• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Nerfherder
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-15 13:49:04 följande:

Familjen det gällde fick jag bara höra namnen på, aldrig träffat.

Men en av mammorna som tidigare bott på samma hem blev jag väldigt bra kompis med. Vi pratade mkt om detta och andra familjer som råkat ut för maktfullkomliga, helt galna sockärringar!

Föreståndaren lämnar jag inte ut namn på då jag ej vet om hon bröt någon sekretess när hon berättade detta för mig.

Det var ett s.k mamma-barn hem utanför Gävle.

Hörsägen alltså, dvs ingen trovärdig källa...
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (O) skrev 2015-08-15 13:32:44 följande:

Nej. Det är en socialnämnd. Så ingen ensam soctant bestämmer.

Nej det är 1-2 enskilda soctanter som bestämmer!

Socialnämnden är bara en formuläritet för att det ska se ut som det är rättssäkert!
  • Anonym (anonym)
    jennienoe skrev 2015-08-15 13:34:43 följande:
    Behövs fler. Men dom lyssnar ju på hennes ord. Klart vi kommer skada vårat barn och skita i att mata henne. Det står ju i en orosanmälan och då är det så. Alla ni som klagar och påstår att jag måste gjort något mer. Läs här

mobil.dn.se/insidan/utredningar-baseras-pa-sk.../
    Fast det där är ingen relevant kritik om just omhändertagande utan kritik mot metoderna.
    Du och din sambo har ju dessutom utretts mer än om socialtjänsten gjort en utredning om ni bott hemma och de fått in en orosanmälan, ni har ju varit under utredning dygnet runt under 4 veckor och då har det ju lätt gått att avfärda den oro som fanns just efter förlossningen.
    Du säger att oron gällde att du inte skulle kunna mata ditt barn och att du inte skulle kunna klara stress ni är ju två föräldrar och då måste de väl räkna med att din sambo är delaktig och kan ta över vid situationer som är stressiga.
  • Oerjan Lax

Snacka om att bli totalt krossad som människa - att få sitt nyfödda barn slitet ur famnen på en. Vad händer med anknytningen, denna viktiga anknytning?

Jag känner till ett helt annat fall med omhändertagna spädbarn, men där handlar det om en ung kvinna som har ett par diagnoser och inte sköter dom, som "envisas" med att föda nya barn med jämna mellanrum... Hon får inte behålla utan soc omhändertar dom. Pga att hon inte anses sätta barnets bästa främst. DÄR kan jag förstå det ändå. Men varje gång hon blir gravid så tror hon tydligen att "nu kanske"...

Men i det fallet förstår jag hur de agerar.

Men i TS fall? Inga diagnoser, inget knark, skötsamma.

• Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 13:52:15 följande:

Fast det där är ingen relevant kritik om just omhändertagande utan kritik mot metoderna.

Du och din sambo har ju dessutom utretts mer än om socialtjänsten gjort en utredning om ni bott hemma och de fått in en orosanmälan, ni har ju varit under utredning dygnet runt under 4 veckor och då har det ju lätt gått att avfärda den oro som fanns just efter förlossningen.

Du säger att oron gällde att du inte skulle kunna mata ditt barn och att du inte skulle kunna klara stress ni är ju två föräldrar och då måste de väl räkna med att din sambo är delaktig och kan ta över vid situationer som är stressiga.

Dygnet runt???

Jag träffade personalen ca 20 min om dagen. Resterande tid skötte vi oss själva!

Vadå dygnet runt? Vet du öht vad du pratar om?
  • Oerjan Lax

Anonym (FEL) du gör nog bäst inatt förtydliga att du pratar om dig själv nu och inte om TS.

• Anonym (Huldis)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-15 13:11:42 följande:

LÄS MITT INLÄGG! Sånt händer!

Sånt händer. Ja, kanske ett fall per år.

Men nu ska TS kontakta pressen så då får vi läsa om det här i tidningen snart, kanske publiceras då även beslutet med TS godkännande givetvis? Soc har tystnadsplikt så dom kan inte direkt uttala sig.
  • Anonym (Huldis)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-15 13:49:04 följande:

Familjen det gällde fick jag bara höra namnen på, aldrig träffat.

Men en av mammorna som tidigare bott på samma hem blev jag väldigt bra kompis med. Vi pratade mkt om detta och andra familjer som råkat ut för maktfullkomliga, helt galna sockärringar!

Föreståndaren lämnar jag inte ut namn på då jag ej vet om hon bröt någon sekretess när hon berättade detta för mig.

Det var ett s.k mamma-barn hem utanför Gävle.

Så du har hört lite skvaller? Skvaller är givetvis den enda sanningen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-15 14:01:42 följande:
    Dygnet runt???

Jag träffade personalen ca 20 min om dagen. Resterande tid skötte vi oss själva!

Vadå dygnet runt? Vet du öht vad du pratar om?
    Det är väl klart att det är mer eller mindre dygnet runt när den ursprungliga oron som sjukhuset hade gällde att barnet skulle kunna skadas om mamman blev stressad och att hon inte skulle mata sitt barn ordentligt.
  • Anonym (FEL!)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 14:07:10 följande:

Anonym (FEL) du gör nog bäst inatt förtydliga att du pratar om dig själv nu och inte om TS.

Sant, det gällde min situation.

Men tror inte det är sååååå stor skillnad på såna där hem.

Mitt barn gick på vanlig skola och jag jobbade ca 3 Tim. För oss gick det bra till slut - alla har dock inte samma tur!

De med nyfödda bebisar hade något mer tillsyn än oss märkte jag dock.

Även dessa familjer bodde i egna hus.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund