Tallbarr12 skrev 2015-09-02 22:53:31 följande:
Jag pratade med min astmasjuksköterska tidigt i förra graviditeten och hon har koll på läget. Det viktigaste för barnet är att man fortsätter att ta sin medicin, för låg syresättning är värre. Jag tar pulmicort, oxis och ventoline och de medicinerna är säkra. Är nästan säker att de andra är det med, men om du tar andra kan det ju kännas säkrast att kolla upp det. Hon sa också att en tredjedel blir bättre i astman vid graviditet, en tredjedel oförändrat och en tredjedel sämre. Jag märkte inte av någon skillnad, men kan vara bra att veta att behovet av mediciner kan ändras.
Om du googlar på astma graviditet så fick jag upp som första länk ett pdf-dokument
media.allergiforskning.se/... med info från astma och allergiföreningen om just astma och graviditet.
Kan tillägga också om du är pollenallergisk så är en del läkare ofantligt ouppdaterade på vad som är säkert och skriver ut uråldriga mediciner (tavegyl) med rejäl trötthet som biverkning. Precis vad man behöver som gravid. Inte.
Tack för ditt svar.
Det låter ju som att jag nog också kan fortsätta med mina mediciner då. Jag tar seretid och ventolin men har även tablettbehandling, singulair. Är nog egentligen mest tabletterna jag är orolig över. Kanske är bättre att prata med min läkare istället dör BM, hon brukar ha väldigt bra koll.
Får väl hålla tummarna för att jag inte tillhör dom som blir sämre under graviditet.
Har inte vågat mig på att googla men din länk såg ju väldigt seriös ut i alla fall
Jag tillhör tyvärr den lyckligt lottade delen av befolkningen som är pollenallergiker men tavegyl slipper jag tack och lov! Rena sömnpillerna