Inlägg från: Anonym (Kim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kim)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

jennienoe skrev 2015-08-15 11:19:57 följande:
    Kan gärna ta bild på alla papperna och mejla över så får du avgöra själv.
    Hade varit bättre om du la ut beslutet om LVU med motivering.

För att Soc ska få igenom ett LVU i rätten så räcker det inte med att personalen på BB hade en oro. Soc ska då styrka att den oron var befogad vilket ju är tämligen svårt om själva utredningen på hemmet visar att det inte finns något alls att anmärka på varken ditt eller pappans föräldraskap. Tvärtom styrker ju det att BB:s oro var grundlös. Således måste det finnas något som gör att rätten faktiskt tycker att det finns en så stor risk för att barnet ska fara illa att man måste ta till tvångsåtgärder.  

Man kan tycka vad man vill om Soc men de kan ju ändå inte göra vad som helst eftersom det är rättsväsendet som beslutar och inte Soc
  • Anonym (Kim)
    ikna skrev 2015-08-17 12:30:48 följande:
    Fast veganer dricker inte DJURENS mjölk eftersom de anser att det är tex kalvens mjölk när det gäller kor. Så dom måste varit något annat än veganer eftersom att dia och amma sin avkomma är det naturligaste som finns.
    Nej, de måste inte alls vara något annat än veganer. De kan ha varit psykiskt sjuka veganer. Tappat greppet helt eller lågbegåvade veganer som inte förstod bättre
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 18:42:05 följande:
    Ska försöka förklara det så du förstår.

Soctanterna har get mamman en diagnos, psykiskt sjuk.

Ingen läkare har gett mamman den diagnosen.

Det krävs läkare för att sätta den diagnosen.

Om det var så att hon hade förlossningspsykos eller något allvarligare, så borde det ha satts in stöd för föräldrarna i hemmet. Åtminstone i början. Från läkarhåll OCH sochåll.

Istället tar man barnet från dom.

Förstår du nu?
    Och du verkar inte heller förstå, gissar på att bara ordet Soc får dig att se rött eftersom du har din uppfattning klar om dem.

"Soctanten" har inte satt någon diagnos, däremot har hon uppmärksammat att kvinnans beteende  är tokigt på olika sätt, vilket hon då ansett skulle kunna innebära en risk för barnet. Det är INTE att sätta någon diagnos, Soc ska titta på om det finns risker för barnet och det är det hon bedömt att det finns med tanke på mammans beteende. Det behövs inga diagnoser för att kunna uppfatta ett beteende som konstigt, det kan både du och jag också göra precis som de flesta andra människor.

Förresten så finns det ingen diagnos som heter "psykiskt sjuk"

Förstår DU nu?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 19:01:00 följande:
    Jajaja,

Jag förstår att det fanns många saker som var fel med den här kvinnan.

Men HUR I HELSEFYR kan soc med att ens anmärka på att en nybliven mamma som vaknat upp ur det adrenalinhelvete det är att föda barn säger att hon är hungrig och ber om något att äta? Det förstår inte JAG.
    Ok, du förstår inte att det var en komponent i den sammantagna bedömningen? För övrigt är väl det normala för en nybliven mamma att se sitt barn innan något annat?

DU säger att du förstår att det fanns många saker som var fel men ändå skriver du och förfasas över att Soc tog barnet och satte diagnos på mamman och allt möjligt. Det förstår inte jag faktiskt. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Människa) skrev 2015-08-18 11:19:59 följande:

[quote=75650603][quote-nick]Anonym (?????) skrev 2015-08-18 08:11:42 följande:[/quote-nick]Du har aldrig träffat någon uppenbart störd människa, eller? Det har inte jag heller. Vi som lever normala skötsamma liv har svårt att föreställa oss den galenskap som faktiskt finns där ute.

De senaste åren har man kunnat läsa om kvinnan som förvarade liken av fem spädbarn i en frysbox i källaren. Hon hade fött dem hemma i hemlighet och placerat dem i hinkar och tejpat fast locket. Hon avslöjades efter att ha flyttat till ett hus där det inte fanns eluttag i källaren, grannarna klagade på att det började lukta i källaren. Hon som gjorde detta var en normal arbetande människa som hade ett barn i skolåldern.

Det här blev offentligt för att det blev rättegång. Mindre allvarliga fall som inte går till rätten får vi aldrig höra talas om.

Jag kan tänka mig att de som upprepade gånger är med om att omhänderta vanvårdade spädbarn lär sig se de tecken hos mammorna som tyder på att det kommer att bli problem.

Och... Var var socialen i detta fallet?!

Vilken misslyckad myndighet!

Misslyckad myndighet? Hur tänkte du nu egentligen? De kan ju knappast göra något om de inte vet om fallet eller hur?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 12:15:01 följande:
    Hört talas om proaktiv och uppsökande verksamhet?
    Ja, det har jag hört talas om. Har du funderat över rimligheten i att Soc eller någon annan myndighet skulle göra hembesök hos alla barnfamiljer ett par gånger om året minst för att kontrollera att allt står rätt till? Jag vet inte men jag tror att de allra flesta människor skulle protestera hej vilt mot detta - med rätta.
    Anonym (Människa) skrev 2015-08-18 12:21:13 följande:
    OMG!!!! Det är värre än jag trodde!!!!
    Vad menar du med det? Hur tänkte du att Soc skulle kunna agera om de inte får veta om något?
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund