• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Oerjan Lax
    Anonym (Faktakolla!) skrev 2015-08-15 11:56:56 följande:

Nja, gripet ur luften var det väl inte. TS har i sin profil själv angett att hon är 45 år... kolla gärna upp sånt innan du anklagar folk. 

Aha, sorry att jag anklagade dig, men det är inte TS fel. Jag har ALDRIG uppgett ålder här på FL och tada! - på min profil står i också 45 år.

Således ett fel på FL.
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 12:16:55 följande:

Fast görs ett sådant beslut när föräldrarna är under uppsikt på ett utredningshem där de är under uppsikt och kan få hjälp och stöd av personal så måste det finnas något som gjort att det blev satt ett akut LVU efter så kort utredningstid.

Många gånger så har soc redan bestämt sig för att den här mamman/pappan/familjen klarar inte av ett barn, barnet ska omhändertas. Men först skickas don till ett utredningshem för att det ska gå "rätt" till, men resultatet där spelar egentligen ingen roll.
  • jennienoe

Många som har skrivit i tråden verkar ändå förstå hur jävla sjukt och enkelt det är för soc att fatta dessa beslut. Det har hänt mig. Det kan hända er med. Hur kan det gå till såhär ? Det är fruktansvärt. Framförallt blir barnen också lidande i det hela.

Något som jag stör mig på att jag erbjöd socialen att ta med min bröstmjölk eftersom hon går upp så dåligt i vikt där hon är nu. Men dom sa bestämt nej det kan vi inte. Fast dom besöker 3 gånger i veckan. Och dom vill barnets bästa? Vet dom hur näringsrik bröstmjölk är? Sen att man ska vara trevlig och skaka hand med den =%_÷×+ som kidnappat/ stulit mitt barn FYFAN.

• Oerjan Lax
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 12:16:55 följande:

Fast görs ett sådant beslut när föräldrarna är under uppsikt på ett utredningshem där de är under uppsikt och kan få hjälp och stöd av personal så måste det finnas något som gjort att det blev satt ett akut LVU efter så kort utredningstid.

TS jennienoe har flera gånger sagt att allt fungerade bra på hemmet. Att noteringarna därifrån är till deras fördel.

Om nu en sjukhuspersonal har en "oro" utan vidare förklaring, så borde den "oron" ha försvunnit efter 4 veckor på hemmet.

Något stämmer inte här. Då jag sett hur Soc rullar, så vill jag helst tro på TS.

(TS = trådstartare)
  • jennienoe
    Anonym (Nopp) skrev 2015-08-15 12:22:38 följande:

Många gånger så har soc redan bestämt sig för att den här mamman/pappan/familjen klarar inte av ett barn, barnet ska omhändertas. Men först skickas don till ett utredningshem för att det ska gå "rätt" till, men resultatet där spelar egentligen ingen roll.

Anonym (Nopp) skrev 2015-08-15 12:22:38 följande:

Exakt helt korrekt. Det är exakt så.

• Anonym (svårt)

Visst kan soc göra fel.

Å andra sidan är det inte jättemånga föräldrar

som tycker att tvångsomhändertagande av deras barn är ett riktigt beslut heller.

• Anonym (Seriöst?)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 11:12:37 följande:

Har någon av er någon psykiatrisk diagnos? (Lindrig) utvecklinfsstörning? Borderline? Asperger? Ätstörning? Annat? Någon av er som har ett tidigare eller pågående missbruk?

Vilken är den högsta utbildningsnivå ni uppnått? Har ni arbeten? Studerar ni? Arbetslösa? Sjukskrivna?

Hur ser erat sociala kontaktnätverk ut? Släkt och vänner? Möjlighet till avlastning samt råd och stöd?

Har någon av er tdigare varit i kontakt med socialtjänsten? Av vilken anledning i så fall?

Är ni extremt unga?

Stämmer det att erat barn föddes prematurt? Vet man av vilken anledning? Har barnet eller hade barnet någon sjukdom eller handikapp?

Inga anklagelser. Försöker bara bilda mig en uppdattning om er två.

Barn omhändertas inte per automatik för att man har en diagnos.

Barn omhändertas inte beroende på vilken utbildningsnivå man har uppnått.

Barn omhändertas inte bara för att man tidigare haft ett missbruk, men är nykter/drogfri idag.

Barn omhändertas inte beroende på hur ens kontaktnät ser ut, om man har tillgång till avlastning eller inte.

Barn omhändertas inte för att man haft tidigare kontakt med socialen, eller rentav om man har kontakt med dem under graviditet, förlossning och efteråt.

Barn omhändertas inte för att föräldrarna är extremt unga.

Jag har 2 diagnoser, ett tidigare missbruk och har av ekonomiska skäl kontakt med socialen. När min socialsekreterare fick reda på att jag var gravid gratulerade hon mig och blev jätteglad för min skull. Jag har två friska ungar hemma, jag har aldrig fått någon orosanmälan på mig och socialen kan inte bara komma och ta mina barn från mig pga nått av ovanstående.
  • Iarwain

Nu vet jag inte varför TS skriver här, men om hon vill ha hjälp så vore det bra om hon skrev ned beslutet. Det finns ingen anledning att kopiera hela utredningen, just nu i alla fall. Det räcker med själva beslutet.
    Det ska finnas under ett fält beskrivet som "beslut", eller något liknande.

Självklart finns det skräckexempel på SOC som gör helt ofattbara saker, men fortfarande så finns ett officiellt beslut på saken.

När man vet beslutet kan man senare gå vidare med att hitta orsaker till att beslutet skall rivas upp/ändras.

• Anonym (anonym)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 12:23:33 följande:
    TS jennienoe har flera gånger sagt att allt fungerade bra på hemmet. Att noteringarna därifrån är till deras fördel.
    Om nu en sjukhuspersonal har en "oro" utan vidare förklaring, så borde den "oron" ha försvunnit efter 4 veckor på hemmet.
    Något stämmer inte här. Då jag sett hur Soc rullar, så vill jag helst tro på TS.

(TS = trådstartare)
    Och oron från de 72 timmarna på sjukhuset kan rimligtvis inte vara skälet till att det efter 4 veckor på utredningshem blir ett omhändertagande skulle det vara fråga om något förlossningsrelaterat som depression så är det ju så att det finns en förälder till som kan sköta barnet.
  • Anonym (Huldis)

Och hur många föräldrar finns det där ute som tycker att just omhändertagandet av deras barn var rätt beslut? Och nej, det här kan inte "hända vem som helst".

Du kan ju börja med att berätta exakt vad som står i beslutet TS. Vad var det som hände på sjukhuset som fick dom att reagera? Nåt har hänt där även om du förnekar det.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund