Inlägg från: Anonym (FEL!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FEL!)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (Kim) skrev 2015-08-15 11:35:09 följande:

Hade varit bättre om du la ut beslutet om LVU med motivering.

För att Soc ska få igenom ett LVU i rätten så räcker det inte med att personalen på BB hade en oro. Soc ska då styrka att den oron var befogad vilket ju är tämligen svårt om själva utredningen på hemmet visar att det inte finns något alls att anmärka på varken ditt eller pappans föräldraskap. Tvärtom styrker ju det att BB:s oro var grundlös. Således måste det finnas något som gör att rätten faktiskt tycker att det finns en så stor risk för att barnet ska fara illa att man måste ta till tvångsåtgärder.  

Man kan tycka vad man vill om Soc men de kan ju ändå inte göra vad som helst eftersom det är rättsväsendet som beslutar och inte Soc

Jag har bott på ett sånt där hem i flera månader.

(Helt meningslöst, men det hör inte hit.)

Föreståndaren berättade för mig om en familj som bott där tidigare med sina bebisar. Efter nån månad kommer soc dit med polis och stjäl barnen. Föräldrarna var såklart oerhört upprörda men fick inte ens säga farväl till sina barn. Alla grät och barnen slets med våld ur föräldrars famn.

Hemmet hade enbart gott att säga om föräldrarnas förmågor att ta hand om sina barn!

Föreståndaren t.o.m vittnade i rätten till föräldrarnas förmån - ÄNDÅ VANN SOC!!!!

Finns ingen rättssäkerhet i Sverige när det gäller soc och barnärenden och ja, det räcker tydligen att soc känner en helt oidentifierbar "oro".

Helt galet!

Hoppas det går bra för er ts!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Nopp) skrev 2015-08-15 12:10:32 följande:

Det måste det inte alls. Soc tar många gånger helt sjuka beslut utan egentlig anledning. Har själv sett det på nära håll.

Exakt, krävs egentligen ingenting!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Huldis) skrev 2015-08-15 12:32:50 följande:

Och som andra säger: 4veckor på hem.. Om dom bara hade bra saker att säga om er där så skulle ett beslut om omhändertagande aldrig gått igenom.

LÄS MITT INLÄGG! Sånt händer!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 12:40:24 följande:

Nej om det varit helt bra så skulle de fått åka hem kanske med lite stöd utifrån, om det varit lättare bekymmer så skulle de förlängt utredningstiden för att försöka hjälpa till med detta om utredningen visat positiva saker skulle det aldrig blivit ett akut LVU sådana tas bara några hundra per år.

Skitsnack rent utsagt! LÄS MITT INLÄGG!

Till skillnad mot Dig VET jag vad jag pratar om!
  • Anonym (FEL!)
    Nerfherder skrev 2015-08-15 13:14:54 följande:

Har du någon källa som stöder ditt påstående...?

Familjen det gällde fick jag bara höra namnen på, aldrig träffat.

Men en av mammorna som tidigare bott på samma hem blev jag väldigt bra kompis med. Vi pratade mkt om detta och andra familjer som råkat ut för maktfullkomliga, helt galna sockärringar!

Föreståndaren lämnar jag inte ut namn på då jag ej vet om hon bröt någon sekretess när hon berättade detta för mig.

Det var ett s.k mamma-barn hem utanför Gävle.
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (O) skrev 2015-08-15 13:32:44 följande:

Nej. Det är en socialnämnd. Så ingen ensam soctant bestämmer.

Nej det är 1-2 enskilda soctanter som bestämmer!

Socialnämnden är bara en formuläritet för att det ska se ut som det är rättssäkert!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 13:52:15 följande:

Fast det där är ingen relevant kritik om just omhändertagande utan kritik mot metoderna.

Du och din sambo har ju dessutom utretts mer än om socialtjänsten gjort en utredning om ni bott hemma och de fått in en orosanmälan, ni har ju varit under utredning dygnet runt under 4 veckor och då har det ju lätt gått att avfärda den oro som fanns just efter förlossningen.

Du säger att oron gällde att du inte skulle kunna mata ditt barn och att du inte skulle kunna klara stress ni är ju två föräldrar och då måste de väl räkna med att din sambo är delaktig och kan ta över vid situationer som är stressiga.

Dygnet runt???

Jag träffade personalen ca 20 min om dagen. Resterande tid skötte vi oss själva!

Vadå dygnet runt? Vet du öht vad du pratar om?
  • Anonym (FEL!)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 14:07:10 följande:

Anonym (FEL) du gör nog bäst inatt förtydliga att du pratar om dig själv nu och inte om TS.

Sant, det gällde min situation.

Men tror inte det är sååååå stor skillnad på såna där hem.

Mitt barn gick på vanlig skola och jag jobbade ca 3 Tim. För oss gick det bra till slut - alla har dock inte samma tur!

De med nyfödda bebisar hade något mer tillsyn än oss märkte jag dock.

Även dessa familjer bodde i egna hus.
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Huldis) skrev 2015-08-15 14:30:07 följande:

Så du har hört lite skvaller? Skvaller är givetvis den enda sanningen.

Skvaller är sånt som soc sysslar med!

Hade jag hört det från någon på hemmet så hade jag knappt lyssnat eller trott på det.

Men nu kom infon från den person som soc anlitat att utreda familjen!!!!!

Förstår du då?
  • Anonym (FEL!)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-16 13:04:30 följande:

Men lägg av nu! "glömt"? Innan ni soctanter kom in i tråden och började attackera som pirayor, så fan svarade TS snällt på allas frågor.

Dra nånstans med ditt raljerande.

Bra talat!

Typiskt soctanter att ta åt sig personligt och i alla lägen hävda sin rätt - föräldrar som förlorat sina barn har ingen insikt - och soc gör ALDRIG fel! Någonsin! Har aldrig hänt!

Ovanstående betyder för den oinsatta att även då soc HAR gjort fel är de mästare på att vända sina misstag så det i slutändan ÄNDÅ är föräldern som felat.... Tröttsamt och lika tröttsamt är det med alla dessa naiva människor som litar på soc till förbannelse och totalt vägrar inse att soc gör FEL! Ofta! Och då får familjer, barn och kanske såna som ts lida och genomleva oerhörda trauman som sätter spår för livet!
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund