstår i fall med graviditet pga våldtäkt eller där kvinnan riskerar dö pga graviditeten.
    Förutom då om barnet är helt jävla oönskat och oälskat.
    Ett ofött barn och en vuxen människa kan omöjligt vara jämlika, så man får välja vilka man ska värna. Det enda rimliga är att en vuxen kvinnas rätt till sin egen kropp går före ett ofött och omedvetet barns.
    Denna "hjärntvättande kultur" har uppstått ur just denna insikt.
    Hela den tokkristna idén om att det ska vara tvärtom, att alla kvinnor är per definition ansvariga mammor, det är hjärntvätt, och är så efterbliven på alla sätt och kommer bli mänsklighetens död. Vi behöver bli färre människor på denna planet, inte fler. Människan står inte över allt annat och har inte rätt att ta för sig vad den än kommer över. Vi är bundna till och underställda Jorden, precis som allt annat här.

Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 12:39:52 följande:
    Jag vet kvinnor som plockar upp bebisar på soptippar i länder, och det är kvinnor som lever i stor social misär som gör så. En del av dessa sop-tipps-barn som har överlevt har blivit adopterade till Sverige. Skulle du kunna gå fram och säga ett sådant barn att det hade varit bättre för den att han/hon blivit aborterad istället för adopterad?
    Det där är kontrafaktiskt och helt irrelevant. Barnet överlevde och fick någon som tog hand om denne. Tur för denne då.

Det är fortfarande vansinnigt och omoraliskt att sätta barn till världen som en inte kan eller vill försörja. Att växa upp på en soptipp eller på ett barnhem är fruktansvärt. Vad är det för liv? Vad är det värt?

Se även:
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-02 13:42:17 följande:
    Finns inga onödiga aborter, är graviditeten oönskad så är den det oavsett vilket skälet är. Det borde tom. vara något fler aborter eftersom barn omhändertas direkt efter förlossning för att föräldrar som har noll föräldraförmåga inte gör abort när en graviditet uppstår.

Anonym (anonym) skrev 2015-10-02 14:30:07 följande:
    Det är inget lyxproblem för hur många kvinnor skulle vilja genomgå en graviditet med alla de kroppsliga problem som kan uppstå exempelvis svår foglossning som kvarstår efter förlossning och genomgå en förlossning där det har visat sig att en stor andel får skador som består livet ut för att föda ett oönskat barn som efter förlossning direkt hamnar i familjehem i väntan på att det kanske leder till en adoption. 
    Vilka kvinnor är villiga att utan kraftig ekonomisk ersättning bära ett foster de inte önskar och pausa sitt liv under graviditeten för ingenstans bland abortmotståndare ser jag några realistiska förslag att ge kvinnor som blir oönskat gravida kompensation för att inte göra abort.
  • Anonym (trams)
    tobbe01 skrev 2015-10-02 17:03:38 följande:
    Okej! Nu kom SD in i diskussionen förstås när det handlar om att Sverige blir muslimskt i framtiden! (hahahaha). När det gäller SD och abortfrågan så är det så att de vill (föreslår) att den övre abortgränsen för fri abort (utan socialstyrelsens medgivande alltså) sänks ett par veckor ETY att den övre gränsen börjar tangera gränsen då prematura barn kan räddas med dagens fantastiska teknologi. Helt enkelt en modernisering av abortlagen.
    Är man insatt i ämnet vet man att den övre gränsen för fri abort tangerar inte på långt när gränsen för när ett barn kan räddas med teknologi. mellan vecka 18 och vecka 23 är det fortfarande långt, bla, outvecklad lungvävnad.
    Det SD förespråkar är inte en modernisering, utan en inskränkning, ingenting annat.
  • Tow2Mater
    Anonym (trams) skrev 2015-10-03 00:06:52 följande:
    Är man insatt i ämnet vet man att den övre gränsen för fri abort tangerar inte på långt när gränsen för när ett barn kan räddas med teknologi. mellan vecka 18 och vecka 23 är det fortfarande långt, bla, outvecklad lungvävnad.
    Det SD förespråkar är inte en modernisering, utan en inskränkning, ingenting annat.
    2010, det kanske t o m räddas barn ännu tidigare idag:

"...baby girl who was born at just 21 weeks and five days has spent Easter at home with her delighted parents after spending five months in neonatal care."
    www.dailymail.co.uk/health/article-1380282/Earliest-surviving-premature-baby-goes-home-parents.html

"Premature babies born at 22 weeks are more likely to survive outside the womb than previously thought, according to new research. ...according to the study, babies born at 22 weeks had a nearly 25 percent survival rate if actively treated in a hospital."
    www.newsweek.com/babies-born-22-weeks-can-survive-medical-care-new-study-finds-329518
  • micromat

Fanatiker som denna blr inte jobba med människor alls. Hon har inte blivit diskriminerad eller något annat.

Kan man inte tänka sig att utföra alla arbetsuppgifter och träffa olika sorters människor bör man inte heller söka ett sådant jobb utan satsa på något helt annat.

Aborträtten finns av en orsak och den är bra precis som den är.

• Anonym (trams)
    Tow2Mater skrev 2015-10-03 00:39:49 följande:
    2010, det kanske t o m räddas barn ännu tidigare idag:

"...baby girl who was born at just 21 weeks and five days has spent Easter at home with her delighted parents after spending five months in neonatal care."
    www.dailymail.co.uk/health/article-1380282/Earliest-surviving-premature-baby-goes-home-parents.html

"Premature babies born at 22 weeks are more likely to survive outside the womb than previously thought, according to new research. ...according to the study, babies born at 22 weeks had a nearly 25 percent survival rate if actively treated in a hospital."
    www.newsweek.com/babies-born-22-weeks-can-survive-medical-care-new-study-finds-329518
    Visst, jag jag skrev vecka 23 , det må vara vara vecka 21-22 istället, men för övrigt ändrar det ingenting. Gränsen för fri abort är 18 veckor, och nej, i vecka 18 finns det inga barn som ens är i närheten av att räddas.
    Mellan vecka 18 och 22 är det prövning.

Så ur överlevnadssynpunkt behöver inte gränsen för fri abort sänkas.
  • Sous

Eftersom du ändå tycker att man dödar ett barn oavsett när aborten sker så kan du ju lämna de sena aborterna därhän. Det är ju för övrigt de aborterna, vilket nu påpekats, som *inte* direkt går att påverka eftersom man oftast gör dem av olika medicinska skäl efter godkännande av socialstyrelsen. Jag lovar att alla vet att man föder ut ett barn i v 21, det är inget man gör för skojs skull. Anledningen till att den stora majoriteten av alla aborter görs så tidigt (före v8) är ju att folk är helt och hållet medvetna om vad en sen abort är och innebär. Det behöver ingen upplysas om. Ingen går och drar på en abort för att de inte orkar ta sig iväg och fixa det.

Du tycker att ett embryo är ett barn så fort ägget är befruktat, ja det får stå för dig då. Det är ingen uppfattning de flesta delar. Inte heller jag. Att diskutera gränser är högst subjektivt och ganska problematiskt, man är tvungen att ha en gräns i lagstiftningen men det går ju egentligen inte att säga att en viss dag blir ett embryo ett barn, det beror mest på vad den enskilda tycker. Lagstiftningen kan ju dock inte baseras på vad olika individer känner.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget