• Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget
  • Anonym (anonym)
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 12:39:52 följande:
    Jag bortser inte alls ifrån att det finns och har funnits änglamakerskor! Tyvärr tycker jag att det är precis det som abortföreträdare förespråkar. Om man kan döda ett barn i den 21 veckan - vad är då skillnaden mot att döda ett nyfött. När blir barnet ett barn? Bara för att änglamakerskorna gör fel gör ju inte de som aborterar sina barn före sin födsel rätt!
    Det vore som att säga att det är bättre att döda barnen ju mindre de är.

Jag vet kvinnor som plockar upp bebisar på soptippar i länder, och det är kvinnor som lever i stor social misär som gör så. En del av dessa sop-tipps-barn som har överlevt har blivit adopterade till Sverige. Skulle du kunna gå fram och säga ett sådant barn att det hade varit bättre för den att han/hon blivit aborterad istället för adopterad? Men jag tror att långt ifrån var fjärde gravid kvinna i Sverige idag skulle slänga sitt barn på en soptipp! Jag tror dessutom (fast det här är en gissning) att antalet dödade barn genom änglamakeri över hela världen varje år knappast överstiger antalet aborterade i västvärlden.

Aborterna i Sverige är ett lyxproblem.

Det blir lätt så att abort-förespråkare lyfter fram de extrema fallen för att ta bort fokus från den stora massan. 
    Har vi som förespråkar restriktioner i aborträtten ansvaret för de barn som andra sätter till världen utan att vilja ta hand om dem? Jag tror knappast det. Har du haft sex frivilligt så har du godkänt barnet. Då har du öppnat dörren till ett eventuellt liv, hur mycket du än har skyddat dig. Då har du också skyldigheten att ta hand om barnet och kan inte lägga över den skyldigheten på någon annan - oavsett din vilja eller dina möjligheter.

Hur låter det: "ta hand om mitt barn, annars dödar jag det". Vilken morsa.
    Att någon annan är villig att ta hand om barnet kan enbart handla om en barmhärtighetstjänst mot barnet, inget som mamman kan kräva. 
    Det är inget lyxproblem för hur många kvinnor skulle vilja genomgå en graviditet med alla de kroppsliga problem som kan uppstå exempelvis svår foglossning som kvarstår efter förlossning och genomgå en förlossning där det har visat sig att en stor andel får skador som består livet ut för att föda ett oönskat barn som efter förlossning direkt hamnar i familjehem i väntan på att det kanske leder till en adoption. 
    Vilka kvinnor är villiga att utan kraftig ekonomisk ersättning bära ett foster de inte önskar och pausa sitt liv under graviditeten för ingenstans bland abortmotståndare ser jag några realistiska förslag att ge kvinnor som blir oönskat gravida kompensation för att inte göra abort.
  • tobbe01

Jag är helt övertygad om att den svenska kvinnan ALDRIG kommer att fråntas rätten att själv välja om hon vill ha barn eller inte. OM nu inte Sverige om några decennier har blivit muslimskt! (kan inte uteslutas) men vi har långt till dess och dagens kvinnor behöver INTE bry sig i stolpskott som vill inskränka hennes självklara rätt. Märkligt nog verkar det ofta vara medelålders män.....vilket förvånar mig oerhört. Detta är ju inte första debatten i ämnet här på FL.

• Anonym (anonym)
    tobbe01 skrev 2015-10-02 14:27:58 följande:
    Är hon emot preventivmedel också? Då är hon galen på riktigt och ska inte arbeta med människor som är i beroendeställning som det ju ofta handlar om i vårdsituationer. Hon kan ju avliva en blivande mamma för att hon tycker vederbörande kommer att bli en dålig mamma? Tokstollan ska inte vara på ett sjukhus.
    Hon är emot vissa preventivmedel tämligen svårt att jobba som BM med preventivmedelsrådgivning om man anser att vissa preventivmedel inte är ok.
  • Anonym (anonym)
    tobbe01 skrev 2015-10-02 14:46:19 följande:
    Jag är helt övertygad om att den svenska kvinnan ALDRIG kommer att fråntas rätten att själv välja om hon vill ha barn eller inte. OM nu inte Sverige om några decennier har blivit muslimskt! (kan inte uteslutas) men vi har långt till dess och dagens kvinnor behöver INTE bry sig i stolpskott som vill inskränka hennes självklara rätt. Märkligt nog verkar det ofta vara medelålders män.....vilket förvånar mig oerhört. Detta är ju inte första debatten i ämnet här på FL.
    Muslimer är inte emot abort eller preventivmedel utan detta tillhör mer kristen tro inom vissa delar av katolska kyrkan är det inte ens ok med kondomer, utan där förespråkas säkra perioder vilket är en tämligen osäker metod.
  • tobbe01
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-02 15:09:16 följande:
    Hon är emot vissa preventivmedel tämligen svårt att jobba som BM med preventivmedelsrådgivning om man anser att vissa preventivmedel inte är ok.
    ??? Märkligt. "Vissa preventivmedel" bara? Vilken tur att vi lever i Sverige och det kan tänkas att hon får utdelning på sin stämning men det blir ju bara småsummor som hon snabbt sätter sprätt på när hon är arbetslös.

• Anonym (anonym)
    tobbe01 skrev 2015-10-02 15:13:55 följande:
    ??? Märkligt. "Vissa preventivmedel" bara? Vilken tur att vi lever i Sverige och det kan tänkas att hon får utdelning på sin stämning men det blir ju bara småsummor som hon snabbt sätter sprätt på när hon är arbetslös.

Hon kommer inte att få någon utdelning på sin stämning eftersom hon blev lovad arbete innan hon deklarerat sin ståndpunkt angående att hon inte ville delta i aborter eller sätta in kopparspiral, förutsättningarna för anställning kvarstod inte när det uppdagades att hon bara ville syssla med vård av gravida och förlossning.
  • tobbe01

Okej! Ja jag tänkte väl rent allmänt kvinnors rättigheter i muslimska samhällen. Har fått för mig att de är en aning förtryckta men så kanske det inte är och det är ju toppen för jag tror att vårt land blir muslimskt så småningom men jag tror jag är stendöd då och alla de mina likaså.

• tobbe01
    tobbe01 skrev 2015-10-02 15:39:19 följande:

Okej! Ja jag tänkte väl rent allmänt kvinnors rättigheter i muslimska samhällen. Har fått för mig att de är en aning förtryckta men så kanske det inte är och det är ju toppen för jag tror att vårt land blir muslimskt så småningom men jag tror jag är stendöd då och alla de mina likaså.

Var svar till Anonym(anonym)!

• tobbe01
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-02 15:29:36 följande:
    Hon kommer inte att få någon utdelning på sin stämning eftersom hon blev lovad arbete innan hon deklarerat sin ståndpunkt angående att hon inte ville delta i aborter eller sätta in kopparspiral, förutsättningarna för anställning kvarstod inte när det uppdagades att hon bara ville syssla med vård av gravida och förlossning.
    "Sätta in kopparspiral"!? Hon är allergisk mot koppar förstås och bor i en stuga i skogen för hon är också allergisk mot el och människor?
  • CissiJissi
    fluu skrev 2015-10-02 13:54:53 följande:

Och jag vill bli slaktare, men vill slippa döda djur eftersom jag är vegetarian.

Verkligen ingen perfekt liknelse, men jag antar ju naturligtvis att du inte är helt allvarlig ;) En slaktare är ju en slaktare, en barnmorska är väl framför allt en som är utbildad för att värna om mammans och barnets liv.. I alla fall är det inte menat att de ska klassas som slakterskor :p
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget