Jag kan se båda sidor. För egen del tycker jag det blir väldigt intensivt med barn 24/7 52 veckor om året och bara gå hemma och se det man inte hinner med när det är som intensivast, även om barnet har en närvarande pappa. Jag har ett behov av att lära mig nya saker och utvecklas som människa och yrkesperson för att må bra, vilket får stå åt sidan under fl. Så för min del är det ganska skönt att få gå till jobbet och utvecklas samt få gå på toa ensam och kunna äta lunch i lugn och ro utan att dela mat, medla i konflikter, springa och tvätta den som är färdig innan alla andra o s v. Mesta lediga tiden umgås jag ändå med familjen, då jag har svårt att orka prioritera träning och kompisar högre.
Samtidigt vet jag och accepterar dem som viger sitt liv åt att vara hemmafru/förälder också och trivs bäst med det. Allt beror nog på vilket utvecklingsbehov man har som person.
För många är småbarnsperioden väldigt intensiv och fylld med hushållsarbete. En del trivs bäst innanför hemmets väggar, andra vill komma iväg mer och göra saker på egen hand som att träna, träffa vänner mm.
Sedan kan ju frågan vara ställd som en start på ett samtal och inte konstigare än prata om vädret. Så lägg inte mer energi än nödvändigt på frågan. Huvudsaken är väl att du kan "stå ut"/trivas med ditt val.
Nu när jag jobbar 90% som lärare med ganska långa dagar, då det är svårt att orka förtroendetiden hemma, så kan jag väl önska att jag jobbade mindre och hade fler lugna dagar med barnen att njuta av. Samtidigt kan jag tycka semestertiderna är väl intensiva då allt hamnar i rutiner med att få till ätandet och sova middag. Detta blir nog lättare när ingen sover middag och barnen blir trevligare att ta med på stan igen. Innan yngsta började vilja gå jämt och äldsta tjurade ihop för ingenting, åkte jag ofta iväg med båda barnen, nu får de hellre vara hemma med sambon och jag kan gå iväg utan en massa konflikter i lugn och ro. Så mycket beror på vilka barn man har och vilken fas de är i.
Så njut av ditt barn när du är ledig, annars är väl alternativet att skaffa syskon och få en föräldraledighet till.