Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Vad skönt att du ska få träffa en bm på förlossningen, Lisa! Hoppas hen kan hjälpa dig och få dig att känna dig lite lugnare inför denna fl!

Min oro ligger i att inte veta om barnet ligger rätt, då förra graviditeten slutade i akutsnitt pga säte. Jag får extra ul i v35 för att kolla om pyret ligger rätt eller i säte. Det känns bra, all förberedelse är bra!

• Reflexen
    aztec skrev 2015-12-09 22:31:16 följande:

Fick du göra glukosbelastning idag??! :o eller menar du tidigare grav? Kan tänka mig att det är hemskt.

När du gjorde snitt var det planerat eller oplanerat? Om det senare är det något som påverkar denna gång? :)

Jag har inga tankar direkt om förlossningen, är redo är köra igen! Gick bra sist! Dock är min största rädsla inför förlossningen att det blir en snitt :) känns som om många tänker lite tvärtom.

Gjorde två glukosbelastningar m dottern och en i v 12 nu. Skulle ha gjort en i v 28 också, men det är den jag slipper! Har haft finfina resultat på alla tre jag gjort, så min kropp verkar hantera socker väldigt bra. Hoppas det fortsätter så.

Snittet var oplanerat. Min bm hade inte känt något, men när jag kom in på förlossningen låg hon i säte o då blev det snitt. Kom in tidigt i värkarbetet, så det gick lugnt till men i journalen kallas det akutsnitt.

Var riktigt rädd för snitt innan, men det var helt okej. Hade såklart ont efteråt och behövde hjälp m att lyfta dottern o ta mig ur sängen i början, men de som fött vaginalt verkade ha lika ont de när man frågade runt kände mig dock snuvad på förlossningsupplevelsen ett bra tag, hade ju förväntat mig vaginalt... Nu är jag nästan mer orolig inför vaginalt eftersom jag iaf gjort snittet o vet hur det är!
  • Reflexen

Jag får göra glukosbelastning pga högt BMI. Då ökar risken för gravdiabetes, så man får göra testet två gånger per graviditet. Det är inte läskigt eller gör ont, men sockerlösningen är så stark/mättad att det är svårt för mig att dricka den utan att spy.

• Reflexen
    NellieMeja skrev 2015-12-10 06:14:09 följande:

Med min första förlossningen blev det snitt efter över 24 timmars värkarbete å en bebis som vägrade å ta sig ner. Så andra gången var jag orolig för att det skulle bli likadant ville verkligen inte ha snitt igen. Men fick en betydligt kortare förlossning som slutatde i vaginalt så jag hoppas på samma utgång denna gång som med två alltså en vaginalt förlossning

Usch, vad jobbigt med så utdragen förlossning som med din etta. Det är ju lite av en mardröm!

Förstår att du är glad över att tvåan gick så mycket bättre! Då går säkert den här också bra!

Var det nån skillnad på hur du mådde efter snittet resp vaginala?
  • Reflexen
    CatEyes skrev 2015-12-10 22:21:27 följande:

Jag vet inte. Det brukar vara 1-2 veckor innan BF. Jag har inte fått det beviljat på papper än så jag har inte fått ett datum.

Jag fick havandeskapsförgiftning sist + stort barn (över 5 kilo) så jag tror att det blir minst 1 vecka innan.

Hoppas du snart får det på pränt! Skönt att kunna släppa oron/tankarna sen.

Blev du snittad med förra?
  • Reflexen

Uj, då hoppas jag verkligen att du snart får ditt snitt godkänt, Cateyes!

Min erfarenhet av snitt är ju positiv. Det gick lugnt till väga och personalen var jätterar. Mitt var ju ett mellanting mellan planerat och akut, så med ett planerat skulle jag vara helt lugn innan. Smärtan efteråt är ju så individuell, oavsett förlossningssätt, jag har tex dåligt läkkött och är lite kinkig med smärta. Min kompis var dock uppe direkt efter sitt snitt o i princip helt opåverkad.

• Reflexen
    LisaKMB skrev 2015-12-11 18:02:49 följande:

Akut snitt verkar fruktansvärt tufft! Så det upptäcktes först på förlossningen att bebisen låg fel? Du gjorde inga vändningsförsök då? Skönt med extra ul denna gång. För efter vecka 35 brukar inte barnet byta position eller?

Japp, min bm sa hela tiden att bäbisen låg fixerad, men när vi kom in på förlossningen så kände den bm bara snabbt på magen o sa "den ligger i säte, jag hämtar ul-apparaten". På mitt sjukhus får man inte föda vaginalt om bäbisen ligger i säte, så då blev det snitt några timmar senare. Det kallas för akutsnitt eftersom det inte var bestämt sen innan, men allt gick väldigt lugnt till.

Inga vändningsförsök alltså. får se hur det blir nu. Vet inte riktigt om jag hoppas på snitt eller vaginal fl!
  • Reflexen
    Sötistilde skrev 2015-12-11 21:45:45 följande:

Reflexen: exakt samma sak hände mig!!!!!! Exakt samma historia!!!! Min bm sa hela tiden att den är fixerad o klar men Kom in på förlossningen o bm kände snabbt och sa den är i säte och på med ultraljudet... Så blev snitt!!!!! Vill absolut inte få snitt igen!!!!! Så är faktiskt redan rädd och nervös för hur barnet ligger/kommer att ligga :(

Nej, men så lustigt! Trodde det var jätteovanligt. Jag tror att min bm kände fel hela tiden och att dottern legat fixerad i säte. Dels pga att jag inte känt nån vändning o dels pga att hon var v-formad när hon kom ut (kunde alltså inte sträcka ut benen och ligga platt på rygg).

Fråga om du kan få extra läges-ul, min bm bokade ju in det så fort jag nämnde att jag var lite orolig över sätesbjudning igen. Tror hon bokade in i v35 o 37. Det är ju inga stora ul-undersökningar, bara så att kolla åt vilket håll pyret ligger, sa bm.

Om du känner dig orolig över snitt är det ju jätteviktigt att du får ett bra bemötande och så mycket som kan underlätta för dig som möjligt.
  • Reflexen

Jisses, vad jag också börjar känna mig gravid nu! Får sammandragningar om jag går i normal takt längre än typ några hundra meter. Går jag med små tråkiga myrsteg o tar många pauser så går det bra lite frustrerande är det. Känner också av foglossning i ljumskarna, så försöker skona kroppen så gott det går. Tar hissen upp från fikat på jobbet tex, känns urtöntigt!

Fast jag gillar ändå fortfarande att vara gravid o känna Lillbusen sparka för fullt

Svar på tråden Marsbebis 2016