• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • Jamas

Grattis till lyckade RUL och TUL!! Och lycka till imorgon Bebisfeber84 :)

Vårt RUL förra veckan var verkligen stort för oss, nu har vi greppat att detta verkligen kommer att hända. Blir ni också liksom plötsligt påminda då & då och måste ta in nyheten på nytt? Det är en positiv känsla alltså :)

Än så länge har vi bara sammanställt en shoppinglista och ordnat barnsäng (arvgods), lite kläder, mm men tänker unna oss att gå kika i lugn o ro framöver :) Hur gör ni andra?

Spännande med förlossningskurs Joni! :D Och så många deltagare, wow. Tänkte försöka delta i både föräldrautbildning och profylaxkurs, men lite tidigt än kanske. Prick halvvägs idag, hurra!

• Nils-Eric
    Bebisfeber84 skrev 2015-11-10 15:29:20 följande:

Gud vad härligt tjejen! Jag har RUL imorgon. Börjar bli nervös :)

Lycka till!!
  • Joni

Är det någon som tänker eller inte tänker vaccinera sig mot säsongsinfluensan? Vad har ni får för rekommendation av BM?

• junibarn19
    Joni skrev 2015-11-12 09:27:24 följande:

Är det någon som tänker eller inte tänker vaccinera sig mot säsongsinfluensan? Vad har ni får för rekommendation av BM?

Jag ska till bm idag, får se vad hon säger. Jag har pga en annan sjukdom fått rådet att "undvika" att vaccinera mig i den mån de går. Pga. Vissa vaccin kan framkalla nya skov i sjukdomen.
  • camillis86

Jag tänker vaccinera mig! Nu jobbar jag ju som sjuksköterska själv å arbetar mkt med just vaccin så jag kanske är lite partisk! :P Väntar däremot till efter RUL 25/11!

• Nils-Eric
    Joni skrev 2015-11-12 09:27:24 följande:

Jag vaccinerade mig igår. De erbjuder det på jobb så det var smidigt. Läste på folkhalsomyndigheten.se och där rekommenderas det till gravida (efter vecka 16).
    pratade med sjuksköterskan som gav vaccinationen och hon kontrollerade med en läkare. Har dock inte pratat med BM om det eftersom jag har besök först nästa vecka.
  • Jamas

Vi gravida rekommenderas att vaccinera oss mot säsongsinfluensan (om man inte har vissa sjukdomar eller tillstånd som junibarn förstås) för att skydda både oss själva och bebis. Jag vaccinerade mig också på jobbet igår; väldigt smidigt!

• topaz.

Det där med influensavaccin är verkligen svårt tycker jag!

Å ena sidan förstår jag att det är ett bra skydd om man skulle drabbas eftersom det man kan få allvarligare följder när man är gravid. Å andra sidan har jag nog inte haft influensan på nästan tio år och skyddet skulle ändå vara mellan 50-80%.
    Sen tycker jag det skrivs alldeles för lite om vilka biverkningar vaccinet skulle kunna framkalla. Jag måste nog fundera lite till :) Men just nu lutar det åt att skippa vaccinet.

Lite annat:
    19+6 och fick veta att det blir en pojke :) Så kul att det gick att se! Var så nyfiken! Känns som om det blivit lättare att tänka sig in i framtiden ju mer man får veta. Nu får vi börja testa namn lite mer på allvar. Har ni funderat på namn och hur tänker ni? Släktnamn, påhittat, kort, långt, könsneutralt eller kanske internationellt? 

• topaz.
    topaz. skrev 2015-11-12 17:41:54 följande:

Det där med influensavaccin är verkligen svårt tycker jag!

Å ena sidan förstår jag att det är ett bra skydd om man skulle drabbas eftersom det man kan få allvarligare följder när man är gravid. Å andra sidan har jag nog inte haft influensan på nästan tio år och skyddet skulle ändå vara mellan 50-80%.
    Sen tycker jag det skrivs alldeles för lite om vilka biverkningar vaccinet skulle kunna framkalla. Jag måste nog fundera lite till :) Men just nu lutar det åt att skippa vaccinet.

Lite annat:
    19+6 och fick veta att det blir en pojke :) Så kul att det gick att se! Var så nyfiken! Känns som om det blivit lättare att tänka sig in i framtiden ju mer man får veta. Nu får vi börja testa namn lite mer på allvar. Har ni funderat på namn och hur tänker ni? Släktnamn, påhittat, kort, långt, könsneutralt eller kanske internationellt? 

Eller 18+6 menar jag ju :)
  • Jamas
    topaz. skrev 2015-11-12 17:45:03 följande:

Eller 18+6 menar jag ju :)

Grattis till pojken!! :)
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)