Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Jag var på föreläsning om amning idag. Intressant, men lite slätstruket och lite väl fokuserat på just amningen (kanske inte så konstigt m tanke på ämnet )! De sade väl typ två meningar om flaskmatning. "Det blir fina barn av dem också..." Lite synd med såna formuleringar, det borgar för en känsla av misslyckande och otillräcklighet hos dem som inte vill, får eller kan amma.

Jag själv hoppas amningen kommer funka, gillade amningen jättemycket med dottern. Funkar det inte, så får vi mata med flaska och ge närhet ändå.

Hur vill/tänker ni göra?

• Reflexen
    Elenic skrev 2016-02-02 11:01:55 följande:

Jag tycker bara att det är synd att MVC, BB och BVC är så dåliga på att få varje mamma att känna sig trygg och säker i sitt val, att få stöd för det val man gör så att man slipper dåligt samvete etc. Men också att de är så dåliga på att presentera reella fakta. Typ att napp och flaska oftast stör amningen på ett eller annat sätt. Vilka som är tidiga signaler på sök/amningslust hos barnet, så att man verkligen ammar på rätt signaler och inte missar amningstillfällen (som kan leda till för liten viktuppgång, magont etc.). Att amning inte ska göra ont, ever. Och hur man gör om det gör ont för att det inte ska göra det. Men också hur man flaskar på bästa sätt. Hur man gör flaskningen så amningslik som möjligt. Hur man pumpar på bästa sätt om man vill ge bröstmjölk istället för ersättning. Med mera med mera med mera.

Jag hoppas verkligen att amningen fungerar bra den här gången också. Och hoppas också på att det här barnet kanske kan acceptera utpumpad bröstmjölk från mugg eller flaska från c:a 6 mån ålder. Jag ammar gärna länge, men kan tänka mig att ?riska? långtidsamningen från c:a 6 mån ? blir det bara ett års amning den här gången gråter jag inga jättetårar. Blir det amning i 2-3 år så är det också ok, iom att man från 6 mån ändå är mindre låst pga. att barnet börjar med annan föda. Så tänker jag typ?

Håller helt med dig! Tyckte aldrig att det var särskilt störande att dottern behövde mig/mina bröst var tredje timme. Det mesta gick ju att lösa ändå :)

Det där med att mvc/ BVC är dåliga på att presentera all fakta och skapa trygghet känner jag tyvärr igen. Jag har haft tur med bra sköterskor, men vet vänner som träffat på riktiga stolpskott. Som förespråkat amning till varje pris, trots att bäbisen går ner i vikt, som är nedlåtande i ton och tilltal mm.

Sen förvånade det mig när jag på mvc/kvinnohälsan enbart fick rådet att skaffa p-piller eller spiral. "Jag vill inte ha hormonella preventivmedel och har kraftiga blödningar, finns det inga andra alternativ alls?" Näpp, det fanns det inte... Konstigt att de som ändå är de som möter hela kommunens tjejer och kvinnor inte är mer pålästa.

Jag fick även berätta för läkaren på sjukhuset hur jag hade använt mig av tempning för att se när jag hade ägglossning. Visade henne appen o mina kurvor. Hon hade aldrig sett sånt förut, men verkade iaf intresserad.
  • Reflexen

Jag har inte provat, men vill ha bäbisen i säng intill min säng. Tycker det verkar riktigt smidigt och säkert. Mannen har i uppdrag att fixa detta (senast) tills vi kommer hem från BB

Har sett moses-korgar på nätet, men inte fattat vad som är speciellt med dem. Nån som vet om de är speciellt bra eller nåt?

• Reflexen
    sanna1975 skrev 2016-02-04 09:01:18 följande:

Hej! Får jag hoppa in här, väntar mitt fjärde barn den 31/3. Så förhoppningsvis blir det i mars!

Mina barn är 21, 11 och 8 år, jag har en tjej och två pojkar. Nu kommer en lillasyster, om man ska våga lita på ultraljudet... ( Man har ju hört talas om att de sett fel ibland! )

Vi bor strax norr om Stockholm.

Hej o välkommen!

Vad kul med sån spridning på barnen! Vi har en dotter på 7 år och så lilla marsbäbisen på väg.
  • Reflexen

Usch då, Aztec, vad de ställer till för er! Förstår att du är arg, så virrigt bör det ju inte vara på en vårdavdelning! Det låter bra att du vill skriva ett brev till ledningen och påpeka dina upplevelser. Förhoppningsvis kan det leda till lite bättre rutiner och vård.

Vad härligt att han mår så fint nu, lillen! Ni får säkert det bättre och enklare när ni kommit hem! En liten omstart och egna rutiner gör säkert susen för ditt mående också. Skönt att ni kunde byta plats i helgen, låter som du behövde det!

Stor kram

• Reflexen

Carabellis: näpp, har inte skrivit nåt förlossningsbrev. Måste visst fylla i nån slags fl-plan hos bm nästa gång, men vet inte om jag kommer göra nåt mer än så.

Har eller tänker du skriva nåt?

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-02-06 12:20:06 följande:

Det var typ den där mvc-sammanfattningen jag trodde var förlossningsbrevet, hehe. Min man fick läsa gudrun abascals bok som förberedelse, jag gillar hennes tankar och resonemang.

Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!

Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.
  • Reflexen

Visst är det lite tråkigt att inte få hjälp med att sättas ihop m andra mammor, Carabellis! Jag gillade mammagruppen m första barnet, även om jag inte var där så jättemycket. Vår lilla hade helt andra vakentider än resten av barnen, så när de träffades på fm (vilket var typ alltid) passade det ej oss. Vi bor ju på landet också, så risken är ju att man blir ganska isolerad. Nu hoppas jag att mannen får ledigt hela sommarlovet så har vi iaf sällskap av varandra hemma.

Har nån slags bild av hur mycket vi ska hinna fixa i huset och på gården... Känner att det är ganska stooor risk för att den bilden kommer att raseras!

• Reflexen

Min man är inte heller så jättepå eller vad man ska kalla det, Elenic. Tänker sätta honom på att läsa några kapitel i boken jag läser.

Jag känner mig dock ganska lugn och hoppas att jag har rätt i min förhoppning om att han kommer att göra "rätt" när vi väl är i skarpt läge!

Svar på tråden Marsbebis 2016