• Anonym (Lisse)

"det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!

Började jobba igen efter nästan två år som föräldraledig och alla, chefer som kollegor, frågar flera gånger i veckan om det inte är skönt att komma hemifrån och få egentid. 
    Är det meningen att man ska känna så? Är det fel att jag inte känner så?
    Jag skulle aldrig vilja vara ifrån mitt barn om jag inte var tvungen, pengar behövs för att leva. Jag längtar hem till mitt barn. Jag älskar att umgås med mitt barn och har ingen önskan om att få slippa honom. 

Men med tanke på hur alla på jobbet pratar så SKA man vilja komma hemifrån, slippa sitt barn och få egentid. 

• Svar på tråden "det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!
  • K grrl
    Sallysally skrev 2015-08-26 10:27:28 följande:

Och tycker eg det är konstigt att samhället "tvingar "en att lämna på förskola , så andra tar hand om mitt barn, när jag vill de själv eg men måste jobba:(

Menar du att du tycker det är fel att föräldrars hemmavaro utöver föräldraledigheten inte finansieras av skattemedel?
  • K grrl

...själv är jag en person som älskar att jobba och älskar mitt jobb. Jag vill känna mig produktiv, kreativ och intellektuell och det gör jag inte som hemmamamma. Det handlar inte om att vilja "komma bort" från sitt barn, som TS tycks tro, utan skönt att få prata, tänka, göra någonting annat än barn. Någon frågade här ovan om man inte träffade andra även om man var föräldraledig: jodå. Men jag upplevde att samtalen cirkulerade kring barnen och att det inte gick att föra vettiga konversationer utan att det blev ständiga avbrott, uppmärksamheten kluven och så vidare. 

Jag skulle nog kunna fråga "tycker du att det är skönt att börja jobba igen?", men skulle inte förutsätta att någon tyckte det.

• Brumma

Och tycker eg det är konstigt att samhället "tvingar "en att lämna på förskola , så andra tar hand om mitt barn, när jag vill de själv eg men måste jobba:(

Samhället möjliggör så att man kan arbeta även efter att man fått barn. Så bra har inte alla det - kolla på USA tex - där finns inye alls samma möjligheter vilket resulterar i att vädret många blir hemmafruar när barnen kommer. Oavsett om de vill eller inte..

Vi har en möjlighet att göra ett val, även om de flesta sitter i en sådan ekonomisk situation INNAN barnen föds att det inte finns möjlighet att vara hemma.

Vi ökar på omkostnader när vi höjer vår inkomst.

Levde utan problem på studietid ragga o lånet när jag var student. Idag skulle de pengarna inte räcka till mat ;)
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-08-26 11:59:07 följande:

Samhället möjliggör så att man kan arbeta även efter att man fått barn. Så bra har inte alla det - kolla på USA tex - där finns inye alls samma möjligheter vilket resulterar i att vädret många blir hemmafruar när barnen kommer. Oavsett om de vill eller inte..

Vi har en möjlighet att göra ett val, även om de flesta sitter i en sådan ekonomisk situation INNAN barnen föds att det inte finns möjlighet att vara hemma.

Vi ökar på omkostnader när vi höjer vår inkomst.

Levde utan problem på studietid ragga o lånet när jag var student. Idag skulle de pengarna inte räcka till mat ;)

Studiebidrag skulle det vara.. knasig autocorrect...
  • Gladskit

Jag är tvärtom. Jag hade nästan ångest över att jag inte hade ångest.
    Jag var 100% säker på att mitt barns far kunde klara av ledigheten och allt kring barnet precis lika bra som jag och det var vad jag behövde veta.
    Längtan... nä inte direkt. Jag visste ju att vi skulle ses igen om några timmar.

• fluu

Man måste såklart inte känna så, men man kan känna så. Och nästan, nästan alltid så har man det fria valet att göra som man vill.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie

Samhället (= föräldrapenningen) ger dig ju istället möjlighet att vara hemma med ditt barn under barnets första år! 
  • Sallysally
    K grrl skrev 2015-08-26 10:34:20 följande:

Menar du att du tycker det är fel att föräldrars hemmavaro utöver föräldraledigheten inte finansieras av skattemedel?

Nä! Jag tycker de e fel att man ej kan vara föräldraledig mer än 18mån i sträck
  • Brumma
    Sallysally skrev 2015-08-26 16:10:30 följande:

Nä! Jag tycker de e fel att man ej kan vara föräldraledig mer än 18mån i sträck

Det kan du men dels så är det inte säkert att du får tillbaka arbetet och dels så minskas dig SGI eftersom du faktiskt inte arbetar. Men har du möjlighet o vill så får du naturligtvis vara hemma hur länge du vill.
  • Sallysally
    Brumma skrev 2015-08-26 16:17:11 följande:

Det kan du men dels så är det inte säkert att du får tillbaka arbetet och dels så minskas dig SGI eftersom du faktiskt inte arbetar. Men har du möjlighet o vill så får du naturligtvis vara hemma hur länge du vill.

De jag menar. Man vill inte bli av med arbetet så man tvingas arbeta.
  • K grrl
    Sallysally skrev 2015-08-26 16:24:17 följande:
    De jag menar. Man vill inte bli av med arbetet så man tvingas arbeta.
    Det är ändock ett val, inte något "samhället" tvingar dig till. Det vore absurt om folk kunde återgå till ett arbete de inte längre har kompetens att utföra.
Svar på tråden "det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!