• AKF

Marsbebis 2016

Börjat tänka rätt mkt på förlossningen nu. Jag får olika scenarion framför mig och funderar på om det kommer att vara likt den förra. Minns kroppen och hjärnan eller har man blivit ringrostig, äldre och sämre på att föda barn? Typ såna tankar... Jag är rätt trygg med det som kanske var jobbigt sist, som allt som kommer efteråt, amningsproblem etc oroar mig inte nu, för jag har gått igenom det och vet hur jag ska göra. Men själva förlossningen - jag minns inte så mycket när jag tänker efter... Det var ett snabbt förlopp, från öppen ca 3 cm till 10 på 2,5 timma. Personalen hann inte med på det snabba förloppet riktigt, jag födde många timmar tidigare än vad de 'räknat ut' så jag har bett att man har det i åtanke den här gången. Jag satt på pilatesboll första delen. Smärtlindringen blev lustgas och akupunktur. Vi hann inte med så mkt annat...

Någon mer som funderar mkt? Hur tänker ni kring smärtlindring? Vad är era erfarenheter ni som fött fler än ett barn, var det liknande förlopp de olika gångerna eller skiljde de sig åt?

• AKF
    sanna1975 skrev 2016-02-18 20:21:52 följande:

Hur mycket sammandragningar har ni? Jag går in i v 35 i morgon, och nu börjar sammandragningarna komma rejält. Tidigare var det knappt några alls, och jag kände mig oförskämt rörlig. Men nu har det verkligen vänt. Ett par dagar har jag haft sd till och från hela dagarna, och samtidigt har jag även fått mer ont i fogarna och en smärta som strålar på insidan av låren. Att gå på någon promenad är bara att glömma,  jag sitter mest hemma. Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången, det är trots allt 8 år sen jag var gravid sist! :) 

Är också i v35 och har sammandragningar varje dag som i kombination med bäckenuppluckring gör rätt ont ibland. Jag hade inte samma problem när jag väntade dottern för 6 år sen. Jag försöker att gilla läget och ta det lugnt.
  • AKF
    Elenic skrev 2016-02-21 17:14:15 följande:

Men åååååhhhh! Loggade precis in på försäkringskassan för att kolla att jag hade rätt kontonummer angivet där, och såg då att de bara godkänt min sjukpenning (50%) till 20/2 och inte till 20/3 som jag har läkarintyg på.

Gissar att de tycker att jag borde ta föräldrapenning sista månaden, vilket man ju kan tycka vad man vill om, men det som blir lite konstigt är ju att jag på jobbet nu räknat med att jobba 50% och INTE vara föräldraledig innan förlossningen. Men nu om jag då inte får sjukpenning, hur blir det då? Kan jag jobba 50% och sedan ta föräldraledigt 50%, fast utan ersättning? Eller kan jag sjukanmäla mig, när jag har sjukintyg från läkare, fast FK inte tycker att de ska betala ut några pengar?

Det sistnämnda vore ekonomiskt mycket bättre, inte minst då jag har en sjuk/inkomstförsäkring som täcker upp min lön vid sjukdom, men inte vid föräldrapenning...

Sen tycker jag ändå att systemet är lite konstigt, att en läkare säger att man är sjuk men fk gör en annan bedömning. Men men...

Nää? Va surt! Jag kan vara i samma sits, för jag fattar inte riktigt hur det där funkar. Jag såg igår att det fanns ett beslut, men egentligen var det bara besked om att betala ersättning fram till 20/2. När jag kollade mer noga så fanns resten av sjukskrivningen (till slutet av mars) med i listan men den var inte 'beräknad'. Det fanns ingen mer info eller ngt beslut att läsa.

Jag håller verkligen med om att systemet är märkligt när en handläggare kan avslå något som en läkare intygat.
  • AKF
    Tessie83 skrev 2016-02-23 06:26:56 följande:

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

Tänker på dig! Vilken grej! Bra att du stod på dig och kollade upp.

