AKF skrev 2016-03-20 10:22:46 följande:
Grattis Santine och Smilla till era små underverk!
Kan känna igen det där med männen... Det har varit lite så här ibland också. Men också mycket omtanke. Igår när min man gick ut med dottern var hans sista ord; vila nu - städa inte! Alltså det betydde så mycket de orden!
Elenic: jag har också börjat svullna rejält först nu, fingrarna känns stora och har börjat domna, fötterna och tårna svullna och så känner jag mig väldigt varm. Vi får vara glada att det inte kom tidigare. (Och jag är glad att jag inte varit höggravid mitt i sommaren...) Men det är ju jobbigt att inte kunna känna så så fin och smärt som du gjort hittills! Jag är väl inte såå smärt, men jag har accepterat att jag gått upp en del och får satsa på kroppen sen när jag kan röra mig, ta långa promenader och träna igen.
Vad är era bästa tips för att komma i form efter graviditeten? Jag brukar träna på Friskis men har ett fryst kort pga komplikationer nu under grav och innan det var formen rätt kass - så det känns som en uppförsbacke nu. Har pendlat i vikt hela livet men nu när jag passerat 35 och närmar mig 40 orkar jag inte med det längre, jag vill hitta formen och hålla den, må bra och orka mer. Tacksam för pepp!
Trist att höra att du också svullnat.. Får väl trösta mig med det min BM sa för en vecka sen "Näe, det dröjer nog minst en vecka till för dig, du har inte svullnat ännu som man gör på slutet". Så vi får ta det som ett tecken på att det snart är dags! :)
Ja, jag är faktiskt förvånad över hur fin jag känt mig. Mina två tidigare graviditeter har ju varit en mardröm då jag mått så dåligt över viktuppgången. Att jag inte vägt mig alls denna gång kan ju absolut ha bidragit, att jag gått mer på hur jag känner mig och ser ut än vad vågen säger. Och, att jag faktiskt nästan kategoriskt undvikit mammakläder utan istället köpt stretchiga, tighta kläder i en stl större än normalt och på så sätt inte behövt kompromissa med min vanliga "stil". Sen har jag också känt mig mer älskad och omtyckt denna graviditet (ny man... ;) ) och det har nog betytt massor. Plus att med lite mer år tillryggalagda kanske man har lite mer distans också. :)
Jag har fryst mitt SATSkort ända till augusti och tänker ge mig tid att komma i form långsamt denna gång. Det jag dock INTE kommer kompromissa med är magmuskulaturen och bäckenbotten, då den är så essentiell för all annan träning och ffa för att slippa värk i rygg och bäcken. Jag tipsar om appen "Mammamage" som är typ ett 10-veckorsprogram som man kan köra igång med typ direkt efter förlossningen (även efter snitt). Den går långsamt långsamt fram för att bygga upp coremuskulaturen. Ladda ner den du med vetja så kan vi peppa och påminna varandra.
Annars tror jag starkt på långa promenader. Minst en timme men gärna 2-3 timmar om dagen. Superbra, skonsam, lågintensiv förbränningsträning. Vartefter kan man öka tempot till powerwalks, kanske lägga på tyngder på vrister och handleder. Tror också på att köra funktionell styrketräning hemma (finns många bra appar och youtubeklipp på program). Först när man gjort det i typ 3 månader tror jag på att gå tillbaka till gymmet...
Mina bästa tips för att hålla formen är annars rutiner, rutiner, rutiner. Och att prioritera sin hälsa och sitt välmående. Dvs.att faktiskt sätta träning framför "nyttiga hemuppgifter" osv Vi är typ jämgamla och jag har faktiskt fortfarande samma storlek och kroppsform som på gymnasiet - det ÄR inte omöjligt. Balans är grejen för mig. Äta nyttigt och träna tre till fyra gånger i veckan, varav minst ett styrkepass. Ett träningspass kan bytas ut mot långpromenad eller golfrunda eller liknande på helgen, det behöver inte vara gym liksom.. Och att inte tillåta sig att äta maffomiddagar eller onyttigheter utan att antingen lägga in ett extra träningspass eller att ta en/ett par dagar där man håller igen. Typ om jag vet att det blir en trerätters till middag på stan med vin så kanske jag bara äter fruktsallad med keso till frukost och nån världsanyttig broccolisoppa till lunch. Så att den totala dagsbalansen av intag vs. uttag upprätthålls. Låter kanske tråkigt men jag tycker ärligt talat inte att det är det, jag tycker att det är ganska skönt att känna att jag har "kontroll" och koll.
Och, inte minst, det som funkar för mig är att INTE väga sig. Men att däremot inte tillåta sig att köpa kläder i större storlek än man tidigare haft. Så börjar jeansen kännas trånga i midjan, ja - då gör man nåt åt det (och köper inte nya jeans ;) ).
Hoppas att nåt liknande, eller något annat som du hittar, funkar för dig. :)