• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • mintuu

Hoppas också in här :) plussade 15/8 trots p-piller som jag vart väldigt noga med. Nu har vi även bestämt och ha kvar det lilla miraklet.Jag är super lycklig men nervös och rädd att allt ska gå åt skogen men det tror vi inte :) kul o kunna följas åt :) när tycker ni att man ska berätta för släkt och föräldrar?:)

• Sajocawa
    mintuu skrev 2015-09-03 14:42:45 följande:

Hoppas också in här :) plussade 15/8 trots p-piller som jag vart väldigt noga med. Nu har vi även bestämt och ha kvar det lilla miraklet.Jag är super lycklig men nervös och rädd att allt ska gå åt skogen men det tror vi inte :) kul o kunna följas åt :) när tycker ni att man ska berätta för släkt och föräldrar?:)

Grattis!
    Mitt första barn var också oplanerat och det kändes lite nervöst för hur jag ska kläcka nyheten för mina föräldrar, speciellt när jag bara hade känt killen i några månader (fast nu ska vi gifta oss i november så det gick ju som tur är bra). Tänkte vänta till vecka 12 med att berätta för föräldrarna men kunde faktiskt inte hålla mig längre än vecka 8 eller 9. Händer det något tråkigt innan vecka 12 så hade det ju ändå varit skönt att föräldrarna visste innan och kunde finnas där som stöttning, så att vänta till vecka 12 ser jag inte poängen i, för dom allra närmsta i alla fall. Övriga började vi nog berätta för i vecka 15 tror jag men det tycker jag ni ska göra när ni tycker att det känns rätt :) Många väntar ju till efter RUL (brukar göras runt vecka 18 typ), men vi kunde helt enkelt inte hålla oss längre, svårt när magen börjar synas också. För vissa syns den ju tidigt och på andra syns det ju knappt förrän sent i graviditeten. Lycka till!
  • mintuu
    Sajocawa skrev 2015-09-03 15:23:44 följande:
    Grattis!
    Mitt första barn var också oplanerat och det kändes lite nervöst för hur jag ska kläcka nyheten för mina föräldrar, speciellt när jag bara hade känt killen i några månader (fast nu ska vi gifta oss i november så det gick ju som tur är bra). Tänkte vänta till vecka 12 med att berätta för föräldrarna men kunde faktiskt inte hålla mig längre än vecka 8 eller 9. Händer det något tråkigt innan vecka 12 så hade det ju ändå varit skönt att föräldrarna visste innan och kunde finnas där som stöttning, så att vänta till vecka 12 ser jag inte poängen i, för dom allra närmsta i alla fall. Övriga började vi nog berätta för i vecka 15 tror jag men det tycker jag ni ska göra när ni tycker att det känns rätt :) Många väntar ju till efter RUL (brukar göras runt vecka 18 typ), men vi kunde helt enkelt inte hålla oss längre, svårt när magen börjar synas också. För vissa syns den ju tidigt och på andra syns det ju knappt förrän sent i graviditeten. Lycka till!
    Grattis till bröllopet! ja vi väntar nog några veckor till iallafall :)
  • FruD
    Tallbarr12 skrev 2015-09-02 22:53:31 följande:
    Jag pratade med min astmasjuksköterska tidigt i förra graviditeten och hon har koll på läget. Det viktigaste för barnet är att man fortsätter att ta sin medicin, för låg syresättning är värre. Jag tar pulmicort, oxis och ventoline och de medicinerna är säkra. Är nästan säker att de andra är det med, men om du tar andra kan det ju kännas säkrast att kolla upp det. Hon sa också att en tredjedel blir bättre i astman vid graviditet, en tredjedel oförändrat och en tredjedel sämre. Jag märkte inte av någon skillnad, men kan vara bra att veta att behovet av mediciner kan ändras.

Om du googlar på astma graviditet så fick jag upp som första länk ett pdf-dokument media.allergiforskning.se/... med info från astma och allergiföreningen om just astma och graviditet.

