• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • FLovesA

Söndag, och November, nu får julen komma fort tycker jag. Den mysigaste tiden på hela året.

Idag tog vi en lååång sovmorgon, och det kändes ljuvligt måste jag säga. Även om jag föredrar att inte sova bort hela morgonen. Snart dax för sen frukost!

Hur går det för er andra med illamåendet och kräkningarna? Jag kom på att det nog allt var några veckor sedan jag inte fick behålla mat. Helt underbart!

• aztec

Hej! Hoppas alla haft en trevlig helg och klarat sig ur en sockerkoma :)

Var hos återbesök hos bm förra v, efter RUL. Fick mitt moderskapsintyg (måste googla, minns inte riktigt vad jag ska göra med den sen första barnet!) och mera tider fram till slutet av januari.

Ojoj, känns som om tiden kommer gå fort nu med jul runt hörnet :) första advent om en månad! Längtar efter att få baka lussebullar!

• Syoss
    aztec skrev 2015-11-01 11:35:29 följande:

Hej! Hoppas alla haft en trevlig helg och klarat sig ur en sockerkoma :)

Var hos återbesök hos bm förra v, efter RUL. Fick mitt moderskapsintyg (måste googla, minns inte riktigt vad jag ska göra med den sen första barnet!) och mera tider fram till slutet av januari.

Ojoj, känns som om tiden kommer gå fort nu med jul runt hörnet :) första advent om en månad! Längtar efter att få baka lussebullar!

Här har det blivit både godis och chips med dipp under helgen. Blöh! Känns som att det räcker med gottit nu fram till jul när nästa vräk-helg är :-P

Åh, har ni ett bm-besök efter rul hos er? Här har vi inget mellan inskrivning och v25. Jag var där i v8 förra gången, så hoppet till v25 blir himla långt. Är i v19 nu.

Moderskapsintyget ska du väl skicka in till försäkringskassan?
  • aztec
    Syoss skrev 2015-11-01 15:21:23 följande:

Här har det blivit både godis och chips med dipp under helgen. Blöh! Känns som att det räcker med gottit nu fram till jul när nästa vräk-helg är :-P

Åh, har ni ett bm-besök efter rul hos er? Här har vi inget mellan inskrivning och v25. Jag var där i v8 förra gången, så hoppet till v25 blir himla långt. Är i v19 nu.

Moderskapsintyget ska du väl skicka in till försäkringskassan?

Hade RUL i början av oktober ;) så hade en nu i slutet av v22 och sen är nästa först om 4v efter, så blir v26-27 där ;)

Men ja, tycker v 25 är sent oavsett.
  • Syoss
    aztec skrev 2015-11-01 15:43:42 följande:

Hade RUL i början av oktober ;) så hade en nu i slutet av v22 och sen är nästa först om 4v efter, så blir v26-27 där ;)

Men ja, tycker v 25 är sent oavsett.

Hehe jaha! Jag fattade det som att du hade varit där rätt omgående efter rul :-P
  • Dahlaya
    aztec skrev 2015-10-30 20:04:26 följande:

Gått in i v 23 nu :) stenhård mage från EM till sent på kvällen nu. Börjar känna mig Gravid verkligen. Dock så har foglossningen slagit till rejält senaste två dagarna, i ena höften, någon som vet något tips för att dra tillbaka symptomen eller hur jag kan vila upp mig lite? ;) vill inte att det ska bli värre.

Enligt min mvc läkare finns det inte så mycket som hjälper mot foglossning eftersom det är hormonerna som luckrar upp. Dock rekommenderade hon foglossningabältet redan när det börjar kännas och sedan bassängträning som kan avlasta lite. Jag själv upplevde inte sist att bältet hjälpte något utan det var bara vila och soffsittande som hjälpte :/ försöka låta bli att vagga när jag gick och när jag sov sov jag på sidan med en kudde mellan knäna så det blev distans mellan låren. :/

Men om du känner av det redan skulle jag besöka sjukgymnast och se vad de säger
  • aztec
    Dahlaya skrev 2015-11-01 16:12:50 följande:

Enligt min mvc läkare finns det inte så mycket som hjälper mot foglossning eftersom det är hormonerna som luckrar upp. Dock rekommenderade hon foglossningabältet redan när det börjar kännas och sedan bassängträning som kan avlasta lite. Jag själv upplevde inte sist att bältet hjälpte något utan det var bara vila och soffsittande som hjälpte :/ försöka låta bli att vagga när jag gick och när jag sov sov jag på sidan med en kudde mellan knäna så det blev distans mellan låren. :/

Men om du känner av det redan skulle jag besöka sjukgymnast och se vad de säger

Hade illa förra grav med tyvärr, besökte sjukgymnasten då. Denna gång har jag känt av lääääänge. Men först nu jag känner av "hela tiden".

