Reflexen skrev 2016-04-16 07:39:47 följande:
Usch, jag lider med er som inte får sova!
Min flicka sover bra, nästan för bra (3-6 timmar nattetid!). Jag hinner ju bli orolig när hon sover så länge. Vaknar i lätt panik o måste kolla så att hon andas!
Hon är dock pigg och väldigt alert när hon sen är vaken, så tror inte det är nån fara med de långa sovpassen.
Hon har börjat kräkas så mycket. Jag tycker det är jätteobehagligt. Stora flickan kräktes inte en gång, tror jag, så en kräkbäbis är nåt helt nytt. Är dock nästan säker på att det inte bara är vanliga "efter maten"-kräkningar. En del kommer direkt efter amning, om hon inte rapat. Dessa kan jag ta! Men de andra: stora mängder, blandat med ganska mycket slem och kommer ibland så sent som en dryg timme efter amning. De känns inte ok. Tror hon har åkt på nån förkylning, för hon får också lite svårt att andas ibland, sätter liksom slemmet i halsen o då verkar det som om hon kräks av det. Usch, det är så läskigt!
Svårt att veta också om jag ska amma på minsta signal nu, när hon blir så mätt att hon kräks. Vad säger amningsexperterna?
Hon är 18 dagar nu. Hon har ett väldigt sugbehov som inte blir tillfredsställt av de korta amningarna (Max 10 min per gång). Hon får därför napp efter amning och är nöjd med det. Funderar bara på hur länge man ska ge nappen, när hon går över från att visa sugbehov från förra amningen till hunger inför en ny amning!?
Usch för denna oro! Att ha en liten bäbis som inte är helt frisk är fruktansvärt, vad snabbt de stjäl ens hjärta! Jag är helt förstörd av oro över att nåt ska hända henne!
Hej! Äntligen får jag tid att svara på ditt inlägg!
Jag känner igen så mycket från min dotters nyföddstid när jag läser det här. (Förutom att hon inte tog napp.) Men hon kräktes ENORMA mängder. Och jag kände aldrig att någon riktigt tog min oro på allvar. Fick en liten klapp på axeln och typ "jaja, det kan SE mycket ut när det rinner ner över ryggen...". Men ärligt, hon kaskadkräktes ner både mig och sig och sängen och vagnen och... Ibland stod det som en fontän ur munnen på henne. Och ibland kom kräket först en time efter amning och var då jätteslemmigt och ystat och rätt äckligt faktiskt.
Nu i efterhand har jag förstått att det var en kombination av att hon hade reflux/omogen magmun och att jag hade överproduktion av mjölk. I och med att hon inte tog napp heller så snuttade hon ju oftast lite för mycket också...
MEN, om det är så att din tjej har omogen magmun så handlar det inte om att hon kräks upp överskottet, utan hon kräks upp för mycket. Och isf behöver hon ammas igen... Har man dessutom för mycket mjölk så att det kommer mest laktosrik mjölk och inte så mycket av den feta, och dessutom lite för snabbt och hastigt, så kan det förstärka problemet. Och då kräks hon, så behöver du amma mer, och så ökar du produktionen.. Det kan bli en riktigt ond cirkel.
Jag har som sagt förstått nu I efterhand att jag hade för mycket mjölk med båda barnen. I dotterns fall så ledde det paradoxalt nog till för liten viktuppgång. (Iom att hon hade kräkproblemet.) Hon vägde 4,3 vid födseln och knappt 9 kg vid ett år, och knappt 12 kg vid 3 år. Med sonen blev det tvärtom, superhäftig viktuppgång - 9 kg vid 3 månader och över 12 kg vid året.
Därför har jag redan från start nu med Ellis kört "blockamning", för att inte stimulera till för mycket mjölk, och det tycks funka rätt bra!
Om jag vore du skulle jag stå på mig med BVC och be att få ett läkarutlåtande kring kräkningarna. Det finns medicin som håller maten nere, och hjälper inte det kan man behöva operera näe de blir större om magmunnen inte "mognar". Det hade min dotter behövt, som som 12-åring fortf. har en hel del besvär.
Ang. amning och napp skulle jag rekommendera att läsa på på
amningshjalpen.se (utan ä-prickar, den med ä-prickar är en fejksida) om det kan vara så att du har överproduktion av mjölk och isf testa tömning/blockamningsmetoden som finns beskriven där.
Annars så är mitt tips att väga ofta - går dottern inte upp i vikt så amma alltid även efter kräk. Ang. napp är det ju svårt att veta när de vill tutta för mat, för mys och för att ställa in produktionen. Mitt tips är alltid att bara ge napp när man inte KAN amma, dvs. typ i bilen etc. och annars ge bröstet - om det funkar för en. (Enligt blockamning då om man inte vill öka mjölkproduktionen..) På så sätt riskerar man inte att missa eventuella ökningsperioder. Funkar inte det för er, testa alltid med tutte först och napp sen.
Hoppas det löser sig för er, så jobbigt när de små mår dåligt. Kram!