• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Faktakolla!)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 11:25:41 följande:
    Bra, tack för info, det var någon förvirrad stackare som påstod att du skulle vara 45 i tråden. Gripet fullständigt ur luften. 

Nja, gripet ur luften var det väl inte. TS har i sin profil själv angett att hon är 45 år... kolla gärna upp sånt innan du anklagar folk. 
  • jennienoe

Hon har varit borta i 8 dagar idag. För att begära ett akut omhändertagande krävs inte mycket. Socialtanten har INTE visat papperna från själva utredningshemmet eller info från barnmorskan till sina chefer osv som tar tillfälliga beslut. Det frågade jag i torsdags på mötet. Så cheferna och dom som tar tillfälliga beslut har alltså endast lyssnat på hennes ord. Innan onsdag ska förvaltningsrätten bestämma om det blir permanent LVU fram tills rättegången. Men våra advokater säger att dom lyssnar oftast blint på socialens ord och antagade. Oftast. Med deras antagande och våra bevis från både barnmorska och utredning borde vi vinns i kammarrätten. Advokaterna säger dock att det kan gå åt vilket håll. Att detta är en cirkus.

• jennienoe
    Anonym (Faktakolla!) skrev 2015-08-15 11:56:56 följande:

Nja, gripet ur luften var det väl inte. TS har i sin profil själv angett att hon är 45 år... kolla gärna upp sånt innan du anklagar folk. 

Jag är 28. Vi pratar om omhändertagande av mitt barn. Inte min ålder. Lämna gärna min tråd och kladda i en annan tråd Tack.
  • Anonym (anonym)
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:58:26 följande:
    Hon har varit borta i 8 dagar idag. För att begära ett akut omhändertagande krävs inte mycket. Socialtanten har INTE visat papperna från själva utredningshemmet eller info från barnmorskan till sina chefer osv som tar tillfälliga beslut. Det frågade jag i torsdags på mötet. Så cheferna och dom som tar tillfälliga beslut har alltså endast lyssnat på hennes ord. Innan onsdag ska förvaltningsrätten bestämma om det blir permanent LVU fram tills rättegången. Men våra advokater säger att dom lyssnar oftast blint på socialens ord och antagade. Oftast. Med deras antagande och våra bevis från både barnmorska och utredning borde vi vinns i kammarrätten. Advokaterna säger dock att det kan gå åt vilket håll. Att detta är en cirkus.
    Om det blir ett akut omhändertagande på ett utredningshem där det finns personal tillgänglig hela tiden så måste det vara något alarmerande dessutom efter så kort utredningstid.
  • Påven Johanna
    enmamma skrev 2015-08-15 11:00:03 följande:

Läste att du är 45 år.

Att få sitt första barn vid den åldern är ganska ovanligt.

Att dessutom få orosanmälan på sig på BB ännu ovanligare.

Vad finns i enat förflutna som gör att myndigheterna reagerar?

Det är en defaultinställning på Familjeliv. Om inget annat specifikt ifylls så står det 45 år.
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-15 11:35:09 följande:

Hade varit bättre om du la ut beslutet om LVU med motivering.

För att Soc ska få igenom ett LVU i rätten så räcker det inte med att personalen på BB hade en oro. Soc ska då styrka att den oron var befogad vilket ju är tämligen svårt om själva utredningen på hemmet visar att det inte finns något alls att anmärka på varken ditt eller pappans föräldraskap. Tvärtom styrker ju det att BB:s oro var grundlös. Således måste det finnas något som gör att rätten faktiskt tycker att det finns en så stor risk för att barnet ska fara illa att man måste ta till tvångsåtgärder.  

Man kan tycka vad man vill om Soc men de kan ju ändå inte göra vad som helst eftersom det är rättsväsendet som beslutar och inte Soc

Jag har bott på ett sånt där hem i flera månader.

(Helt meningslöst, men det hör inte hit.)

Föreståndaren berättade för mig om en familj som bott där tidigare med sina bebisar. Efter nån månad kommer soc dit med polis och stjäl barnen. Föräldrarna var såklart oerhört upprörda men fick inte ens säga farväl till sina barn. Alla grät och barnen slets med våld ur föräldrars famn.

Hemmet hade enbart gott att säga om föräldrarnas förmågor att ta hand om sina barn!

Föreståndaren t.o.m vittnade i rätten till föräldrarnas förmån - ÄNDÅ VANN SOC!!!!

Finns ingen rättssäkerhet i Sverige när det gäller soc och barnärenden och ja, det räcker tydligen att soc känner en helt oidentifierbar "oro".

Helt galet!

Hoppas det går bra för er ts!
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 12:03:04 följande:

Om det blir ett akut omhändertagande på ett utredningshem där det finns personal tillgänglig hela tiden så måste det vara något alarmerande dessutom efter så kort utredningstid.

Det måste det inte alls. Soc tar många gånger helt sjuka beslut utan egentlig anledning. Har själv sett det på nära håll.
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Nopp) skrev 2015-08-15 12:10:32 följande:

Det måste det inte alls. Soc tar många gånger helt sjuka beslut utan egentlig anledning. Har själv sett det på nära håll.

Exakt, krävs egentligen ingenting!
  • Anonym (Ålderspolisen)
    Anonym (Faktakolla!) skrev 2015-08-15 11:56:56 följande:

Utan övrig kommentar i denna tråden så är 45 år default inställning på FL - om man inte fyller i någon ålder står det 45 år, så ge dig.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Nopp) skrev 2015-08-15 12:10:32 följande:
    Fast görs ett sådant beslut när föräldrarna är under uppsikt på ett utredningshem där de är under uppsikt och kan få hjälp och stöd av personal så måste det finnas något som gjort att det blev satt ett akut LVU efter så kort utredningstid.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund