Inlägg från: Oerjan Lax |Visa alla inlägg
  • Oerjan Lax

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Usch vilken fruktansvärd historia... Man baxnar över myndighetsförtrycket i Sverige idag.

För mig låter det som att någon med psykisk ohälsa på något sätt blivit avundsjuk på er... Skulle det kunna vara någon på sjukhuset? Något ex till din man? Man kan väl för farao inte anmäla en "oro"?! Krävs det ingen mer substans än så?

Har du funderat på att höra av dig till Uppdrag Granskning, jennienoe? Eller motsvarande i annan kanal?

• Oerjan Lax

Om du vill kontakta tv-bolag, de har jurister, fsktagranskare, researchers till sitt förfogande :

Kalla Fakta tv4

kalla.fakta@tv4.se

Redaktionen obs år 2012:

Här är vi som arbetar med Kalla fakta våren 2012. Vill du kontakta någon ur redaktionen är det personens för.efternamn@tv4.se som gäller.

Johan Åsard? redaktionschef

Lennart Ekdal ? programledare

Jonas Alsgren? reporter

Ulla Danné ? reporter

Erik Dalunde? reporter

Jonas Berg ? reporter

Lennart Peterson? reporter

Andreas Rocksén? frilansreporter

Magnus Wennerholm? frilansreporter

+

Uppdrag Granskning SVT

Uppdrag granskning

SVT Göteborg

405 13 Göteborg

Telefon: 031 - 83 70 00

Fax: 0752 - 46 60 02

Mejl: granskning@svt.se

Nils Hanson

projektledare/ansvarig utgivare

Janne Josefsson

programledare/reporter

Karin Mattisson

programledare/reporter

Martin Sundborn

programredaktör

Peter Bagge

redaktör

Henrik Bergsten

redaktör

Nadja Yllner

redaktör

(direktlänk finns på hemsidan)

• Oerjan Lax
    jennienoe skrev 2015-08-15 10:34:04 följande:

Det är Skåne / Båstad.

Har kontaktat uppdrag granskning men förväntar mig inget. Ska även kontakta tidningarna. Det är ganska allvarligt. Och vi har inget att dölja våra advokater tycket likadant. Plus att vi ska göra en anmälan till ivo

Åh okej, varför tror du inte att de skulle göra något? Ni måste förstås sättas ännu mer under lupp men det kan det vara värt.

Deras oro hänger väl inte ihop med din bedövning du fick?

För jag tänker på en vän till mig som vid en vanlig födelse fick komplikationer och behövde snitt/klippas... Hon fick ev. för kraftig bedövning och kunde inte lyfta sina armar för att hålla om sitt nyfödda barn når det väl var dags. Barnmorskan ignorerade henne helt och bara placerade barnet på magen... Min väninna fick SKRIKA att hon inte kunde hålla barnet och att det skulle fara i golvet. Och det var bedövningens fel! Hon kunde inte känna sina armar! Till slut kom barnmorskan fram, såg inte så munter ut.

Tänk om hon HADE FÅTT FÖR SIG att anmäla min otroliga, barnkära, kärleksfulla väninna pga det. (pappan kunde inte vara med av personliga skäl)
  • Oerjan Lax
    Anonym (Fy fan va ARG jag blir!!!) skrev 2015-08-15 10:54:49 följande:

Men kan inte du och alla andra blåögda människor i världen INSE att socialen faktiskt, i vissa fall, tar barn HELT utan realistiska grunder.

Inse att alla dessa fall om akut omhändertagna barn, alla fall om hot och lögner från socialen, osv, osv, osv, faktiskt inte är påhitt! Försök förstå att det faktiskt finns helt normala föräldrar som får sina barn omhändertagna utan grund! Det hade likaväl kunnat vara du!

Absolut. Det har hänt förr och det kommer hända igen. Kanske händer det just nu.
  • Oerjan Lax
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 11:07:48 följande:

Fast det är ju inte deras oro som gjorde att beslutet togs deras oro gav ju bara skäl till utredningshem efter 4 veckor där togs beslut om omhändertagande. På utredningshemmet hann de ju uppfatta mer än vad de gjorde under 72 timmar på sjukhuset.

