• AKF

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2015-12-02 09:53:54 följande:

FLORIDA! Vi kommer också åka på semester I oktober/november nästa år. Först var vi inne på Belize dit vi velat åka länge (ligger strax söder om Mexico) men så kollade jag upp vaccinprogrammet och insåg att det blir svårt att hinna med både alla vanliga barnvaccin OCH resevaccinet (man ska helst inte ta dem samtidigt). Fick tipset om att åka till resmål där man inte behöver vaccinera helt enkelt. Så vi åker nog tillbaks till Hawaii, där vi stormtrivs. Om det nu inte var så att vi skulle på ett ärende till Vegas, och då hamnat på andra sidan USA, hade vi garanterat åkt till Florida. Sol, bad och mycket härliga äventyrsland för 6-åringen. Samtidigt en väl utvecklad sjukvård om något gud förbjude skulle hända med bebisen. Lagom lång flygning (direktflight) och många olika boendeformer att välja på (vi skulle mest troligt hyra lägenhet genom någon bokningssajt).  Ha en skön semester!

Tack för tips! Har aldrig varit i USA. Direktflyg låter ju lockande. Var i Florida rekomenderar du? Hawaii låter ju grymt också. Har du några tips där?
  • AKF
    sandra84 skrev 2015-12-03 17:00:32 följande:

En undran... Om man har ett jobb som innebär risker. Hur gör man innan man kan få graviditetspenning? Jobbar som idrottslärare och går dagligen emellan i konflikter. Idag fick jag gå emellan/ dra isär två elever där den ena skulle slå ihjäl den andra med en innebandyklubba. Känns som det bara är en tidsfråga innan något händer!!!

Har sagt till min chef flera gånger och idag sa jag att jag inte kommer till jobbet imorgon om jag inte får stöd.

Din chef ska att utföra åtgärder för att du inte ska behöva stå ut med sådana risker, om du inte får gehör så hör du av dig till facket tycker jag!

Jag genomled liknande när jag väntade mitt första barn. Hade då mitt första lärarjobb efter examen och elever som sparkade både mig och andra barn. Då bet jag ihop, det skulle jag aldrig göra nu. Hoppas att du får hjälp!
  • AKF

Grattis! Skönt att det funkar som det ska för de som behöver!

Carabellis kusp skrev 2015-12-02 19:06:25 följande:

Jag fick min graviditetspenning beviljad från 10 januari. Känns så skönt att gå ner till 50% om bara en månad. Ville bara säga nåt bra för en gångs skull

• AKF

Apropå saker till bebisen: jag har känt ett stort boa-behov den senaste tiden, mycket tidigare än när jag väntade förra gången. Har både gått igenom dotterns bebiskläder, köpt lite nytt och begagnat. Vi har också köpt en Troll bedside-crib. Fyndade ett Stokke newborn-set på Blocket och håller utkik efter vagn.

• AKF

Hej! En fråga om moderskapsintyget. Behöver Försäkringskassan lönespecifikationer även om man har en sgi fastställd sedan innan, har ju redan barn och är inne i systemet så att säga. Någon som har koll?

• AKF

Tack! Jag fattar. Jag har sökt på nätet och prövade att ringa, men det var så hög belastning på kundtjänst så jag fick inte ens stå i telefonkö.

Jag har iaf fått ett intyg av min arbetsgivare som heter intyg om anställning och lön. Där ingår årsarbetstid och lön exkl semestertillägg etc. Gissar att det också funkar.

NellieMeja skrev 2015-12-10 15:02:51 följande:

Jag ringde försäkringskassan just om detta. Har ju oxå barn sen innan å är fastanställd å är inne i systemet. Det svaret jag fick är att det nya regler man kan låta bli men då kanske man får fylla i detta efterhand så jag skickade in den för säkerhets skull slippa å greja med detta när bebis är född tänkte jag

• AKF

3 trimestern är här om ett par dagar. Känns härligt att börja närma sig. Är dock lite bekymrad över hur länge jag ska kunna jobba heltid så länge till. När kroppen varit igång en hel dag är foglossningen outhärdlig, när jag jobbat kan jag oftast knappt röra mig på kvällstid. Trots att jag inte har ett särskilt fysiskt krävande jobb. Är det någon som vet hur hårda de är med sjukskrivningar pga foglossning? Hade det inte första graviditeten, så jag har ingen koll, men jag har förstått att det kan vara svårt. Hela den där grejen med att det inte är en sjukdom att vara gravid... Och det är ju sant, men just nu blir jobbet det enda jag orkar och knappt det, och så vill jag inte riktigt att livet fram till BF ska vara.

• AKF
    Reflexen skrev 2016-01-02 18:39:02 följande:

Tack för svar, Bonebag!

Får se hur det går när jag kör igång igen efter julledigheten. Hoppas ju på att må bra o jobba tänkt tid ut!

Träffade en bekant som tydligen tyckte jag var gigantisk o omöjligt kan ha tre månader kvar. Blev lite sårad, eller kanske mer förvånad, för själv tycker jag inte jag är så stor. Har inte gått upp nåt tex även om magen ju ändrat utseende mycket.

Visst är det egentligen lustigt att folk anser sig ha rätt att kommentera ens mage bara för att man är gravid!?

Känner verkligen igen mig där. Fått liknande kommentarer och svärmor tyckte härom helgen att jag var väldigt stor för att ha tre månader kvar. Tillräckligt jobbigt för mig att gå in i graviditeten med övervikt, behöver inte andras kommentarer kring hur stor jag är. Magen är olika stor på olika delar av dygnet, men sist jag var på kontroll så hade jag 'bara' gått upp 6 kg.
  • AKF

Flera har skrivit om graviditetspenning men inte så mkt om sjukskrivning.

Jag har problem med bitvis svår foglossning när jag är igång för mycket, t.ex arbetar en hel dag. Det spelar ingen roll om jag tar vilopauser unde dagen. Mitt jobb är inte fysiskt ansträngande i så många delar av dagen och vissa anpassningar har gjorts redan, så jag tror att det blir svårt att få grav.penning. Men, att inte kunna röra sig pga smärta, inte kunna ta hand om mitt barn eller något annat efter att ha varit på jobbet är inte riktigt så jag vill ha det resten av graviditeten. Är det någon som vet hur det ser ut med chanserna till sjukskrivning? Hört att FK kan vara hårda kring detta.

• AKF
    virka80 skrev 2016-01-05 14:29:58 följande:

Jag får också en massa kommentarer "är du säker på att det inte är två därinne." "När är det dags egentligen?" och ser ut som jag borde fött igår ungefär. "Hur stor ska du bli" är också en vanlig fråga...

Men så himla dumt! Man undrar om det är ngn som själv väntat barn som säger sånt? Jag försöker alltid peppa blivande mödrar i min närhet med hur fina de är. Så onödigt att göra ner andra människor med dumma kommentarer.

Välkommen förresten! Jag väntar andra barnet, första fyller snart 6 år, som en av dina.
Svar på tråden Marsbebis 2016