• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • jennienoe
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 11:16:50 följande:

Hittar du INGENTING negativt där?

Kan gärna ta bild på alla papperna och mejla över så får du avgöra själv.
  • Anonym (undrande)
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:17:31 följande:

Jag är 28 min kille 29. Jag jobbade på hotell och min kille som mäklare. Har ett stort hus inga diagnoser aldrig haft med socialen att göra tidigare. Aldrig provat droger pappan nykterist jag dricker 2-3 ggr/ år. Rökte innan graviditeten slutade direkt när jag fick veta. Ja hon fick inte riktigt näring på slutet via navelsträngen.

Mådde du dåligt under graviditeten eller tiden kring förlossningen? Deprimerad? Grät mycket? Humörsvängningar? Apatisk? Har ni två bråkat mycket?
  • Oerjan Lax
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:17:31 följande:

Jag är 28 min kille 29. Jag jobbade på hotell och min kille som mäklare. Har ett stort hus inga diagnoser aldrig haft med socialen att göra tidigare. Aldrig provat droger pappan nykterist jag dricker 2-3 ggr/ år. Rökte innan graviditeten slutade direkt när jag fick veta. Ja hon fick inte riktigt näring på slutet via navelsträngen.

Bra, tack för info, det var någon förvirrad stackare som påstod att du skulle vara 45 i tråden. Gripet fullständigt ur luften.

Jennie, har ni något barn sen tidigare, Ella har du några syskonbarn? Ditt/dina syskon kan då ställa upp som ett slags karaktärsvittnen, ja det kan de göra även om de inte har barn.
  • Oerjan Lax

... Autocorrect, ska stå "eller", inte "Ella".

• Oerjan Lax
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:19:57 följande:

Gör det inte bara för att tillfredsställa en bitter typ som inte orkar läsa bakåt
  • Anonym (Maja)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 10:43:55 följande:

Om du vill kontakta tv-bolag, de har jurister, fsktagranskare, researchers till sitt förfogande :

Kalla Fakta tv4

[email protected]

Redaktionen obs år 2012:

Här är vi som arbetar med Kalla fakta våren 2012. Vill du kontakta någon ur redaktionen är det personens fö[email protected] som gäller.

Johan Åsard? redaktionschef

Lennart Ekdal ? programledare

Jonas Alsgren? reporter

Ulla Danné ? reporter

Erik Dalunde? reporter

Jonas Berg ? reporter

Lennart Peterson? reporter

Andreas Rocksén? frilansreporter

Magnus Wennerholm? frilansreporter

+

Uppdrag Granskning SVT

Uppdrag granskning

SVT Göteborg

405 13 Göteborg

Telefon: 031 - 83 70 00

Fax: 0752 - 46 60 02

Mejl: [email protected]

Nils Hanson

projektledare/ansvarig utgivare

Janne Josefsson

programledare/reporter

Karin Mattisson

programledare/reporter

Martin Sundborn

programredaktör

Peter Bagge

redaktör

Henrik Bergsten

redaktör

Nadja Yllner

redaktör

(direktlänk finns på hemsidan)

• Anonym (Kim)
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:19:57 följande:
    Hade varit bättre om du la ut beslutet om LVU med motivering.

För att Soc ska få igenom ett LVU i rätten så räcker det inte med att personalen på BB hade en oro. Soc ska då styrka att den oron var befogad vilket ju är tämligen svårt om själva utredningen på hemmet visar att det inte finns något alls att anmärka på varken ditt eller pappans föräldraskap. Tvärtom styrker ju det att BB:s oro var grundlös. Således måste det finnas något som gör att rätten faktiskt tycker att det finns en så stor risk för att barnet ska fara illa att man måste ta till tvångsåtgärder.  

Man kan tycka vad man vill om Soc men de kan ju ändå inte göra vad som helst eftersom det är rättsväsendet som beslutar och inte Soc
  • Oerjan Lax

Glöm aldrig Jennie och Thomas från Sandviken - helt vanliga människor - de fick gå vidare ända till Hovrätten för att fria sig själva från anklagelserna om sexuella övergrepp på sina små flickor.

När jag såg detta ville jag bara vomera över hela socialtjänsten i den orten.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13873795.ab

Uppdrag Granskning

www.svt.se/ug/20111101204433_de_blev_oskyldigt_anklagade_for_sexuella_overgrepp

Förkortad länk till ovan:

tinyurl.com/UGsandv

• Anonym (anonym)

Det står i beslutet varför det blev ett så akut omhändertagande där tom. polis var inblandade när ni var placerade på utredningshem så det är inte den oro förlossningspersonalen kände under den korta tid de hade möjlighet att observera er som föräldrar allra helst som det tar tid att återhämta sig från ett kejsarsnitt. Om man tror att föräldraförmågan är problematisk men kan bli bättre får familjer stanna betydligt längre tid på ett utredningshem dvs. under månader.

• Oerjan Lax
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 11:21:56 följande:

Mådde du dåligt under graviditeten eller tiden kring förlossningen? Deprimerad? Grät mycket? Humörsvängningar? Apatisk? Har ni två bråkat mycket?

Inga skäl till att ta ett barn från sina föräldrar. Många får förlossningspsykos, ännu fler får en liten depression eller humörsvängningar.

Det kanske hon hade, so what? Det är nästan så folk tror att man inte SKA HA NÅGON KONVALESCENS efter ett kejsarsnitt!

Pappan då, kan du gissa fel på honom? Du kan ju ta ett jobb som soc. Chef direkt!
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund