• Elenic

Marsbebis 2016

På tal om sjukor som kommer olämpligt... Storbarnen kom från sin pappa igår. Han har varit sjuk när de varit hos honom men han sa att de mådde bra. Just det.. De kom båda hem varma och med halsont och efter ett halvt dygn hos oss har både jag och maken ont i halsen och känner oss hängiga. :( Och det är INTE kul att ha en förkyld man i huset när man själv mår som man gör, för det är ju sååååå synd om honom. ;) Kan tycka att det var lite onödigt att han inte bad barnen stanna hos oss när han visste att han var sjuk, rätt ego liksom att sprida "glädjen" vidare. Men men... Hoppas det inte blir så illa som det var för honom dock som låg i 39 graders feber i fem dagar. Det fixar jag INTE nu.

• Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-11 09:21:29 följande:
    Tack själv för magsjukesympatier! ;) Det låter fruktansvärt jobbigt, förstår att du knappt står ut. Och "paniken" med över att man vill vara hyfsat pigg när man ska föda! Man får ju en adrenalinkick och extra kraft att ändå klara en fl, men tiden precis efter... Hjälp! Önskar jag kunde råda på något sätt men inte lätt när det enda som hjälper är de två positioner du nämner... ;) Har du höftbälte på dagen? Kan du få massage för att mjuka upp det? Akupunktur i smärtstillande syfte...?! Bada varmt innan sänggående? Håller tummarna för att det inte dröjer för länge innan fl för dig. Själv kan jag gott gå ett tag till o har inte direkt ngt emot det (och särskilt nu tills magsjukan är över) men jag hoppas att ni som inte mår bra får föda först! Styrkekram!
    Gulle! Jag hoppas också på det, eller på att min BM ska ha förståelse och rekommendera igångsättning senast några dagar efter bf av nån sorts "humanitära" skäl...

Jag har lite knep och knåp för att få sova, typ sova med TENS-en på, ligga med höfterna på en värmekudde, att maken masserar précis innan sänggående etc. Det hjälper absolut! Och jag håller paniken borta varje natt genom att räkna ner, nu är det max 23 nätter kvar!

Och, det här drabbar ju iaf bara mig. Tar nog hellre det här än att barnen skulle vara magsjuka faktiskt. Kram!
  • Elenic
    Madski skrev 2016-03-11 09:33:56 följande:
    Oj, jag har inte ens tänkt att ev. Övertid innebär ett helt påsklov med sysselsättning och längtan efter att lillebror ska komma.. Med tanke på hur mitt humör var när jag gick över tiden med dottern så önskar jag verkligen för alla skull att lillebror är punktlig alternativt tidig, hehe..
    Hehe, det slog mig häromdagen... Jag har hela tiden tänkt att det blir perfekt med påsklovet. Iom att jag fått för mig att bebis kommer den 25:e får vi isf liksom 10 sköna lediga dagar tillsammans och maken får sina pappadagar över påsklovet  - perfekt! Och sen insåg jag att det kanske inte alls blir så... Förvånad
    Det här kan bli det värsta påsklovet EVER!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-11 10:11:55 följande:
    Egentligen är dateringarna lite töntiga; bara 4,5% föds ju på BF ändå, så det skapar så mycket förväntan och frustration. De flesta barn föds ju när de är klara liksom. Jag är lite rädd för induktion, så jag hoppas verkligen på spontan start. De är tydligen ganska strikta med att förorda igångsättning i sll, vet att VG-region ganska nyligen ändrat policy från BF+21 till BF+14, så där är det nog mer flexibelt om man vill avvakta lite extra.

Påsklovet ligger väl efter påsk i år? Då har du säkert fött sedan länge! Det bästa för dig är ju onekligen om bebisen kommer på BF eller innan, så du hinner vila en vecka innan barnen blir lediga.

Jag funderar allvarligt på att ta en rask promenad ner till mood-gallerian för att se om det inte kan ge lite skjuts åt processen. Mer glamour till mig i alla fall!
    Joo, I know - kan också tycka att man stirrar sig för blind på datumet. Men båda andra barnen har jag känt som dig, varit jätterädd för igångsättning och därför har varje plusdag inneburit att jag också blivit räddare för att det ska sluta med det. Den här gången känner jag snarare att iom att risken finns att det blir igångsättning iaf tar jag hellre den på bf+ett par dagar än bf+15 liksom...

Och du har rätt, när jag väntade sonen så var det inget snack om saken - det skulle bli igångsättning vecka 42+0 vilket jag verkligen inte ville. Jag bara grät. (Dessutom hade man inte gjort minsta kontroll utan allt gick bara på datumet.) Turligt nog föddes han 21:30 på 41+6...

Shopping låter bra! Själv har jag istället ägnat mig åt Zalandoshopping som ska hämtas när jag hämtar barnen idag. Fina vårkläder utan tillstymmelse till mammaklädsfeeling, snart är jag där!
  • Elenic
    mammave skrev 2016-03-11 11:44:20 följande:

Oj, 242 olästa inlägg. Har lite dålig tid till internet nu ;)
    Usch, vilken fasa med magsjuka så nära bf :( Hoppas ni kryar på er fort.
    Ska försöka läsa ikapp vid tillfälle. Antar att jag har några att gratulera i efterskott.
    Här pusslar vi ihop vardagen, inte det lättaste alltid med två olika lämningstider på förskola och förskoleklass och två olika hämtningstider. Och däremellan en massa amning ;) Men det blir nog lättare med tiden.