Men använder bälte redan, men kanske ska boka en ny tid ändå för att fräscha upp minnet lite. Pust, känns lite som om jag tar tag i det så kan jag inte ignorera det längre och hoppas på det bästa ;) nog rädd att det ska sluta som sist ;)
  • Dahlaya
    aztec skrev 2015-11-01 18:11:35 följande:

Hade illa förra grav med tyvärr, besökte sjukgymnasten då. Denna gång har jag känt av lääääänge. Men först nu jag känner av "hela tiden".

Men använder bälte redan, men kanske ska boka en ny tid ändå för att fräscha upp minnet lite. Pust, känns lite som om jag tar tag i det så kan jag inte ignorera det längre och hoppas på det bästa ;) nog rädd att det ska sluta som sist ;)

Förstår din oro, läkarn sa att det brukar komma tbx om man haft tidigare grav.. Och ofta kommer symptomen tidigare och blir lika "illa" igen.. Därför tyckte hon jag skulle börja med bassängträningen såfort jag började känna av..

Kontaktade vc i fredags så får väl en tid snart.. Är redan sjukskriven pga illamående så tack och lov kan jag hålla mig vilande, när jag börjar röra på mig mera normalt så gör det väldigt ont igen och jag börjar halta..

Menmen, 4 mån kvar för mig, går förhoppningsvis fort ;)
  • Nystjärna

Hej allihopa.

Igår var det en fruktansvärd dag. :( Fick sånt bakslag med illamående och flera kräkningar. :( Det som har varit lugnt ett bra tag tack vare tabletterna. Men vet inte om jag ätit för mycket mat i lördags när jag och mannen var ute och åt,eller om jag åt något dåligt. Kan också bero på att jag sparat mina lergigan Comp då jag bara har en burk kvar och fick ta vanlig lergigan som bara är på 25 mg medan compen är på 50 mg. Så måste be om nytt lergigan Comp recept. För igår var det fruktansvärt!! Så fort man glömmer. Sov bort hela kvällen. Var helt slut och inget jag åt fick jag behålla.

Om en vecka är det dags för RUL för oss,och har en tid till bm veckan efter. Men jag har ju haft mycket extra besök hos min bm och läkare pga illamåendet och viktnedgång och även pga att jag behöver stödstrumpor då min mamma har bekymmer med proppar. Så blivit många extra besök för mig. Sen pga tidigare missfall innan dottern så blir jag väldigt lätt orolig och nojig därför fungerar inte för lång uppehåll för mig. Vilket min bm förstår och lyssnar på. Så hon har lagt in något extra besök jämfört med standard programmet som omföderskor har. Denna gången har jag inte varit lika orolig men oron finns där ändå,så är riktigt skönt. Snart dags att gå till jobbet. Hoppas det skall kunna gå bra trots går dagen. Mår ganska bra idag och fått i mig en tablett så hoppas de blir bättre. Så trött bara. Hoppas ni andra haft en bättre helg och att ni får en bra dag.

• Syoss
    Nystjärna skrev 2015-11-02 07:13:14 följande:

Hej allihopa.

Igår var det en fruktansvärd dag. :( Fick sånt bakslag med illamående och flera kräkningar. :( Det som har varit lugnt ett bra tag tack vare tabletterna. Men vet inte om jag ätit för mycket mat i lördags när jag och mannen var ute och åt,eller om jag åt något dåligt. Kan också bero på att jag sparat mina lergigan Comp då jag bara har en burk kvar och fick ta vanlig lergigan som bara är på 25 mg medan compen är på 50 mg. Så måste be om nytt lergigan Comp recept. För igår var det fruktansvärt!! Så fort man glömmer. Sov bort hela kvällen. Var helt slut och inget jag åt fick jag behålla.

Om en vecka är det dags för RUL för oss,och har en tid till bm veckan efter. Men jag har ju haft mycket extra besök hos min bm och läkare pga illamåendet och viktnedgång och även pga att jag behöver stödstrumpor då min mamma har bekymmer med proppar. Så blivit många extra besök för mig. Sen pga tidigare missfall innan dottern så blir jag väldigt lätt orolig och nojig därför fungerar inte för lång uppehåll för mig. Vilket min bm förstår och lyssnar på. Så hon har lagt in något extra besök jämfört med standard programmet som omföderskor har. Denna gången har jag inte varit lika orolig men oron finns där ändå,så är riktigt skönt. Snart dags att gå till jobbet. Hoppas det skall kunna gå bra trots går dagen. Mår ganska bra idag och fått i mig en tablett så hoppas de blir bättre. Så trött bara. Hoppas ni andra haft en bättre helg och att ni får en bra dag.

Usch så jobbigt att du fick ett bakslag hoppas bara det var tillfälligt! Måste bara flika in med att det är koffeinet som är 50 mg i Lergigan Comp.

Skönt att du tätare besök när du har besvär av olika slag. Bra att din bm förstår detta.

Hoppas du får en bra dag!
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)