Elenic skrev 2016-02-02 11:01:55 följande:
Jag tycker bara att det är synd att MVC, BB och BVC är så dåliga på att få varje mamma att känna sig trygg och säker i sitt val, att få stöd för det val man gör så att man slipper dåligt samvete etc. Men också att de är så dåliga på att presentera reella fakta. Typ att napp och flaska oftast stör amningen på ett eller annat sätt. Vilka som är tidiga signaler på sök/amningslust hos barnet, så att man verkligen ammar på rätt signaler och inte missar amningstillfällen (som kan leda till för liten viktuppgång, magont etc.). Att amning inte ska göra ont, ever. Och hur man gör om det gör ont för att det inte ska göra det. Men också hur man flaskar på bästa sätt. Hur man gör flaskningen så amningslik som möjligt. Hur man pumpar på bästa sätt om man vill ge bröstmjölk istället för ersättning. Med mera med mera med mera.
Jag hoppas verkligen att amningen fungerar bra den här gången också. Och hoppas också på att det här barnet kanske kan acceptera utpumpad bröstmjölk från mugg eller flaska från c:a 6 mån ålder. Jag ammar gärna länge, men kan tänka mig att ?riska? långtidsamningen från c:a 6 mån ? blir det bara ett års amning den här gången gråter jag inga jättetårar. Blir det amning i 2-3 år så är det också ok, iom att man från 6 mån ändå är mindre låst pga. att barnet börjar med annan föda. Så tänker jag typ?
Håller helt med dig! Tyckte aldrig att det var särskilt störande att dottern behövde mig/mina bröst var tredje timme. Det mesta gick ju att lösa ändå :)
Det där med att mvc/ BVC är dåliga på att presentera all fakta och skapa trygghet känner jag tyvärr igen. Jag har haft tur med bra sköterskor, men vet vänner som träffat på riktiga stolpskott. Som förespråkat amning till varje pris, trots att bäbisen går ner i vikt, som är nedlåtande i ton och tilltal mm.
Sen förvånade det mig när jag på mvc/kvinnohälsan enbart fick rådet att skaffa p-piller eller spiral. "Jag vill inte ha hormonella preventivmedel och har kraftiga blödningar, finns det inga andra alternativ alls?" Näpp, det fanns det inte... Konstigt att de som ändå är de som möter hela kommunens tjejer och kvinnor inte är mer pålästa.
Jag fick även berätta för läkaren på sjukhuset hur jag hade använt mig av tempning för att se när jag hade ägglossning. Visade henne appen o mina kurvor. Hon hade aldrig sett sånt förut, men verkade iaf intresserad.