Oj, ja det låter minst sagt utmanande! Här hoppas jag att maken kommer kunna lösa de flesta lämningar på morgonen av storbarnen (och nu när våren kommer kan de ju faktiskt gå/cykla till skolan också) och hem får de gå själva alternativt att jag kommer promenerande med barnvagnen och går med dem. Så logistiken känns som att vi kommer få till. (Och det var lite min tanke också med att ha en riktig sladdis, att just DET skulle bli lättare.)

Hoppas att det är mysigt också mellan all amning och logistik. Gissar att syskonen tycker att det är jätteroligt med en liten, eller? Kram!

• Elenic

Haha, näe, nån push-present tror jag knappast att mannen har koll på...

Har shoppat två par ljusa, slitna jeans (lite chansning på size..), lite snygga t-shirts, en ljus kavaj och en ljus kofta, ett par låga boots och ett par höga sneakers. Så nu har jag bra mammaledigcasualchic-looks redo! ;)

Jag älskar nätshopping, hinner aldrig med att gå i affärer och mina favvomärken kan vara svåra att hitta annars. Utbudet på nätet är ju mycket större, vilket jag tycker är super.

Carabellis kusp skrev 2016-03-11 19:52:39 följande:

Jag inbillar mig att man blir mer mogen ju längre över BF man går, så att det blir en lättare induktion.

Vad festligt att han ändå kom ut med 2,5 h marginal! Och du hade väl en snabb förlossning, så jag antar att du hann misströsta ordentligt

Det var så härligt att titta på fina vårsaker, har spanat in massor jag vill ha sedan. Vill dock inte köpa innan förlossningen är över, det får bli min push present, för jag tror att min man inte kommer att köpa nåt... Vad shoppade du? Är zalando bra? Jag brukar inte köpa online för jag gillar att gå på stan.

• Elenic
    Frida Li skrev 2016-03-12 09:10:23 följande:

Nu e jag jätte tråkig, men jag tänker lite på hur magen kommer se ut sen? Denna gång har jag fått lite bristningar på magen o i o med att hon fixerade sig i början av veckan ligger hon väldigt långt ner. O bristningarna o huden kliar så just där de är så spänt nu! Jag tänker att magen/huden kanske förlorar mer av sin spänstighet då det kommit skador i huden denna gång (bristningarna). Vad säger ni om detta?
    Jag har varit väldigt ledsen över hur min mage blivit, den var så mycket finare förra gången. Det är svårt att acceptera o jag känner att kroppen är förstörd o jag är bara 31 år....tur att man är gift? :)

Det är väl helt naturligt att fundera över hur kroppen kommer se ut sedan, inte tråkigt alls... Jag tänker lite på det också, iom att jag nu är mer än 10 år äldre än sist. Förut har min kropp gått tillbaka till "normalt" ganska snabbt. (Jag har också sluppit bristningar, tack och lov.) Men vem vet hur det blir den här gången? Jag gillar min kropp stark, funktionell, smal och smidig och hoppas verkligen att jag inte behöver kämpa ihjäl mig för det - men det kanske är vad som krävs den här gången? Jag tror inte att du behöver tänka att kroppen är "förstörd", allt går ju att återfå - frågan är bara hur mkt jobb man behöver lägga in för det. (Och bristningarna bleker.) Kram!
  • Elenic

Åh, låter så härligt! Hoppas att vi är där snart!

mammave skrev 2016-03-12 16:48:09 följande:

Absolut så myser vi så mkt vi hinner emellan

Syskonen älskar lillebror o är lagomt intresserade, inte för på men visar intresse o vill mysa med honom oxå

• Elenic

Oooohhhh grattis Carabellis! Vad underbart härligt!! Och vet du, då VAR vi på DS samtidigt, fast jag var tyvärr inte där för att föda barn utan för att kolla upp min plutt som inte rört sig på ett dygn. (Allt var ok.) Hoppas du mår bra och kan njuta av bebisgos nu!

Carabellis kusp skrev 2016-03-13 13:50:51 följande:

Tack för alla grattishälsningar! Vi mår bra tror jag, trötta förstås, men inte direkt nån som har undersökt oss än. Allt gick ganska fort igår; en slempropp som gick för förmiddagen, värkar från kl 13 av och till. Vi kom in vid 17 och var då 4 cm öppen. Sedan stod det still med 4 cm till kl 20 innan allt tog farlig fart och var klart ett par timmar senare. Aj aj aj...! Fick sy ett par stygn, men inte som sist, så det känns bra. Ligger nu kvar på bb hotell i min ensamhet. Rätt skönt!

• Elenic

Jag måste erkänna att jag känner likadant. Är så trött på att ha ont, inte kunna sova, inte kunna träna, bara vara trött, tung och grinig... Har nästan "glömt" att det blir en bebis av det här, ser det mer som en sjuka som ska gå över. Märkligt... Men tror och hoppas att allt "rättar till sig" när bebis väl är här faktiskt.

NellieMeja skrev 2016-03-13 16:04:13 följande:

Denna bebis är så efterlängtad av mig sambo å barnen vi väntar å väntar. Tycker det är jättemysigt å känna den röra sig i magen. Men glädjen för bebisen tas lite bort av denna j-vla smärta att man längtar efter förlossningen för att slippa smärtan å då får jag dåligt samvete för det. Gah blir knäpp. Förlåt gnället. Längtar ju efter bebisen med å vill träffa den nu

Svar på tråden Marsbebis 2016