• AKF

Marsbebis 2016

Tack snälla ni för alla 'lycka till' idag!

En fin stund på ultraljudet idag med en grundlig undersökning av bebisen som mår bra och har växt fint. Det visade sig vara en lillasyster till vår dotter. Vi är jätteglada!

BF blev flyttat till 28/3.

• AKF
    Carabellis kusp skrev 2015-11-03 05:30:42 följande:

Grattis till dig! Hade du på känn att det var en flicka till? Jag blev totalt lurad och var säker på pojke denna gång eftersom graviditeten känts så annorlunda.

Då blir det säkert ett litet påskbarn! Föddes din dotter omkring BF?

Tack! Jag hade det nog lite på känn... Dottern kom 4 dagar efter BF men något säger mig att jag inte går över den här gången. Förloppet var väldigt snabbt i jämförelse med en normal första förlossning.
  • AKF

Apropå namn så har dottern redan valt vad hon vill, för hon var övertygad om att det skulle bli en tjej. Vi gillar namnet, men vi håller det inom familjen tills hon är ute, kanske passar det inte alls på den som kommer ut. Så var det sist! :)

Jag tycker att det är mycket lättare med flicknamn av någon anledning.

Ni som också har lite äldre barn, låter ni syskonen vara med och tycka till om namn?

• AKF
    Santine skrev 2015-11-03 12:18:03 följande:

Nej, min son ville för ca 3 år sen nu då vi väntade vår dotter att blir det en pojke så skulle han prompt heta Donatello efter en TMNT gubbe :D hahahahaha... 

Nu säger han att blir det en flicka så kan hon heta Elsa efter filmen Frost! haha.. Men kul ändå och fråga vad han tycker men han får inte vara med och tycka till. Barn har ju inte samma tänk direkt utan dem brukar ju referera efter någon karaktär i filmer eller någon dem känner och tycker om.

Så kan det ju vara, men dottern föreslog ett namn som vi tycker om, utan några Disney-referenser eller att det är Sveriges vanligaste eller samma som kompisars namn.

Självklart hade hon inte fått 'bestämma' om hon valt något vi inte gillar, då hade vi nog lite slugt fått henne på andra tankar. ;)
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2015-11-03 12:51:45 följande:

Då har jag en gissning, så se om jag har rätt sen; Elsa! Alla små tjejer gillar väl Elsa!

Min dotter har lanserat flera förslag; Elsa, Bambi, skunken, ketchup etc. Har svårt att att tro att hon kommer få ha nåt inflytande. Men hon är bara 3 år.

Jag har så svårt med namn, vad har du för favoriter? Jag gillar typ Sigrid, Hedvig, Alice.

Sigrid, Hedvig och Alice är jättefina namn! Min dotter har ett namn i samma anda. :)

Hilda, Agnes och Hedda är riktigt fina också.
  • AKF
    Madski skrev 2015-11-03 10:56:24 följande:

Vi kommer också hålla namnet inom närmsta familjen när vi väl bestämt oss.. Jag tycker att det är Svårt att bestämma helt innan man sett hur bebisen ser ut etc, så vi måste nog ha en liten lista med iaf tre namn ;) japp, storasyster ska få vara med att tycka till, men någon veto får hon inte ;) haha

Så var det för oss förra gången, vi hade ett pojknamn och ett flicknamn och när dottern föddes så fick hon bära det namnet i ett par dygn innan vi kände att det inte passade henne. Kan gå hur som helst om man ger barnen namnveto. ;)
  • AKF
    Santine skrev 2015-11-03 16:47:06 följande:

Nej men då förstår man ändå varför ni valt att låta henne ta en del av det när hon ändå kom med ett förslag som lät vackert i era öron! :) Det blir en gullig sak att berätta sen när dem blir äldre! :)

Ja, verkligen! Det blir ett fint minne för hela familjen. Hur gamla är dina barn? Min dotter är 5 år.
  • AKF
    Elenic skrev 2015-11-03 16:58:12 följande:

I övrigt är jag superglad för dig AKF. =) Var själv på andra MVC-besöket igår och allt är normalt och fint och bra. Lyssnade på hjärtljuden och det är ju som ljuv musik. <3 Dags att börja med järntabletter dock.. Som om magen inte redan nu var trög nog liksom. Glömde tyvärr att fråga om influensavaccin så det lär väl bli att jag inte tar något gissar jag.. (Kommer inte sitta och ringa på telefontiden bara för att fråga om det, och iom att barnmorskan inte tog upp det så känns det inte så viktigt..)

Tack snälla! :) Fint att lyssna på hjärtljuden varje gång tycker jag! Skönt att allt ser fint och bra ut!

Ett tips ang vaccin: jag bor i Stockholms län, min barnmorska hade just fått mail om att de ska rekommendera alla sina blivande mödrar att vaccinera sig mot säsongsinfluensan. Hon sa att det fanns indikationer på att det kan komma att bli en riktigt elak omgång av influensan i år.

Det är förstås upp till var och en, men detta var rekommendationen jag fick.

Jag kommer absolut att vaccinera mig. Har astma och blev väldigt sjuk i vintras som jag kanske nämnt innan.
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2015-11-03 18:16:03 följande:

Hilda är också ett favoritnamn. Och Hedda...! Det känns dock som att jag inte kan frigöra mig från Hedda Gabler som ju trots allt är bindgalen.

Helst vill jag ge min dotter ett namn som signalerar självständighet, skinn på näsan och ger henne en skjuts i det svåra projektet att vara kvinna. Min dotter har ett ovanligt namn som är feministiskt så det ryker om det och jag hoppas hitta samma typ av "perfekt" namn till den lilla.

Min dotter har också ett starkt namn som jag tycker signalerar självständighet, och det passar henne sjukt bra!

Hur går det med pojknamn då? För ni får en pojke nu om jag minns rätt? Vi har gillat Albert, Max, Gabriel men generellt mkt svårare med namn till pojkar har jag tyckt.
  • AKF

Grattis till ett bra RUL Reflexen! Det blir många påskbebisar. :)

Lycka till idag Smilla80, jag håller tummarna! Spännande att berätta på jobbet, lycka till med det också!

Svar på tråden Marsbebis 2016