• miamarina84

Vi som försökt 10 månader

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

• Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • Nenna9
    pandoraDiem skrev 2015-09-22 12:45:05 följande:
    Ja det är konstigt, mitt i all väntan som känns så seg så rusar tiden fram.

Japp, en äggledare kvar som förhoppningsvis fungerar, det var i alla fall det de sa i samband med operationen. Fertiliteten är väl lite påverkad av det, men inte så mycket som att den halverats iaf. Annars vet jag bara att jag har ägglossning relativt regelbundet (om man får tro fertilityfriend som jag anävnder mig av när jag tempar) och att tiden mellan äl och bim också är rätt så konstant. Mannen har ju lyckats befrukta mitt ägg åtminstone en gång så några pigga spermier har han ju iaf. Försöker att inte spekulera så mycket fram tills vi förhoppningsvis får något svar.
    Visst borde det ändå vara så att har man äl så är man väl ändå fertil kan jag tycka! Fick ni MF förut? Kram
  • pandoraDiem
    Nenna9 skrev 2015-09-22 15:16:42 följande:
    Visst borde det ändå vara så att har man äl så är man väl ändå fertil kan jag tycka! Fick ni MF förut? Kram
    Jo, antagligen så är man väl inte helt infertil, men sen så är det ju så mycket annat det beror på också. Ett nytt liv är verkligen ett mirakel på alla sätt :)

Råkade ut för utomkvedes, embryot fastnade i min äggledare så blev tvungen att operera bort hela äggledaren.
  • Nenna9
    pandoraDiem skrev 2015-09-22 16:04:20 följande:
    Jo, antagligen så är man väl inte helt infertil, men sen så är det ju så mycket annat det beror på också. Ett nytt liv är verkligen ett mirakel på alla sätt :)

Råkade ut för utomkvedes, embryot fastnade i min äggledare så blev tvungen att operera bort hela äggledaren.
    Men herregud så jobbigt. Måste vart jättetufft att gå igenom<3
  • Leonas

Mensen här, som alla tecken påvisade. Försökt ringa gyn o boka tid för utredning, hamnade fel i växeln hela dagen, så nytt försök imorgon igen (vimsigt värre). Min karl har inte varit särskilt intresserad av att veta när ägglossning är, men nu när jag visat hur oregelbunda mina perioder är så förstår han hur svårt det är att pricka in rätt dag. Vi vill båda ha barn och är båda redo nu att både ta stöd och hjälp och ha sex oftare, helst varannan dag om inte varje.

Instämmer, ett barn är ett mirakel <3

• lillskrutten

Det jag lärt mig är att vid allt för oregelbundna cykler och mycket mellanblödningar så brukar det tyda på att äl inte fungerar. Jag hade så och första steget nu är att få regelbunden mens och hoppas att kroppen börjar släppa äggen som ligger där i äggstockarna.

Hoppas ni får hjälp.

Leonas skrev 2015-09-22 17:21:04 följande:

Mensen här, som alla tecken påvisade. Försökt ringa gyn o boka tid för utredning, hamnade fel i växeln hela dagen, så nytt försök imorgon igen (vimsigt värre). Min karl har inte varit särskilt intresserad av att veta när ägglossning är, men nu när jag visat hur oregelbunda mina perioder är så förstår han hur svårt det är att pricka in rätt dag. Vi vill båda ha barn och är båda redo nu att både ta stöd och hjälp och ha sex oftare, helst varannan dag om inte varje.

Instämmer, ett barn är ett mirakel <3

• Nenna9

Jag säger usch och fy för denna morgon/FM. Tårarna har sprutat och jag känner mig helt otröstlig. Läkaren från gyn ringde, tydligen hade deras läkare på avd endokrin för mkt patienter så har fått en remiss till Karolinska ist då de tyckte att detta bör behandlas snarast. Frågade henne om hon hade mer svar vad de trodde och hon är säker på att det är hypertyreos jag har då t4 var så högt som 35 (ska inte ligga över 23). Som hon sa kunde det bidra till att jag inte är gravid men framförallt är det farligt gör fostret om man inte behandlar. Hon tyckte jag skulle "pusha" på läkaren om hur vi försöker bli gravida så man kan stabilisera t4 under kortare period. Kan ev bli operation. "Normala" sättet att behandla är att man äter levaxin under längre tid för att få rätt dos och då ska man inte försöka bli gravida inom 1 år ungefär. Helt ärligt opererar jag mycket hellre om det går snabbare att bli bra. Vi får heller inte ställa oss i IVF kö innan detta är under behandling. Känner mig riktigt uppgiven och har brutit ihop totalt på jobbet idag.

• pandoraDiem
    Nenna9 skrev 2015-09-23 13:41:18 följande:

Jag säger usch och fy för denna morgon/FM. Tårarna har sprutat och jag känner mig helt otröstlig. Läkaren från gyn ringde, tydligen hade deras läkare på avd endokrin för mkt patienter så har fått en remiss till Karolinska ist då de tyckte att detta bör behandlas snarast. Frågade henne om hon hade mer svar vad de trodde och hon är säker på att det är hypertyreos jag har då t4 var så högt som 35 (ska inte ligga över 23). Som hon sa kunde det bidra till att jag inte är gravid men framförallt är det farligt gör fostret om man inte behandlar. Hon tyckte jag skulle "pusha" på läkaren om hur vi försöker bli gravida så man kan stabilisera t4 under kortare period. Kan ev bli operation. "Normala" sättet att behandla är att man äter levaxin under längre tid för att få rätt dos och då ska man inte försöka bli gravida inom 1 år ungefär. Helt ärligt opererar jag mycket hellre om det går snabbare att bli bra. Vi får heller inte ställa oss i IVF kö innan detta är under behandling. Känner mig riktigt uppgiven och har brutit ihop totalt på jobbet idag.

Vad tråkigt att höra :( Jag hoppas verkligen att de tar tag i detta så snabbt som möjligt så ni kan fortsätta era försök (oavsett om det gäller hemmaförsök eller ivf eller annat). Förstår att du inte orkar hålla ihop, men sänder massa kärlek och hållna tummar på att det ska lösa sig så snabbt som möjligt (för jag tror att det kommer att lösa sig för er tillslut). Kram!
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-09-23 13:41:18 följande:

Kan inte föreställa mig hur det känns att få slängt i ansiktet att under tiden man hittar rätt dosering ca ett år, att man ska hålla upp med att försöka bli med barn. What vi har väl väntat tillräckligt, jag lider verkligen med dig och hade gjort operationen som du :) faan att ha försökt ett år för att sedan få hjälp då hittar de orsaker till att vi inte blir gravida. Ksn vi då inte få göra några testar o prover under årets gång... Suck.... O nu står man där o ser att tiden går o går.. Blir bara irriterad o ledsen. Massa kramar till dig :)
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-22 11:11:56 följande:

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

Ni är starka tjejer <3

Tror kanske du missförstod mig.. Jag har aldrig vetat att jag haft något sköldkörtelproblem och äter alltså ingen medicin mot detta. Det de måste höra är att stabilisera hormonerna så de hamnar inom ramen:). Har du haft problem med detta!
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-09-23 18:58:08 följande:

Tror kanske du missförstod mig.. Jag har aldrig vetat att jag haft något sköldkörtelproblem och äter alltså ingen medicin mot detta. Det de måste höra är att stabilisera hormonerna så de hamnar inom ramen:). Har du haft problem med detta!

Ne jag fatta nog rätt, att du fick reda på det nu under din utredning? Tycker det är synd att man får reda på saker och värden som inte är bra, tycker att man kan få testa sig även man ibte försökt ett år.
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader