LisaKMB skrev 2016-02-19 20:09:38 följande:
Jag tänker också massor på förlossningen. Upplevde min förra som väldigt jobbig och jag var traumatiserad efteråt. Har därför gått i så kallade Aurora-samtal inför denna gång vilket hjälpt lite. Har även läst Susanna Helis bok efter tips från olika håll. Jag känner precis som du att vissa delar är svåra att ta till sig men jag tänker att man får anpassa det och göra sin grej av det, exempelvis positivt tänkande istället för att säga ja högt. Andningen och avslappningen ska jag verkligen också försöka använda mig av.
Vad gäller smärtlindring så kommer jag väldigt gärna vilja ha EDA även denna gång för då upplevde jag värkarna som hanterbara. Men jag tror att det kan vara bra att vara öppen för olika scenarion och det är inte nödvändigt att bestämma innan.
För min del känns det som förlossningen kan starta närsom dessutom, är i vecka 37+5 idag och dottern föddes i vecka 38+5. Vilken vecka är du i?
Håller med helt, både om Helis bok och om att försöka ha ett öppet sinne inför hur det kan bli. Jag tror att det för mig är viktigt att inte fastna i något visst scenario, som att jag måste lyssna på nån viss musik, ta en viss bedövning när jag är öppen x cm, bada i varmt vatten och dansa ut bäbisen till tonerna av afrikanska trummor.
Det är så lite man kan styra, så tror det är viktigare att vara öppen för olika lösningar och försöka ta fl som den kommer.
Jag är "bara" i v 34+6, så ligger ganska långt efter dig.