• Elenic

Marsbebis 2016

Ingen bebis på gång här heller... Det där du säger med att foglossningen nu sitter "hela vägen runt" känner jag verkligen igen. Jobbigt är det!

Startade annars morgonen här med strömavbrott och en make som tokgnällde över att han inte fick nåt varmt te då. Åh nej, stackarn... Blir han inte kvitt den där förkylningen snart kommer jag nog orsaka rubriker i Aftonbladet... ;)

Reflexen skrev 2016-03-25 07:26:06 följande:

Ännu en händelselös natt (inte ens lite förvärkar bjöd den på), verkar som om liten vill vänta ett tag med att komma ut. Jag kanske får fira påsk hemma iaf? ställer nu in mig på det och försöker programmera om mig mentalt, så helgen blir awesome!

Börjar annars känna mig sliten på ett helt annat sätt än tidigare; känner av foglossningar i framfogen, rygg, höfter och benen. Och är riktigt trött på em/kväll. Nu är jag pigg däremot, så är tacksam för det!

Hur mår ni andra? Inga små bäbisar på gång?

Och ni som redan fått era guldklimpar; känns allt okej inför första storhelgen med dem?

• Elenic

Här blir det också lugn påsk hemma (eller bebis). +5 idag... Har bjudit över mamma på middag men vilka dagar ej bestämt. Har köpt massa påskpyssel för att hålla barnen sysselsatta och tänkte också baka mycket med dem. Maken får stå för utelek och sportande var tanken, men nu är han ju såååå förkyld. (Skämt åtsido, han kommer fixa det - igår var de och spelade tennis (har bana precis utanför vår tomt - lyx) och nu sitter han och sonen i badet och leker. :) Skansen vore mysigt men jag pallar inte att gå så mycket. Annars känns påsken just nu mest som bonustid med bara storbarnen och som en lång väntan till UL på tisdag...

• Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-26 09:32:20 följande:

Förstår att många av er har det kämpigt så här på slutet, och jag känner med er. Men försök njuta av sparkarna/rörelserna så mkt ni kan, för de saknar jag nu! detta skådespel på kvällarna, när magen böljar o dansar, så mysigt. Det får jag nog aldrig uppleva igen. Saknar min lilla bula också. Det är ju sjukt hur kroppen funkar ändå och hur hud o vävnad kan dra ihop sig, jag har knappt ingen mage kvar på bara några dagar. Känns nästan snopet - från den ena dan till den andra är det över... Men jag vill ju givetvis hellre ha min bebis här än inne i magen, vill ju inte byta tillbaka även om jag saknar att vara gravid också! Kämpa på nu ladies det sista - snart är det över och ni har ert hjärta i famnen!

Åh, tack för lite pepp - det behövdes idag! Börjar tycka att det är sjuuuukt tungt nu. Har supersvullna händer och fötter, nästan inga kläder som passar, trött som tusan och känner mig tung och on top - alla som frågar "ingen bebis än???". Nä, nu har jag fått nog av det här... (Och har svårt att jag kommer sakna bulan, min mage är som en spärrballong som står rakt ut och är SÅ ivägen. Men jag kan ju ha fel.. )
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-26 09:32:20 följande:

Förstår att många av er har det kämpigt så här på slutet, och jag känner med er. Men försök njuta av sparkarna/rörelserna så mkt ni kan, för de saknar jag nu! detta skådespel på kvällarna, när magen böljar o dansar, så mysigt. Det får jag nog aldrig uppleva igen. Saknar min lilla bula också. Det är ju sjukt hur kroppen funkar ändå och hur hud o vävnad kan dra ihop sig, jag har knappt ingen mage kvar på bara några dagar. Känns nästan snopet - från den ena dan till den andra är det över... Men jag vill ju givetvis hellre ha min bebis här än inne i magen, vill ju inte byta tillbaka även om jag saknar att vara gravid också! Kämpa på nu ladies det sista - snart är det över och ni har ert hjärta i famnen!