Så vad är din förklaring, hm?

Har Jennienoe problem med anger management? Utdelar hon smisk, örfilar etc i utredningshemmets vård?

Har hon ett förflutet av att kicka ner barn på stan?

Kom igen. Före, under och efter förlossningen har alltså "någon" uppmärksammat "risk för skada av barnet". Hajar du hur dumt det låter?
  • Oerjan Lax
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:17:31 följande:

Jag är 28 min kille 29. Jag jobbade på hotell och min kille som mäklare. Har ett stort hus inga diagnoser aldrig haft med socialen att göra tidigare. Aldrig provat droger pappan nykterist jag dricker 2-3 ggr/ år. Rökte innan graviditeten slutade direkt när jag fick veta. Ja hon fick inte riktigt näring på slutet via navelsträngen.

Bra, tack för info, det var någon förvirrad stackare som påstod att du skulle vara 45 i tråden. Gripet fullständigt ur luften.

Jennie, har ni något barn sen tidigare, Ella har du några syskonbarn? Ditt/dina syskon kan då ställa upp som ett slags karaktärsvittnen, ja det kan de göra även om de inte har barn.
  • Oerjan Lax

... Autocorrect, ska stå "eller", inte "Ella".

• Oerjan Lax
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:19:57 följande:

Kan gärna ta bild på alla papperna och mejla över så får du avgöra själv.

Gör det inte bara för att tillfredsställa en bitter typ som inte orkar läsa bakåt
  • Oerjan Lax

Glöm aldrig Jennie och Thomas från Sandviken - helt vanliga människor - de fick gå vidare ända till Hovrätten för att fria sig själva från anklagelserna om sexuella övergrepp på sina små flickor.

När jag såg detta ville jag bara vomera över hela socialtjänsten i den orten.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13873795.ab

Uppdrag Granskning

www.svt.se/ug/20111101204433_de_blev_oskyldigt_anklagade_for_sexuella_overgrepp

Förkortad länk till ovan:

tinyurl.com/UGsandv

• Oerjan Lax
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 11:21:56 följande:

Mådde du dåligt under graviditeten eller tiden kring förlossningen? Deprimerad? Grät mycket? Humörsvängningar? Apatisk? Har ni två bråkat mycket?

Inga skäl till att ta ett barn från sina föräldrar. Många får förlossningspsykos, ännu fler får en liten depression eller humörsvängningar.

Det kanske hon hade, so what? Det är nästan så folk tror att man inte SKA HA NÅGON KONVALESCENS efter ett kejsarsnitt!

Pappan då, kan du gissa fel på honom? Du kan ju ta ett jobb som soc. Chef direkt!
  • Oerjan Lax
    Anonym (Faktakolla!) skrev 2015-08-15 11:56:56 följande:

Nja, gripet ur luften var det väl inte. TS har i sin profil själv angett att hon är 45 år... kolla gärna upp sånt innan du anklagar folk. 

Aha, sorry att jag anklagade dig, men det är inte TS fel. Jag har ALDRIG uppgett ålder här på FL och tada! - på min profil står i också 45 år.

Således ett fel på FL.
  • Oerjan Lax
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 12:16:55 följande:

Fast görs ett sådant beslut när föräldrarna är under uppsikt på ett utredningshem där de är under uppsikt och kan få hjälp och stöd av personal så måste det finnas något som gjort att det blev satt ett akut LVU efter så kort utredningstid.

TS jennienoe har flera gånger sagt att allt fungerade bra på hemmet. Att noteringarna därifrån är till deras fördel.

Om nu en sjukhuspersonal har en "oro" utan vidare förklaring, så borde den "oron" ha försvunnit efter 4 veckor på hemmet.

Något stämmer inte här. Då jag sett hur Soc rullar, så vill jag helst tro på TS.

(TS = trådstartare)
  • Oerjan Lax
    Anonym (K) skrev 2015-08-15 12:45:33 följande:

Inte drömt men det är vanligt i sådana här situationer att man förnekar för sig själv. Förmodligen har du gjort något riktigt illa men ditt psyke klarar inte av att hantera det för tillfället, då tränger hjärnan bort minnet.

Det här var det största skitsnacket jag läst i hela mitt liv.
    Bananen skrev 2015-08-15 12:38:17 följande:

Huldis har rätt. SOC gör aldrig nåt utan grund. Du förnekar nåt.

Fast Soc GÖR ju saker utan grund, tyvärr. Annars skulle inte sådana fall förekomma.
  • Oerjan Lax

Snacka om att bli totalt krossad som människa - att få sitt nyfödda barn slitet ur famnen på en. Vad händer med anknytningen, denna viktiga anknytning?

Jag känner till ett helt annat fall med omhändertagna spädbarn, men där handlar det om en ung kvinna som har ett par diagnoser och inte sköter dom, som "envisas" med att föda nya barn med jämna mellanrum... Hon får inte behålla utan soc omhändertar dom. Pga att hon inte anses sätta barnets bästa främst. DÄR kan jag förstå det ändå. Men varje gång hon blir gravid så tror hon tydligen att "nu kanske"...

Men i det fallet förstår jag hur de agerar.

Men i TS fall? Inga diagnoser, inget knark, skötsamma.

• Oerjan Lax

Anonym (FEL) du gör nog bäst inatt förtydliga att du pratar om dig själv nu och inte om TS.

• Oerjan Lax

Lustigt vad vissa har för förutfattade meningar.

I Tommies och Jennies fall i Sandviken räckte det med en nisdtankeanmälan från Jennies syster. Trots att hon verkade tro att de båda var pedofiler så ville hon ändå att de skulle sittak barnvakt åt hennes barn helgen efter hon gjort anmälan. Jag undrar hur systern mår idag. Efter att hennes egen syster fick kömpabupp i Hovrätten.

Nej det räcker inte med förlossningspsykos för att soc ska gå in och ta ett barn.

Nej man måste inte vara en "perfekt mamma" för att soc ska ta ens barn.

Nej man måste inte ha ett stort kontaktnät.

Om soc misstänker att mamman "inte duger" finns ju pappan ändå till hands, eller vice versa

Men här har soc dömt ut båda föräldrarna, ett skötsamt ungt par, totalt.

TS säger att de inte knarkar, knappt dricker och har inga diagnoser.

Er gissning är lika mycket värd som min, på vad som gått snett här.

• Oerjan Lax

*misstankeanmälan

*kämpa upp

*sitta

Phew

• Oerjan Lax
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 11:58:44 följande:

Och eftersom det gått ett år så har det ju självfallet framkommit från läkarvården vilken typ av skada det var och att man inte kan bryta sitt lårben förhand om man inte är svårt psykiskt sjuk för då kan man ju skada sig på alla upptänkliga sätt och då är det skäl att inte få ta hand om sitt barn.

Är det ens mänskligt MÖJLIGT att bryta sitt lårben för hand?
  • Oerjan Lax
    Anonym (Anonym#3) skrev 2015-08-16 11:34:03 följande:

?

Det är de jag menar. Ta måste ha "glömt" att berätta vad den riktiga anledningen till att dom tagit hennes barn är. Det krävs mkt för att ta ett barn dessutom.

Men lägg av nu! "glömt"? Innan ni soctanter kom in i tråden och började attackera som pirayor, så fan svarade TS snällt på allas frågor.

Dra nånstans med ditt raljerande.
  • Oerjan Lax
    Nerfherder skrev 2015-08-16 14:29:30 följande:

Du är väldigt bra på att tala om att du inte gillar vad folk skriver. Argumentera... not so much

Nej, men jag är väldigt bra på att tala om för folk när de gått för långt och när de i detta fall raljerar och attackerar!

Eller håller du inte med mig om att TS, före attacker, svarade snällt på allas frågor?

Tror du inte TS är medveten om att kalla fakta + uppdrag granskning kommer begära alla korten på bordet innan de går framåt?
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund