• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • mammamagi
    Adorii skrev 2015-09-04 00:49:50 följande:

Jag har börjat bli så himla nervös, jag jobbar på ett boende och vi har en boende som kan vara väldigt våldsam mellan gångerna(då menar jag extremt våldsam) och vi jobbar ensamma på natten. Är så himla rädd att bli slagen eller sparkad. Vore hemskt att få missfall pga av en våldsam boende!!

Men gud det låter ju inte alls bra - kan du verkligen jobba kvar i en sådan miljö gravid? Har du kollegor som är gravida/varit gravida som har jobbat där? Tänk så här - ingenting i världen är värt att riskera din mage. Prata med läkare/din barnmorska/din chef....någon som du kan ta upp det med. Har du möjlighet att byta tjänst på något sätt? Vad finns det för risklinjer och säkerhetsregler kring personal? Det kanske är så att du inte FÅR jobba där som gravid, vem vet? Kolla upp det med en gång, du ska inte behöva gå omkring och vara rädd för ditt ofödda barns liv. Sen förstår jag att du säkert behöver jobba osv, men kanske kan du byta till dagtid om man inte är ensam då...? Ta tag i det i alla fall och fråga/undersök... Lycka till 
  • anja1661

Ringde mvc och bokade inskrivning idag. Enligt fl graviditetsuträknare är jag 4+3 men bm sa at jag var 4+0????

Hur räknar dem? Är det beroende på hur lång cykel man har?

• Sajocawa
    anja1661 skrev 2015-09-04 18:34:10 följande:

Ringde mvc och bokade inskrivning idag. Enligt fl graviditetsuträknare är jag 4+3 men bm sa at jag var 4+0????

Hur räknar dem? Är det beroende på hur lång cykel man har?

Vet du när du hade ägglossning? 
  • Adorii
    mammamagi skrev 2015-09-04 10:50:20 följande:

Men gud det låter ju inte alls bra - kan du verkligen jobba kvar i en sådan miljö gravid? Har du kollegor som är gravida/varit gravida som har jobbat där? Tänk så här - ingenting i världen är värt att riskera din mage. Prata med läkare/din barnmorska/din chef....någon som du kan ta upp det med. Har du möjlighet att byta tjänst på något sätt? Vad finns det för risklinjer och säkerhetsregler kring personal? Det kanske är så att du inte FÅR jobba där som gravid, vem vet? Kolla upp det med en gång, du ska inte behöva gå omkring och vara rädd för ditt ofödda barns liv. Sen förstår jag att du säkert behöver jobba osv, men kanske kan du byta till dagtid om man inte är ensam då...? Ta tag i det i alla fall och fråga/undersök... Lycka till 

Ja det är ju det jag tänker samtidigt kan jag inte jobba dag då min gubbe jobbar borta på veckorna så jag har barnvakt som sover med min 3 åring. Ska jag jobba dag måste jag ha en barnvakt som hämtar han på dagis, tar hand om han och lägger han på kvällen.

Jag jobbade på denna avdeling förra graviditeten men då hade vi ingen som var våldsam på det här sättet. Bor på ett mkt litet ställe så det finns inte nånting annat än dag att välja heller skulle jag tro.

Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa detta!!:s
  • anja1661
    Sajocawa skrev 2015-09-04 19:30:56 följande:

Vet du när du hade ägglossning? 

Ja ÄL 18-19 aug och en cykel på 26 dagar.
  • tonita
    anja1661 skrev 2015-09-04 19:36:42 följande:

Ja ÄL 18-19 aug och en cykel på 26 dagar.

Hej! Bm räknar alltid 28 dagar. Jag har ofta 34 dagar så jag blir alltid tillbakaflyttad 7 dgr på rul. Spelar ingen roll jag säger det, de räknar ändå på sin räknesnurra för ultraljudet bestämmer. Så du är säkert 4+4 idag men rul flyttar fram dig tre fyra dagar. Det gör till eller från tills dess :)
  • Anonym (Hemlisen)

Hej jag har precis plussat. Är i v 3+6 är 26 år. Åh jag ska bli tvåbarnsmamma . Så glad!!

• Meliaz
    mammamagi skrev 2015-09-04 10:43:29 följande:

Det är nog livmodern som växer... kan kännas som mensvärk och molande och lite som att det strålar. Alla tarmar och sånt kommer också att flytta på sig och det kan göra lite ont också. Grattis till plusset förresten! 

Tack för svaret, man blir ju lite orolig. Väntar nr 3, men yngsta är 6år så kommer inte ihåg hur det kändes i början ???? En spännande resa det här ?
  • Majorie

Har molvärk i ryggen konstant nu. Jag har en bakåtlutad livmoder så jag antar att det är därför det molar i rygg mer än i magen. Vad kan man göra för att lindra? Vågar inte äta panodil och har läst att värmekudde i ryggen inte skulle vara bra. Hur gör ni andra med molvärk?

• Rara Klara

Godmorgon allesammans! 
    Vi beslöt oss för att ta en riktigt lugn helg hemma denna helg. Det har varit himla skönt. Allt får ramla på sin plats och onödig stress är som borta.
    Vill gärna skriva av mig hur det varit för mig hittills. I onsdags var min mens beräknad och jag vaknade 03.15 av att: ja, nu han jag äntligen kissa på stickan ;) Jag hade liksom väntat på detta tillfälle bra länge....hela två veckor och testat redan dagarna innan som såklart visade minus. Så när jag vaknade var jag förberedd på ett minus. Men det visade sig vara plus. Vet faktiskt inte hur länge jag stirrade på stickan, eftersom det fortfarande var natt, men jag trodde inte mina ögon. Lyckan var total! Jag kunde inte undgå att väcka min man, och kan höll bara om mig och log och fortsatte sova. Han var inte ett dugg överraskad. Han kände det på sig, eftersom jag börjat äta så konstiga saker som jag annars inte gör. Haft 37.3 i temp ända sen ägglossning, och magen svullen som en ballong. 
    Enda sen den dagen har jag googlat barn, pratat barn, och drömt barn. nästa lite för mycket. Så nu när helgen kom va det så skönt att stänga ner allt. Det kan ju bli alldeles förmycket, ni vet....kan jag äta det, måste googla...kan jag träna så osv. 
    Det har skapat mig en himla massa stess också som jag annars inte har. 
    Så jag har lärt mig nu, att ta allt med en nypa salt. Jag vet vad jag behöver äta och att det är bra att träna, och så får resten bli i den takt som det kommer! 
    Jag har börjat gå på långpromenad nästa varje dag, vilket är både underbart skönt, och rogivande. 
    Trevlig söndag!

Svar på tråden BF maj 2016