Kan tillägga också om du är pollenallergisk så är en del läkare ofantligt ouppdaterade på vad som är säkert och skriver ut uråldriga mediciner (tavegyl) med rejäl trötthet som biverkning. Precis vad man behöver som gravid. Inte.
    Tack för ditt svar. 
    Det låter ju som att jag nog också kan fortsätta med mina mediciner då. Jag tar seretid och ventolin men har även tablettbehandling, singulair. Är nog egentligen mest tabletterna jag är orolig över. Kanske är bättre att prata med min läkare istället dör BM, hon brukar ha väldigt bra koll.
    Får väl hålla tummarna för att jag inte tillhör dom som blir sämre under graviditet. 

Har inte vågat mig på att googla men din länk såg ju väldigt seriös ut i alla fall  

Jag tillhör tyvärr den lyckligt lottade delen av befolkningen som är pollenallergiker men tavegyl slipper jag tack och lov! Rena sömnpillerna
  • Cissi2801
    Tallbarr12 skrev 2015-09-01 23:12:12 följande:
    Gyn kan ta blodprov och kolla hcg och se om det ökar som det ska. Om du är orolig, så kontakta nån!
    Jag tar levaxin mot låg ämnesomsättning... Kan vara därför jag fick mensen nu... Tycker bara det är konstigt... Detta att jag plussade och nu kom mensen
  • Cissi2801
    Sajocawa skrev 2015-09-02 20:50:48 följande:
    Åh nej, beklagar missfallet :(   Hoppas kroppen återhämtar sig snabbt. Kram!
    Tack... Ja det blir å ta nya tag...
  • Adorii

Jag har börjat bli så himla nervös, jag jobbar på ett boende och vi har en boende som kan vara väldigt våldsam mellan gångerna(då menar jag extremt våldsam) och vi jobbar ensamma på natten. Är så himla rädd att bli slagen eller sparkad. Vore hemskt att få missfall pga av en våldsam boende!!

• Meliaz

Grattis till alla som plussat =)

En fundering... efter några timmar på jobbet så får jag så ont neråt i magen o i ljumskarna som sen sitter i nästan hela dagen. Även ont i svanken. Har inge ont när jag vaknar på morgonen. Jobbar på förskola så man är inte still så mycket! Vad kan det bero på? Är i v 6.

• mammamagi
    Treanhoppsan skrev 2015-09-03 13:02:27 följande:
    Samma för mej, en trea i maj! Så himla fantastiskt!
    Grattis till dig också!! Gillar ditt alias, så känner jag också :) 
    Hur gamla är ettan och tvåan? Vi har en som är född 2010 och en som är född 2013. Vi har funderat på en trea ganska länge och skojat och testat tanken och egentligen bara "provat" en enda gång och jag blev gravid med en gång. Ingen av oss trodde att det skulle bli något - verkligen tvärt om (behöver inte gå in på detaljer haha) - så vi blev sååå chockade när vi testade i onsdags. Det är såklart så så så välkommet och jag är 37 år så det är verkligen inget jag tar för givet heller. Sen imorse när det var stress och sura barn så kom tanken "men gud vad har vi gett oss in på" men ett barn ångrar man aldrig, det vet jag. Och såna tankar FÅR finnas där också emellanåt tycker jag, man vet ju faktiskt inte hur det kommer att bli, och samtidigt så har vi redan två så vi vet exakt vad vi ger oss in på - världens bästa och härligaste grej, och så krävande också förstås. Men vi vill verkligen detta, och tanken på att vi nu kommer att bli en "stor" familj är fantastisk. Är väl i vecka 3 eller något sånt så jag hoppas att det stannar kvar, men det känns "rätt" i kroppen så jag tror det.
    När börjar man känna av det vanligtvis? Med iaf nummer två så visste jag med en gång men nu känner jag absolut ingenting, annat än att jag var fly förbannand i flera dagar och trodde att jag hade pms...men så var det ju inte. Såklart individuellt...
  • mammamagi
    Meliaz skrev 2015-09-04 06:37:33 följande:

Grattis till alla som plussat =)

En fundering... efter några timmar på jobbet så får jag så ont neråt i magen o i ljumskarna som sen sitter i nästan hela dagen. Även ont i svanken. Har inge ont när jag vaknar på morgonen. Jobbar på förskola så man är inte still så mycket! Vad kan det bero på? Är i v 6.

Det är nog livmodern som växer... kan kännas som mensvärk och molande och lite som att det strålar. Alla tarmar och sånt kommer också att flytta på sig och det kan göra lite ont också. Grattis till plusset förresten! 
Svar på tråden BF maj 2016