• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • natalia9

Nej Kine, jag är inte Kiine. Jag tog bort mitt eget konto och nu gjorde jag ett nytt för att tala om detta för dig. Skaffa dig en hobby, ett jobb, någon som tycker om dig. Du har trasslat im dig rejält och du kommer inte kunna lösa det. Var bara tyst...

• natalia9
    Kine skrev 2015-09-14 01:03:52 följande:

Nej. Fortfarande jag kan inte avregga ett konto jag varken har startat eller har inloggningsuppgifter till!!!!! Däremot har jag anmält konto!!! MEN KONTOT VAR FORTFARANDE INTE MITT!!!

Men tygla ditt humör du labila människa.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 01:03:52 följande:

Nej. Fortfarande jag kan inte avregga ett konto jag varken har startat eller har inloggningsuppgifter till!!!!! Däremot har jag anmält konto!!! MEN KONTOT VAR FORTFARANDE INTE MITT!!!

För att du i valde att ta bort ditt konto Kiine och att du i fortsättningen använder dig av ditt konto Kine

Allt gott!!
  • natalia9

Jag checkar också ut härifrån. Kine, du är alldeles för mentalt utmanad för att kunna föra en diskussion. Sök hjälp. Lycka till och ta hand om dig.

• Anonym (M)
    natalia9 skrev 2015-09-14 01:11:13 följande:

Jag checkar också ut härifrån. Kine, du är alldeles för mentalt utmanad för att kunna föra en diskussion. Sök hjälp. Lycka till och ta hand om dig.

Tragiskt men sant!
  • Anonym (Tjejen)

Ja ni som enbart är otrevliga mot andra och bråkar om konton -checka ut!!!!! Please!

• Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-14 01:15:07 följande:

Ja ni som enbart är otrevliga mot andra och bråkar om konton -checka ut!!!!! Please!

Men,nej!!!
  • Anonym (?)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-11 09:41:54 följande:
    Tack. Dagarna har dock varit, som du ser är det inte en dagsfärsk tråd.
    Förlåt, jag missade det, oavsett vilket så vet bara du hur DU mår och ingen annan kan tala om för dig hur du ska hantera din sorg, gör det som känns rätt för dig när något sånt här händer. Alla är vi olika, finns inga rätt och fel i sådana här situationer, nu är det bara en gissning från min sida men jag antar att en del av din reaktion handlar om dåligt samvete, tankarna på om du borde märkt, hade du kunnat göra något för att förhindra det osv även om du innerst inne vet att svaret är nej så kan man inte hjälpa att tankarna finns där ändå och det är en sak man får bearbeta och ta sig igenom.
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-14 01:09:28 följande:

För att du i valde att ta bort ditt konto Kiine och att du i fortsättningen använder dig av ditt konto Kine

Allt gott!!

Jag har inte tagit bort något konto. Det går inte att ta bort ett konto man inte har gjort och då inte har lösenord och inlogg till.
  • Anonym (MO)

Jaha jag verkar ha missat en del i natt ser jag.. Spårat ur lite verkar det som.

Kan väl avrunda min medverkan i diskussionen med att mena hur ogenomtänkt det egentligen är att man sjukskriver människor utan någonsom helst diagnostisering eller uppföljning av de "probem" man lider av. Vi är programmerade att anta att det bästa bot mot all psykiskt illmående är att inte behöva gå till jobbet men fortfarande få betalt. Och det grundar sig såklart mer i det allmänna svenska behovet att vara politiskt korrekt och aldrig neka någon några "rättigheter" när det i själva verket är kontraproduktivt i 99% av fallen. Det sista en människa i djup depression eller krisreaktion behöver är att sitta hemma på sina händer och ramla djupare i kaninhålet utan någon sorts konstruktiv rehabilitering. Och inte heller blir man "frisk" från det efter endast ett par dagar- ett scenario som skulle vittna om att personen i fråga aldrig var i direkt behov av sjukskrivning egentligen utan gott hade kunnat ta några dagar ledigt på egen bekostnad. Allt man gör måste inte vara pga någon sjukdomsbild och det måste inte nödvändigtvis bekostas av staten. Att det nu ges utrymme för utnyttjande av sjukpenning på detta sätt genererar fler "psykiskt sjuka" då detta är ett tillstånd man kan försätta sig själv i genom att gå hemma utan anledning och utan passande vård. Liknande fall har man väl sett tillräckligt med genom åren. Att ts hävdar annat för att försöka "rentvå" sig i detta är bara naturligt men berör mig inte då jag förstått tillräckligt av hennes situation för att bedöma den som jag gör. Kine/kiine vet inte mer om situationen än vad jag gör så ser inte poängen i att fortskrida detta med henne heller. Speciellt som hon till mestadels repeterar sig själv och inte reflekterar över de argument som läggs fram.

Hej!

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?