Vi som hade nästan samma BF-datum. Hoppas att allt gått fint idag!
  • AKF

Härligt med resplaner! Jag längtar efter sol och D-vitamin!

Vi har hittills bara planerat och bokat två veckor på Gotland i slutet av juli och början av augusti. Kändes rätt safe... Inte lång resväg men ändå något att komma i väg till med allt vad det innebär. Dock väldigt tryggt med lägenhet och bra läge. Kändes mysigt att boka för fyra. :)

Har även lite lösa planer på Mexico nästa vinter, troligtvis kring januari/februari/mars då bebisen växt till sig lite. Dottern går i förskoleklass då och vi kan ta ledigt lite när som. Någon som varit där?

• AKF
    Tessie83 skrev 2016-02-24 16:46:43 följande:

Kl15 igår kom vår älskade Ellen till världen, 47 cm och 2940g :)

Då hon kom i 35+1 berättade barnläkaren innan om vad som kan hända om man kommer så tidigt. Men...allt har gått över förväntan bra. Hon skrek direkt hon kom ut (trots kejsarsnitt), hon är pigg och helt fantastisk :)

Fantastiskt! Stort grattis!
  • AKF

Efter besök hos barnmorskan igår känns det allt närmare med förlossningen trots att jag bara är i v 36. Vi pratade en del om hur fort det kan gång andra gången och eftersom jag födde med ett snabbt förlopp med första barnet så föreslog hon att vi skulle överväga ambulans för att hinna fram om allt börjar i rusningstid... Kan inte riktigt föreställa mig det. Tyckte att det räckte med det snabba förlopp som var sist. Bäst att börja packa BB-väskan snart känns det som, även om jag tror att jag kommer gå 40 fulla veckor som förra gången och det säkert är lång tid kvar än.

Ni som redan har flera förlossningar bakom er, hur mkt fortare var andra i förhållande till första?

• AKF
    AnniAy skrev 2016-02-25 23:25:01 följande:

Min första förlossning tog 6 timmar från att vi vart inskrivna, va öppen 4cm när hon undersökte mig. Andra tog 1,5timme, va öppen 7cm när jag kom in och nu får vi se med nr 3.

Hur fort gick din första?

Låter som att det kan komma att gå undan den här gången för dig. Har det börjat med värkar eller vattenavgång?

Min första började med vattenavgång och gick på 3 timmar från inskrivning. Jag var öppen 3-4cm en timme innan hon kom, så det är väl förklarligt att de trodde att hon skulle komma morgonen efter och inte på deras kvällspass.

Jobbigt att vara så sjuk! Jag är glad att jag vaccinerade mig mot influensan, och har haft tur mot förkylningarna. Halsbrännan känner jag dock igen, fy tusan va jobbig natten varit. Har tagit omeprazol som vanligt men i natt räckte det inte.

Hoppas att du får vila något så att du har en chans att krya på dig och bli frisk!
  • AKF

AnniAy: En del föll visst bort från inlägget. Måste vara fruktansvärd kombo med din svåra foglossning och influensan! Har du provat tens och akupunktur? Jag gör det nu och tycker att det kan lindra något iaf.

• AKF
    Reflexen skrev 2016-02-25 23:38:07 följande:

Fina namnförslag ni skrivit. Gillar de nordiska, men det behöver absolut inte vara strikta asagudsnamn. Frej är riktigt fint, men Loke och Oden blir lite för mkt för mig. Signe är ett favvonamn här, men tex Gudrun är en gammal skolfröken för mig

Får se vem som tittar ut, om jag ska tippa utifrån vad jag gillar så tror jag det kan bli en Tyra eller en Edvin.

Min dotter heter Signe! Bästa namnet. :) Svårt att toppa nu känner vi.

Tyra är superfint, jag har faktiskt föreslagit det men min man gillar det inte tyvärr.
Svar på tråden Marsbebis 2016