• Anonym (Lisse)

"det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!

Började jobba igen efter nästan två år som föräldraledig och alla, chefer som kollegor, frågar flera gånger i veckan om det inte är skönt att komma hemifrån och få egentid. 
    Är det meningen att man ska känna så? Är det fel att jag inte känner så?
    Jag skulle aldrig vilja vara ifrån mitt barn om jag inte var tvungen, pengar behövs för att leva. Jag längtar hem till mitt barn. Jag älskar att umgås med mitt barn och har ingen önskan om att få slippa honom. 

Men med tanke på hur alla på jobbet pratar så SKA man vilja komma hemifrån, slippa sitt barn och få egentid. 

• Svar på tråden "det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!
  • AnnaSthlm

Det hänger väl på hur mycket man älskar sitt yrkesval. Hade jag jobbat "för att få mat på bordet" hade jag förmodligen hatat att jobba med det, barn eller inte.

• Penida
    Anonym (Lisse) skrev 2015-08-24 21:09:39 följande:

Varför svarar vissa som om jag vore konstig?

Som om det vore fel att vilj spendera tid med sitt barn hellre än på jobbet.

Jag mår inte dåligt av att vara på mitt jobb, men fick jag välja skulle jag vara hemma.

Barnets pappa är föräldraledig just nu.

Du var hemma med ditt barn i 2 år. Nu är barnets pappa hemma och jag gissar att det inte kommer vara alls i närheten lika länge som du var. Jag säger inte att du är konstig men att det kanske handlar om dig, barnet har det bra med pappan eller hur och det är väl fint att de har den tiden med varandra?

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Lisse)
    Penida skrev 2015-08-24 21:40:42 följande:

Du var hemma med ditt barn i 2 år. Nu är barnets pappa hemma och jag gissar att det inte kommer vara alls i närheten lika länge som du var. Jag säger inte att du är konstig men att det kanske handlar om dig, barnet har det bra med pappan eller hur och det är väl fint att de har den tiden med varandra?

Vart kommer barnets välmående in i det hela?

Bara för att någon inte tycker som dig måste det åer automatik inte vara någonting fel på den personen.

Jag tycker till exempel inte att de av mina kollegor som älskar att få vara på jobbet och få umgås med vuxna tänker fel. Vi tycker/känner bara olika
  • Anonym (*))
    Anonym (Lisse) skrev 2015-08-24 21:51:58 följande:

Bara för att någon inte tycker som dig måste det åer automatik inte vara någonting fel på den personen.

Jag tycker till exempel inte att de av mina kollegor som älskar att få vara på jobbet och få umgås med vuxna tänker fel. Vi tycker/känner bara olika
    Om du nu vet att det inte är fel på dina tankar, varför starta denna tråd då?
  • Anonym (Lisse)
    Anonym (*)) skrev 2015-08-24 22:09:30 följande:

Om du nu vet att det inte är fel på dina tankar, varför starta denna tråd då?

Varför inte?

Även om jag vet att jag inte känner fel så blir jag frustrerad på alla frågor och pikar som får det att låta som att det "normala" är att vilja komma ifrån sitt barn.
  • Anonym (*))
    Anonym (Lisse) skrev 2015-08-24 22:12:33 följande:
    Varför inte?

Även om jag vet att jag inte känner fel så blir jag frustrerad på alla frågor och pikar som får det att låta som att det "normala" är att vilja komma ifrån sitt barn.
    Du överreagerar, tycker jag.  Det är något folk säger, du behöver inte hålla med.

De flesta jag känner gillar både att vara med sitt barn, och att jobba. Det är ingen konflikt. Jag känner ingen som jobbar för att komma ifrån sitt barn. Låter som att du lägger en negativ värdering i att andra inte känner som du.
  • Penida
    Anonym (Lisse) skrev 2015-08-24 21:51:58 följande:

Vad menar du när du drar in barnets välmående? Har barnet det inte bra hemma med sin pappa?
    Jag har inte sagt att det är fel på dig. Bara frågat vad det bottnar i. Känner du så om du träffar en vän eller gör något på egen hand också eller bara när du arbetar?

Avskyr CIO-metoder
  • Stolt Farsa
    Anonym (Lisse) skrev 2015-08-24 09:33:34 följande:

Började jobba igen efter nästan två år som föräldraledig och alla, chefer som kollegor, frågar flera gånger i veckan om det inte är skönt att komma hemifrån och få egentid. 
    Är det meningen att man ska känna så? Är det fel att jag inte känner så?
    Jag skulle aldrig vilja vara ifrån mitt barn om jag inte var tvungen, pengar behövs för att leva. Jag längtar hem till mitt barn. Jag älskar att umgås med mitt barn och har ingen önskan om att få slippa honom. 

Men med tanke på hur alla på jobbet pratar så SKA man vilja komma hemifrån, slippa sitt barn och få egentid. 

Nja, allt är väl inte bara svart eller vitt. Men om du tycker att det är jobbigt att få frågan så var ärlig och säg som det är, att du saknar ditt barn och att du inte ser det på det sättet. Gör det på ett snyggt och lugnt sätt så tror jag folk kommer att acceptera dig ändå.

Om man inte vågar säga som det är då bidrar man ju knappast till någon attitydförändring. Men det kanske du redan har gjort.
  • Anonym (Lisse)
    Anonym (*)) skrev 2015-08-24 22:17:10 följande:

Du överreagerar, tycker jag.  Det är något folk säger, du behöver inte hålla med.

De flesta jag känner gillar både att vara med sitt barn, och att jobba. Det är ingen konflikt. Jag känner ingen som jobbar för att komma ifrån sitt barn. Låter som att du lägger en negativ värdering i att andra inte känner som du.

Jag håller inte med dem.

Säger heller inte att dessa personer aldrig vill umgås med sina barn, bara att de hellre är på jobbet än hemma med barnen.
  • Anonym (*))
    Anonym (Lisse) skrev 2015-08-24 22:22:23 följande:
    Jag håller inte med dem.

Säger heller inte att dessa personer aldrig vill umgås med sina barn, bara att de hellre är på jobbet än hemma med barnen.
    Du skriver att de vill slippa sina barn:

De flesta människor vill inte slippa sina barn, de vill både jobba och vara med sina barn.
Svar på tråden "det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!