Åh, tack för lite pepp - det behövdes idag! Börjar tycka att det är sjuuuukt tungt nu. Har supersvullna händer och fötter, nästan inga kläder som passar, trött som tusan och känner mig tung och on top - alla som frågar "ingen bebis än???". Nä, nu har jag fått nog av det här... (Och har svårt att jag kommer sakna bulan, min mage är som en spärrballong som står rakt ut och är SÅ ivägen. Men jag kan ju ha fel.. )
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-26 09:44:13 följande:

Mammave hur funkar det för dig, "tajmar" amningarna/sovstunderna med när du behöver iväg o lämna/hämta så att det fungerar, eller hur får du ihop det?

Jag har liksom du Elenic och Reflexen den stora fördelen att ha en förälder nära, så vi ska få lite hjälp med lämningar på morgonen några ggr i veckan fram till sommarlovet (till att börja med), så det ordnar sig nog ändå! Skönt att veta!

Det här med samsovning, hur får ni till det bebismammor (och även ni som har erfarenhet av bebislivet sedan tidigare såklart)? Dottern somnar gärna vid bröstet på natten, och själv är man ju sjukt trött där mitt i natten. När jag försöker lägga ner henne i babynestet vaknar hon gärna, och man får börja om igen med amningen... Nån gång har jag somnat själv vid amning så har hon sovit vidare i min famn (jag halvsitter typ). Det är "livsfarligt" eller, att de sover i famnen? Man vill ju gärna att vi båda får sova lite. Några nätter har hon sovit flera timmar i sträck men det är väldigt oregelbundet än så länge.

Glad påsk på er alla!

Åh så skönt med lämningshjälp! Låter helt underbart.

Ang. nattamning och samsovning så är min starka rekommendation att träna på att liggamma. Nu vet jag inte hur din byst ser ut, men mina bröst har varit tillräckligt långa/stora (vad galet det låter...) att amma bebisen liggande i babynestet. Jag har liksom skuffat mig upp och brevid bebisen och hystat fram bröstet (alternativt dragit ner nestet) och sen legat kvar och ammat. När bebisen sen somnat igen kan man då skjuta upp nestet till huvudhöjd igen, alternativt hasa ner själv en bit. Och, OM man somnar så är det inte hela världen, så länge man inte lagt sitt täcke över bebisen. (När jag nattammar är jag så varm att jag sällan har täcke över överkroppen alls..)

Om du måste sitta/halvsitta och amma så vore det bra om du isf kanske kunde hålla henne i nestet? Så är det bara att lägga ner det sen? Det går ju inte att säga att det är "livsfarligt" att somna med bebisen i famnen, men det är inte heller "säker samsovning". Faktum är att när de nya riktlinjerna för sömn kom, och färre samsov, så ökade fallen av PSD just för att mammorna istället för att samsova och liggamma somnade med barnen sittandes i fotölj eller soffa, och då är riskerna större... Fast risken är allra störst om man är så rädd för allt det här kring säker sovning och PSD att man SLUTAR amma för att man är rädd för att somna när man ammar, amningen i sig är ett skydd.

Men som sagt, kan du jobba på liggamning så är det nog det allra säkraste. Man kan också lägga över lite ansvar på pappan och väcka honom och säga, nu ska jag amma men är så trött så jag tror att jag kommer somna, kan du se till att bebisen hamnar på en trygg plats efteråt? Bara för att det är mamman som har brösten ska hon inte ha 100% ansvar nattetid tycker jag...
  • Elenic

Min mage är också helt sönderriven! Kökslådor, badrumsskåpsdörrar och diverse andra möbler kommer hela tiden i vägen... Ska bli UNDERBART att slippa den här klumpen.

Carabellis kusp skrev 2016-03-26 14:31:12 följande:

Det är helt ok att fräsa tillbaka tycker jag! Mitt standardsvar blev "jag lovar att berätta om bebisen kommer" med iskyla i rösten och helt utan att le.

Jag saknar inte magen alls. Den var ivägen och jag rev mig ofta på vassa hörn eftersom den inte i gick i min proprioception.

Hoppas påskmaten blir droppen för att starta förlossningen.

• Elenic

Tjohoo, grattis!!!

Frida Li skrev 2016-03-26 19:57:02 följande:

Vattnet har gått!!!!!

• Elenic

Skönt att det blev bra!

Känner också som du, vi passar på att göra mysiga saker på fyra, härligt! +7 idag dock så lite less börjar man bli...

Köpa skor skulle jag dock inte kunna göra då jag senaste två dagarna har svullnat nåt enormt - alla skor klämmer massor!

Känningar? Jo, onda förvärkar, mer slempropp, ryggont/mensvärk - men inget mer än så... Trist!

Madski skrev 2016-03-27 12:20:03 följande:

Överlevde gårdagens påskfirande med min sida av släkten, var faktiskt riktigt trevligt. Nu känner både jag, dottern och sambon att lillebror gärna får komma, allt är klart och vi längtar, bf+3 nu.

Ska ta en sväng till ett köpcentrum idag och äta lunch och köpa nya sneakers åt dottern och kanske även till mig om jag orkar!? Försöker se till så att vi tre gör saker tillsammans nu på slutet för sen blir vi nog lite uppdelade den närmsta tiden iaf.

Carabellis, Siri är verkligen ett jätte fint namn! Bra val, även om jag röstade på Alva ;) hehe

Vi har fortfarande ingen aning om vilket namn det blir på lillebror här. Vi jag lagg ner diskussionen så länge och tar det när han väl behagar att komma :)

Ni andra som fortfarande väntar och är gravida, några känningar!?

• Elenic

Så lite!

Amningsnappen borde inte vara någon risk, men ökar dock risken för stockning och att brösten får för lite stimulans - kan så småningom leda till lite för liten produktion. Så ha lite koll på det bara.. Liten bebis och stora bröst kan ibland hjälpas av sk "laid back" position. Sök på amningshjalpen.se (utan ä-prickar) så kan du se hur man gör. :)

Hoppas ni får till både amning och sömn som fungerar för er båda!

Smilla80 skrev 2016-03-27 13:06:38 följande:

Tack snälla för råd! Lyxigt att ha ett eget "pro" här i gruppen att få tips av.

Jag liggammade mina killar väldigt mycket och trivdes bra med det, men tjejen använder amningsnapp för hon får inte riktigt tag annars - och vi får inte till liggamning riktigt med denna. Hon har svårt att greppa och så trillar den av när jag ligger på sidan. Jag upplever också att hon är så himla liten så bröstet täcker för hela ansiktet på henne, men vi har kanske inte fått till rätt vinkel. Men jag får nog öva som du säger, så vi får en säker sovsituation. Kan amningsnapp i sig utgöra ngn risk? Att vi somnar och hon får in den i munnen eller nåt? Trivs så himla bra med nappen annars, mycket mindre slitage på bröstvårtorna och det gör inget ont alls.

Vi har ett speciellt Babynest; Cocoonababy, vilket är lite högre och hårdare liksom (är utformat på ett sätt som gör att bebisens position efterliknar den i livmodern, förebygger psd, flat head syndrom mm) så jag kan inte amma i nestet. Vi har ett vanligt från sleepyhead också, kanske får jag ta fram det istället även om vi tror mkt på Cocoonababy.

Tack igen för tips!

• Elenic

Åh, grattis!!

Som sagt, låter som tuffa timmar där från 06 och framåt... Skönt att det slutade bra ändå. Kramar!

Frida Li skrev 2016-03-27 13:58:21 följande:

11.45 kom Moa till världen! Det blev väldigt tufft, snack om både snitt o sugklocka men i sista sekund tryckte jag på o kämpade. Vi kom in kl 02 i natt. Kl 06, var jag öppen 10 cm så det tog tid. Stor bebis! 4 kg, 51 cm.

Väldigt lättad men oxå väldigt trött.

Svar på tråden Marsbebis 2016