• Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget
  • micromat
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 22:57:38 följande:

Finns ju de som propsar på att det finns barnlösa som gärna tar över barnen men vi har ju tyvärr inte surrogatmödraskap i Sverige och inte tvångsadoption heller och då förpassas barnen till att hatta runt i olika fosterhem eftersom barnets rätt till sina biologiska föräldrar står högre än att vuxna får adoptera fosterbarn.

Abort måste alltid få göras men vi hade kunnat ändra på var aborter utförs så det finns en speciell förlossningsrum vid gyn som utför dessa och inte vid den vanliga förlossningen för det kan bli en väldigt psykisk påfrestning att ligga på en vanlig förlossning och höra hur barn föds och drar sina första andetag och skriker medan man själv ska abortera ett foster på upp till 18 veckor. Jag tror tom att man faktiskt inte gör så för kvinnornas skull. Vem vill utföra en abort och råka riskera höra nyfödda barn skrika och möta en nyförlöst mamma med sin rosenröda bebis i famnen leendes när man själv ska avsluta en graviditet.

När jag låg inne på gyn avdelning för grav graviditetsillamåendet var det enbart kvinnor som hade graviditeteskomplikstioner som låg där. De som hade andra gynekologiska besvär samt de som skulle utföra eller precis hade utfört abort låg på en annan avdelning. Man blandade inte dessa målgrupper för deras välbefinnandes skull och om inte dessa patientgrupper blandas kan ju en barnmorska som inte vill utföra aborter arbeta där inte den patientgruppen finns och om nu sjukhuset lägger en kvinna med graviditeteskomplikstioner jämte en kvinna som ska eller har aborterat sitt foster är det etiskt fel.

Det är ju så, man anser att alla ska få leva men vem som ska ta hand om alla dessa barn som inte är önskade av sina föräldrar det får man inget egentligt svar på.

Sen kan dom sitta där i samma veva och tycka så synd om barnen som ingen vill ha. Det är sjukt.

Jag håller med dig om att det borde vara på två olika avdelningar man gör dom olika sakerna. Sena aborter görs ju pftast pga att barnet inte kommer klara sig utanför livmodern. Det oavsett hur önskat det än är. I en sån situation bör man inte vara på förlossningen. Just för att man inte ska stöta på mammor med nyfödda, höra bebis skrik osv.
  • micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 22:58:21 följande:

Jag tycker inte att barnet skall straffas för att föräldern saknar kärlek. Det är ju barnet man dödar.

Jag värderar mänskligt liv högt. Det är därför jag anser att vi har alldeles för många aborter idag. Vill man inte ha ett barn, så får man se till att man inte blir med barn. Blir man med barn, så får man ta sitt ansvar. Att älska är ingen känsla, det är ett val.

Det här är barnets liv vi talar om. Du kan inte bestämma på förhand vare sig om du kommer att älska barnet när det väl kommer ut eller om barnet kommer att lida i sitt liv.

Är det värt att chansa på att barnet blir oälskat? Som sagt finns det närmare 7 miljarder andra människor på jorden varav några potentiellt kan komma att ge den människan kärlek. Och som verkligen skulle gått miste om något om barnet aborterades.

Barnet måste själv få välja om livet är värt att leva nu när det fått ett liv. Allt annat är mord. Känner man att man inte klarar av föräldraansvaret så finns det hjälp att få.

Återigen är fostret en cellklump eller ett barn? Det svaret kan inte vara upp till moderns godtycke! Att önskade barn är barn och de andra är cellklumpar... Och frågan är återigen - när exakt blir barnet ett barn? Vad kännetecknar ett barn? Vilka egenskaper måste man ha för att få vara fullvärdig människa med juridiskt skydd?

Fast det är inget barn i v 8. Ett embryo i v 8 klarar sig inte utanför livmodern. Så nej det är inte mord hur gärna du än vill ha det till det.

Det behöver inte bara vara kärlek som saknas, det kan vara mer än så som saknas.. Men oavsett orsak så är det mer humant att låta någon genomföra en abort än att ett barn ska födas oälskat och oönskat.

Ett barn ska ALDRIG NÅGONSIN känna sig oönskat eller oälskat. Ett barn ska ALLTID VETA att det är älskat och önskat.

Att man ens kan önska/chansa/vilja sätta barn i sådana situationer är för mig en gåta. Det är för övrigt sådana situationer du och dina abortmotståndar kompisar skulle sätta barn i om ni fick som ni ville. Situationer som går att likställa med barnmisshandel, som så många gånger är värre än slag och sparkar. Som gör mer skada än något annat.

Man kan mycket väl redan på förhand veta om barnet kommer bli älskat eller inte. Alla kanske inte vet, men många vet.

Att älska är inget val som du beskriver. Att älska är en känsla. Du kan inte välja att älska någon du hatar eller hur? Eller älskar du personer som bara gjort dig fruktansvärt illa och som du inte vill ha i ditt liv?

Att välja abort är att ta ansvar. Om man vet med sig att man inte kan ta hand om ett barn så tar man ansvar genom att inte sätta barn till världen. Eller ska du ta hand om barnen? Du kanske redan är familjehem och tar hand om oönskade barn eller barn som föräldrarna inte vill ha?

För det är vad som händer med barn med föräldrar som inte kan ta hand om dom. Dom sätts i familjehem, där dom kan få hoppa runt för att familjehemmet inte vill ha en. Tillslut kanske dom hamnar på en instutition och spenderar tonåren där.

Förövrigt vet även du att inget preventivmedel är 100%.

Hur tycker du att man ska tvinga kvinnor att fullfölja sina graviditeter? Hur ska man kunna tvinga kvinnor att inte skada sina foster under dessa 9 månader? Det är lätt att få tag på alkohol, mediciner, knark osv.

