Brumma skrev 2015-08-25 07:22:44 följande:
Jag förstår TS fullt ut.
Jag arbetar tex i en bransch där det är MYCKET after work, aktiviteter efter arbetstid, weekendresor med "konferens" (vilket innebär att man diskuterar i några timmar sedan umgås o dricker..).
Jag väljer bort nästan alla tillfällen eftersom jag vill lägga min lediga tid på mina barn, min familj o mina vänner - inte mina kollegor..
Jag får en hel del pikar o frågor. Tydligen skall det vara skönt att "komma bort". Roligare att sitta en torsdag efter jobbet o ta några öl än att hämta barnen på förskolan..
Jag har inga problem med dem som väljer att delta i alla dessa aktiviteter. Det skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta dem om varför de väljer detta istället för att vara hemma med familjen. Varför är det då ok att göra tvärtom? Ifrågasätta mina val angående vad jag vill lägga min fritid på?
Jag håller med!
Jag hade lyxen att kunna vara hemma med mina barn väldigt länge, tills min yngsta började första klass. Då började jag jobba hemifrån som telefonintervjuare och kunde oftast (med några tillfälliga undantag) lägga mina arbetstider under de timmar då barnen ändå var i skolan.
Detta var något som människor i min omgivning hade (och fortfarande har) många åsikter och tankar kring. Jag fick många frågor, kommentarer och ibland pikar.
Det var många i min omgivning som ifrågasatte/ifrågasätter hur jag väljer att leva mitt liv, och det retade/retar mig vansinnigt mycket ibland, eftersom jag faktiskt aldrig ifrågasätter hur de väljer att leva sina trots att jag inte alltid förstår alla val de gör.
Men jag tror faktiskt att de när allt kommer omkring bara menar väl. Jag tror att de ärligt såg/ser sig själva som "barmhärtiga samariter" som ville/vill ha med mig på både det ena och det andra för att på så vis hjälpa mig att "komma hemifrån", eller "komma ifrån barnen".
Det är inget fel eller onaturligt med att känna som du gör, ts! Alla är vi olika.