Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Carabellis kusp skrev 2016-01-23 12:08:03 följande:

Jag googlade lite igår. Hittade egentligen inte något om sovpåse, men minns att min BVC-tant för 3 år sedan var mycket negativ eftersom den inte kan sparkas av. Då sa man att man inte skulle ha kudde, men det vet jag är tvärtom idag för att förebygga platt bakhuvud.

Min tanke kring sovplats är att lägga en liten tunn kudde i babynestet och en tunn bomullsfilt istället för täcke. Man känner ju om bebisen är för kall, men detta räckte ned förra barnet som föddes i december när vädret var mycket kallarenän det kan förväntas vara i mars.

Hur gjorde du sist?

Kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde, det är ju ett tag sen (7år)! hade tunn kudde och filt, tror jag. Täcket kändes så tungt i början. Även vår är ju född i dec, så vi hade plyschpyjamas med fot och det funkade bra.

Har ett babynest också nu, så kör nog på det plus filt. Har köpt täcken och kuddar, så får se om något passar i nestet.
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-01-23 14:41:41 följande:

Jag antar att man märker vad som är lagom. Lite för kall är ju bättre än gör varm. Jag har några såna där söta bomullsmössor med knyt också!

Visst ska det bli skönt att föda efter vintern istället för precis när den börjar? Vårt första barn var inte alls planerat, men jag tänkte direkt att om jag kan planera ett barn nån gång, så satsar jag på mars. inte minst för att slippa snödrivorna på trottoarerna...

Ja, det ska bli skönt och roligt med en annan årstid! svårt att veta vad som krävs i klädväg bara! Har en del sparat från dottern, blir intressant att se om något kommer att passa eller om allt kommer vara i fel årstid. De senaste åren har vi haft både snöig vinter och full vår i mars, så lite snödrivor finns med i risklistan.
  • Reflexen
    Sötistilde skrev 2016-01-23 20:34:40 följande:

Jag har ju samma historia som dej reflexen, när gör du första och när gör du nästa....???

Jag får ett UL men vill nog ev ha ett till... Min bm vet hela min historia... Och jag börjar bli orolig/nervös... Vill bara att barnet ska fixera sig ..........nu......

Jag tror hon bokade ett i v 35 och ett i v37, men är inte helt säker. Jag ska på ul nu i v 32 också, men det är på sjukhuset för att kolla moderkakans läge. Kan kanske få se hur liten ligger då också. Om moderkakan ligger för öppningen så blir det väl snitt iaf, så då kanske läget inte spelar nån roll i slutändan.

Jag vill också gärna veta hur det ser ut att bli, vill gärna föda vaginalt men är rädd för smärtan. Förra gången upplevde jag bara början av värkarbetet och tyckte det var ganska illa! Hur ska då de riktiga värkarna vara liksom?

Sen finns det ju nackdelar med taskig sårläkning och smärta efter snittet som också är negativt. Så kan väl eg inte säga att jag föredrar något av förlossningssätten!
  • Reflexen
    mammave skrev 2016-01-24 00:24:08 följande:

Är det 35+ och 37+ de menar då? Fulla veckor? Tänkte lite på hur sent de tycker att den borde ligga rätt som senast

Jag vet faktiskt inte, vi har inte bokat in tiderna ännu. Vecka 35 och 37 ligger som ordinarie bm-träffar i schemat.

Mitt ul på sjukhuset (som ska ske i v 32) blir i v 31+5. Min bm-träff som ska ligga i v 32 blir på v 32+5 tror jag. Så det är kanske 35+/37+.

Hoppas att din lilla buse rättar till sig! skönt att höra att du tycker att både ks och vaginalt är ok!
  • Reflexen
    mammave skrev 2016-01-24 00:24:08 följande:

Är det 35+ och 37+ de menar då? Fulla veckor? Tänkte lite på hur sent de tycker att den borde ligga rätt som senast

Enligt 1177 så görs vändningsförsök i vecka 35-37. Är det inte så att om bäbisen fortfarande ligger fel efter v 37, så beslutas om snitt?

Beroende på vad de har för rutiner ang sånt på det aktuella sjukhuset såklart. På vårt sjukhus tror jag att sätesbjudning alltid betyder snitt tex.
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-01-24 10:07:12 följande:

Jag kan tipsa om gudrun abascals böcker om förlossning och smärta om du vill få lite idéer om hur man kan förhålla sig till smärtan. För egen del så ville jag inte ta epidural och kunde ta mig igenom värkarna med hennes mentala strategier och lustgas

Tack för tipset! Jag har köpt Susanna Helis "föda utan rädsla", men inte tagit mig igenom hela ännu (nackdelen med att ha för mkt att göra i vardagen, finns liksom inte tid för att sitta still o läsa för mig. Ska dock ta ta tag i det nu, känns som om det är dags nu )

Skönt att höra att du fick strategierna att funka genom värkarna!
  • Reflexen

Carabellis: boken är bra hittills.

Enkel men bra fakta och beskrivningar! Ska börja på kapitlet om metoder nu, så får se om jag gillar det!

• Reflexen

Håller tummarna för dig imorgon, Aztec! Hoppas det går bra. Du är ju iaf på bästa tänkbara ställe, så du har ju duktig vårdpersonal till ditt förfogande!

Kram

• Reflexen

Tack för fler bra bädd- och kuddtips!

Tror att jag får provbädda babynestet för att se hur det kan funka med kudde, lakan, filt osv

Har inte koll på vad en cocoonababy är för något, så kan tyvärr inte ge nån input på den!

Visst är vi väl några som fortfarande jobbar heltid och inte har gravpenning beviljad? Jag känner att det funkar ännu, men jag blir tröttare o tröttare på kvällarna. Har iaf många semesterdagar kvar, så får gå hem 1 mars. känner att jag behöver tid för sista stöket, plocka i ordning i huset, städa garderober o sånt tråkigt nödvändigt. Hoppas jag kommer må tillräckligt bra för det!

Svar på tråden Marsbebis 2016