Var och en drar sin egna gräns givetvis, men abortlagarna är satta efter en viss gräns dom också. Där det tagits hänsyn till när det kan klara sig utanför livmodern = barn.
  • Ledsen9586

Jag har själv nyligen gjort en abort. Jag var i vecka 6, då är det inget barn det är en klump. Varför jag gjorde en abort var för att kondomen jag och min pojkvän använde sprack. Sånt händer ingen kan säga något annat. När jag märkte detta åkte jag till Apoteket dagen efter och köpte ett dagen efter piller som jag tog direkt när jag kom hem. Detta borde ha gjort så att jag inte blir gravid eller hur? När jag ett par veckor senare upptäcker att jag är gravid får jag panik. Jag och min pojkvän har gått isär och där står jag. Vad hade ni gjort? Till råga på allt hade jag just köpt ett företag där jag jobbar ensam, hur ska jag försörja min familj när jag inte har något jobb? Då jag hade varit tvungen att sälja om jag valt att behålla barnet. Jag har en dotter som jag älskar över allt annat. Jag vet skillnaden på bra och dåliga känslor för ett barn. Kan även tillägga att jag har gått hos psykolog då jag blev jätte ledsen över allt som hänt men även över att varit tvungen att gå igenom detta helvete själv. Så kom inte och peka finger åt någon som gör en abort ni har inte en aning om varför en kvinna gör det.

• Tow2Mater
    Ledsen9586 skrev 2015-11-10 13:37:50 följande:

Så kom inte och peka finger åt någon som gör en abort ni har inte en aning om varför en kvinna gör det.

Tror inte nån menar att "peka finger".

Vi vet (med kanske 99% säkerhet) varför en kvinna gör abort i Sverige idag - för att hon kan.
  • Ledsen9586

Är det inte just det några av er gör? Jag är nu 35 år ska jag inte kunna få ha ett samliv för att jag kanske blir gravid även att jag gör vad jag kan för att inte bli det? Lever ni som förespråkar att man inte ska göra någon abort totalt utan sex, eller hur lever ni för att inte ha en chans att få ett oönskat barn? Eller blir ni hur lyckliga som helst även om ni skulle som i mitt fall gått isär med er partner? Svara gärna på mina frågor.

• Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-10 16:27:32 följande:
    Vi vet (med kanske 99% säkerhet) varför en kvinna gör abort i Sverige idag - för att hon kan.
    Vad betyder detta? Är det samma orsak som för att folk röstar? För att "de kan"? Gör man en abort som lyckas så är en av komponenterna givetvis att man kunde göra detta. Är det lagstiftningen du syftar till? Kvinnor gör aborter även i länder där det är förbjudet.
    Behold, i come as a thief.
  • Tow2Mater
    Johan75 skrev 2015-11-11 08:13:28 följande:
    Vad betyder detta? Är det samma orsak som för att folk röstar? För att "de kan"? Gör man en abort som lyckas så är en av komponenterna givetvis att man kunde göra detta. Är det lagstiftningen du syftar till? Kvinnor gör aborter även i länder där det är förbjudet.
    Med de goda forutsättningar som idag finns att faktist ta hand om ett barn i Sverige tror jag inte svenska kvinnor skulle vända sig till illegala abortkliniker i särskilt stor utsträcking om abort var mer restriktivt i Sverige.

Men nu är ju inte den här tråden till for att diskuterar just abort i sig, även om tråden urartat sen flera sidor tillbaka.
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-11 13:08:34 följande:
    Med de goda forutsättningar som idag finns att faktist ta hand om ett barn i Sverige tror jag inte svenska kvinnor skulle vända sig till illegala abortkliniker i särskilt stor utsträcking om abort var mer restriktivt i Sverige.

Men nu är ju inte den här tråden till for att diskuterar just abort i sig, även om tråden urartat sen flera sidor tillbaka.
    Nä, det tror inte jag heller - men det är som sagt något jag tror. Att påstå att vi med 99% säkerhet vet varför kvinnor gör abort är för mig något annat. Sen är det märkligt det där, att det brukar gå hand i hand vad gäller ett lands förutsättningar för att ta hand om ett barn och rätten till abort. Om aborträtten begränsades i Sverige skulle sannolikt många fler svenska kvinnor åka till ett land där det är lagligt att utföra abort. 

Att det är lagligt bidrar givetvis till att det förekommer i den skala det gör, men det är inte "därför" som man gör abort. Min teori är att kvinnor gör aborter för att de inte vill fortsätta vara gravida. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (anonym)
    Tow2Mater skrev 2015-11-11 13:08:34 följande:

Nej, kvinnorna skulle föda sina barn och socialtjänsten skulle få ändå mer att göra när de ska ta hand om alla oönskade bebisar som lämnats på BB eller där föräldrarna lämnat dem åt sitt öde i hemmet. En gång i tiden infördes fostermödrar för att det var ett så stort problem i samhället med alla spädbarn som föräldrarna "råkat" ligga ihjäl.
  • Anonym (Kvinnor)

Äsch det kommer förmodligen bli vanligt att de får välja i framtiden. Hur skulle det annars se ut? Vi är mångkulturella nu och då får man ta det goda med det onda. Vi måste respektera att de som kommer från andra kulturer/olika religioner har ett annat sätt att se på saker och ting än vad svenskar har. 
    Annars riskerar vi att stå utan tillräckligt många barnmorskor och får åka och föda barn i andra länder istället. 

Att begränsa kvinnors rättigheter och livsutrymmen är sällan ett särskilt svårt val så jag tror säkert att vi har både inskränkningar i aborträtten och valfrihet om man vill medverka vid en abort i framtiden.

Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget