Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Tessie83 skrev 2015-12-27 20:12:23 följande:

Vi har beställt vagn redan, en Emmaljunga super nitro, är ju inte direkt den minsta vagnen (stor sittdel). Men vill inte ha en med skålad sittdel. Men finns tyvärr ingen vagn som går in i vår lilla hiss. Vi får väll se hur det blir.

Vi tänkte köpa en gulliversäng från Ikea. Den kan man ta bort ena sidan på och ställa jämte sängen (tänkte själv göra det).

Emmaljunga har så fina vagnar!! Förstår ert val mycket väl hoppas det löser sig!

Ska kolla ikeas sängar igen, trodde inte man "fick" ta bort ena sidan med botten i det övre läget på nån av dem. I värsta fall får min man göra nån extra stödpinne eller nåt, så sängen blir säker för den lilla.
  • Reflexen
    Tessie83 skrev 2015-12-28 00:33:31 följande:

Har läst en del om det. Tydligen får man eller köper man med en sån där planka så inte barnet rullar ur sängen när man väl tagit bort en sida. Fäster den på där den ska sitta sedan monterar man botten på den övre delen. Många som gjort såhär iaf.

Aha, det ska jag kolla upp! Tack för hjälpen!!
  • Reflexen

Usch, Sandra! Jag förstår är du är orolig! Vet inte något om operation under graviditet, men det borde ju inte vara någon större fara om de vill operera. Och det låter ju bra att ha en förlossningsläkare med i rummet.

• Reflexen

Bonebag:

Får jag fråga om ansökan om graviditetspenning, eftersom du gjort den två gånger.

Förstod jag rätt om du söker pga risker i arbetet och inte fysiskt ansträngande jobb? Ska man då inte motivera varför man behöver få gravpenning utan bara att chefen förbjudit en att jobba?

Det känns som om det borde finnas ett mellanläge där, jobbet kan väl vara riskfyllt utan att chefen förbjuder en att arbeta?

I mitt jobb finns risker, men jag har svårt att tro att jag kommer att bli förbjuden att jobba! har tänkt att jag ska jobba till 1 mars, bf 25/3, o sen ta ut semesterdagar. Nu känner jag av magen mer o mer (konstigt, va?! ) så börjar bli orolig över ifall jag kommer kunna/borde jobba så länge. Får sammandragningar ganska fort o har svårt att ta mig in/ut ut bilen. Så kvalar kanske in bland fysiska besvär/ansträngande arbete snart iaf.

• Reflexen

Tack för svar, Bonebag!

Får se hur det går när jag kör igång igen efter julledigheten. Hoppas ju på att må bra o jobba tänkt tid ut!

Träffade en bekant som tydligen tyckte jag var gigantisk o omöjligt kan ha tre månader kvar. Blev lite sårad, eller kanske mer förvånad, för själv tycker jag inte jag är så stor. Har inte gått upp nåt tex även om magen ju ändrat utseende mycket.

Visst är det egentligen lustigt att folk anser sig ha rätt att kommentera ens mage bara för att man är gravid!?

• Reflexen
    AKF skrev 2016-01-05 09:02:24 följande:

Känner verkligen igen mig där. Fått liknande kommentarer och svärmor tyckte härom helgen att jag var väldigt stor för att ha tre månader kvar. Tillräckligt jobbigt för mig att gå in i graviditeten med övervikt, behöver inte andras kommentarer kring hur stor jag är. Magen är olika stor på olika delar av dygnet, men sist jag var på kontroll så hade jag 'bara' gått upp 6 kg.

Jag tror att det kan påverka mycket om man är överviktig (eller har en historia med ätstörningar) sedan innan, tror kommentarerna då sätter sig hårdare. Jag är mycket väl medveten om att övervikt medför medicinska risker och hoppas att sjukvården håller koll på det, så gott de kan. Jag är inte i behov av någon random lekman som uttalar sig om min storlek vid bröddisken på Ica!

Sex kg uppgång är inte så mycket! De där rekommendationerna med hur mycket man "bör" gå upp är skrämmande! Tror de kan skapa mer oro än vad de hjälper. Jag tror man får försöka att äta så bra och allsidigt som man kan och röra sig det man kan, då har man gjort sitt bästa för bäbisen och sin egen kropp!
  • Reflexen

Hej och välkommen, Virka!

Kul med fjärde barnet! Själv väntar jag "bara" tvåan. Storasyster är dock 7 år, så det känns nästan som första barnet

• Reflexen

AKF:

Vet inte hur det ser ut med sjukskrivning, tyvärr. Det beror säkert på vad din läkare säger/bedömer också.

Jag tänker att du kanske ska trycka på att du inte kan röra dig och vad det medför i din vardag. Att det blir ett psykiskt lidande som är betydande! Och om du mår psykiskt dåligt så kan du inte utföra ditt jobb ordentligt, vilket borde kunna vara grund för sjukskrivning.

Kanske du kan få bli deltidssjukskriven iaf?!

• Reflexen

Hoppas värken har släppt, Carabellis! Det är så otäckt när nåt ovanligt sätter in så här när vi faktiskt börjar närma oss bf.

Jag får mer och mer ont i ljumskarna, börjar få svårt att resa mig från sittande. Antar att det inte är farligt, men jag känner mig som en 90-årig tant när jag stapplar fram. är det nån mer som har just ljumskont?

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-01-07 20:40:58 följande:

Hur går det med ljumskarna? Är det nån slags uppmjukning av ligament du känner?

Jag känner lite samma känsla fortfarande, men nu vet jag varför; bebisen har placerat huvudet nedåt! Jag var idag på ultraljud av hjärtat och allt var bra...! Även navelsträng, tillväxt, moderkaka, fostervatten. Känns skönt. Ska försöka slappna av lite.

Jag tror det är ligamenten och/eller foglossningar. Känns som ordentlig träningsvärk efter ridning. Gör riktigt ont att resa sig o ta de första stegen, men har jag bara kommit igång så är det mest obehagligt (inte smärtsamt).

Nu har dock mitt lilla pyre hittat på nåt nytt, hen har bytt ställning antar jag. Förut så sparkade hen mkt högt upp på vänster sida, nu är det mest rörelser inåt istället. Känner också kittlande ilningar nedåt, mot urinblåsan till.

Vad skönt att du fick lugnande besked hos bm! Häftigt att din lagt sig nedåt, liten börjar förbereda sig nu

När är det de brukar börja lägga sig till rätta/fixera sig egentligen?
Svar på tråden Marsbebis 2016