Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Ang smärtlindring: jag fick nån slags ryggbedövning vid snittet sist. Är det nån som vet vad man får vid snitt och om det är nån skillnad på den och de ryggbedövningarna som man kan få vid vaginal fl?

Jag blev ju helt bedövad från brösten och nedåt, hade inte kunnat stå, gå eller krysta! Tog några timmar innan den försvann och jag kunde röra benen igen.

• Reflexen
    CatEyes skrev 2016-02-19 19:10:09 följande:

Man brukar få Epidural vid vaginal förlossning och spinalbedövning vid snitt. Jag kan ha fel, men har för mig att det är så, annars får någon rätta mig :)

Jag fick spinalbedövning när jag fick sys på OP efter vaginalförlossning och då var jag bedövad från brösten och neråt.

Det låter bekant tack för infon!
  • Reflexen
    LisaKMB skrev 2016-02-19 20:09:38 följande:

Jag tänker också massor på förlossningen. Upplevde min förra som väldigt jobbig och jag var traumatiserad efteråt. Har därför gått i så kallade Aurora-samtal inför denna gång vilket hjälpt lite. Har även läst Susanna Helis bok efter tips från olika håll. Jag känner precis som du att vissa delar är svåra att ta till sig men jag tänker att man får anpassa det och göra sin grej av det, exempelvis positivt tänkande istället för att säga ja högt. Andningen och avslappningen ska jag verkligen också försöka använda mig av.

Vad gäller smärtlindring så kommer jag väldigt gärna vilja ha EDA även denna gång för då upplevde jag värkarna som hanterbara. Men jag tror att det kan vara bra att vara öppen för olika scenarion och det är inte nödvändigt att bestämma innan.

För min del känns det som förlossningen kan starta närsom dessutom, är i vecka 37+5 idag och dottern föddes i vecka 38+5. Vilken vecka är du i?

Håller med helt, både om Helis bok och om att försöka ha ett öppet sinne inför hur det kan bli. Jag tror att det för mig är viktigt att inte fastna i något visst scenario, som att jag måste lyssna på nån viss musik, ta en viss bedövning när jag är öppen x cm, bada i varmt vatten och dansa ut bäbisen till tonerna av afrikanska trummor. Det är så lite man kan styra, så tror det är viktigare att vara öppen för olika lösningar och försöka ta fl som den kommer.

Jag är "bara" i v 34+6, så ligger ganska långt efter dig.
  • Reflexen

Vi fick ett ganska stort babynest (i present av min rara mamma), så jag tror faktiskt inte det får plats i BB:s plastlådor. Tror vårt får stanna hemma...

Andningslarm har vi inget och jag har inte hört så mycket om såna heller.

Har inte ansökt om fp hos försäkringskassan ännu. Skickade dock in graviditetsintyget i veckan, bara typ 10 veckor senare än man bör göra det

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-02-21 17:43:59 följande:

Har på känn att första bebisarna kommer titta ut i veckan! Lågoddsare är Frida Li och LisaMKB, nån annan?

Spännande!
  • Reflexen

Hej Hannis! Inte långt kvar nu, så spännande!

Känner helt igen mig i det du och Elenic skriver. Jag har gjort NIPT med "gröna papper", men oroar mig ist för förlossningsskador, psd osv. Det är ju inte så smart att lägga energi på att oroa sig, men det är ju tyvärr svårt att släppa de tankarna helt.

Har lite mer än en månad kvar, bf 26/3.

• Reflexen

Frida: skitbemötande! Säg till. Skriv gärna ner nu hur du upplevde henne o vad hon sa, för även om det känns bättre imorgon eller nån dag senare, så är det din upplevelse och känsla vid besöket som är det viktiga.

• Reflexen

Härligt med resor! Jag är också sugen på en resa i sommar eller höst, när man ändå är ledig liksom.

Skulle gärna åka en långresa till USA eller Nya Zeeland, men det är ett projekt långt in i framtiden i sommar blir det nog Tyskland och Danmark med bil.

Reste t Kroatien med dottern när hon var sex månader, otroligt smidig ålder att resa i! Skulle också kunna tänka mig att boka nu, men kollat kortförsäkringen som Elenic skrev.

• Reflexen

Lycka till idag, Tessie!

Skönt att du var tillräckligt uppmärksam själv, när ingen trodde det var fostervatten! Konstigt att de låter en höggravid ligga på en hård brits natten innan snitt... Hoppas du får vila lite vettigt innan operationen iaf!

Jag tror att man får vara ganska på för att få okej vård ibland. Hoppas jag själv kommer orka vara det, om det kommer behövas.

• Reflexen

Känner att jag har lite dålig koll på bf-datumen nu när det närmar sig. Kan inte ni som saknas fylla på i BF-listan?

BF-lista

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3