• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-30 11:43:45 följande:

Jag har varit väldigt besviken, nedstämd och kanske lite arg just för att det aldrig har funnits nåt annat alternativ än en vaginal förlossning i min värld. Jättehäftigt med förlossningen tycker jag och har verkligen sett fram emot den och så blir det med största sannolikhet inget. Min bebis vände sig med rumpan ner redan i vecka 18 så den har suttit så ett bra tag.

Jag har peppat mig själv istället med att det bara är 3% som sitter med rumpan ner så nu är bebis ytterligare lite extra speciell. Precis som du säger är det viktigaste att bebis mår bra, jag har dock blivit varnad att eftersom min bebis har suttit så länge på rumpan så kan det bli skena för höfterna men det är inget farligt och väldigt sällan att det inte blir bra.

Massa positiv energi till dig! Förstår vad du menar. Min lilla vände sig helt plötsligt bara :/
  • LovisaC1982
    Cissi90 skrev 2016-03-30 19:38:44 följande:

Massa positiv energi till dig! Förstår vad du menar. Min lilla vände sig helt plötsligt bara :/

Tack detsamma, som sagt dom mår ju bra iaf våra små envetna bebisar .

Var hos bm idag och läget kvarstår så på tisdag ska vi göra ett försök att vända, hoppas hoppas. Det ser inte så ljust ut men jag tar chansen att få se bebben en gång till och kanske få veta hur mycket den väger . Känns väldigt konstigt att om den inte går att vända så är bebis här inom två veckor. Längtar så mycket nu!
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-31 21:25:28 följande:

Tack detsamma, som sagt dom mår ju bra iaf våra små envetna bebisar .

Var hos bm idag och läget kvarstår så på tisdag ska vi göra ett försök att vända, hoppas hoppas. Det ser inte så ljust ut men jag tar chansen att få se bebben en gång till och kanske få veta hur mycket den väger . Känns väldigt konstigt att om den inte går att vända så är bebis här inom två veckor. Längtar så mycket nu!

Känns Så overkligt typ? Haha
  • Linkken

Hej alla! Och grattis till alla nya bebisar!! Solig

Jag har nu startat en fortsättningstråd med namnet "Vi mammor från tråden "Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt" ifall det är fler som vill fortsätta följas åt åtminstone såhär i början av föräldraskapet. Tråden finns i forumet Förälder och under "Barn 0-12 månader". Hoppas vi ses där! Glad

• LovisaC1982

Idag gjorde jag mitt vändningsförsök och som jag misstänkte gick det inte alls men jag fick jättefint bemötande och det var på sin höjd obehagligt när de försökte vända bebis. Har inte tagit reda på kön men det är en lite mindre bebis som mår toppen.

Blev lite förvånad för jag har fått tid för snitt bara tre dagar innan beräknad och idag när jag kopplades upp på ctg visade det sig att jag har regelbundna värkar. Märkte i helgen att nåt ändrades och jag fick förvärkar och mensvärk och ändå ska jag vänta två veckor på snitt... kan bli intressanta två veckor .

Lycka till med din vändning Cissi90, det var lätt värt ett försök iaf

• Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-05 21:36:57 följande:

Idag gjorde jag mitt vändningsförsök och som jag misstänkte gick det inte alls men jag fick jättefint bemötande och det var på sin höjd obehagligt när de försökte vända bebis. Har inte tagit reda på kön men det är en lite mindre bebis som mår toppen.

Blev lite förvånad för jag har fått tid för snitt bara tre dagar innan beräknad och idag när jag kopplades upp på ctg visade det sig att jag har regelbundna värkar. Märkte i helgen att nåt ändrades och jag fick förvärkar och mensvärk och ändå ska jag vänta två veckor på snitt... kan bli intressanta två veckor .

Lycka till med din vändning Cissi90, det var lätt värt ett försök iaf

Tänkte gå in nu på morgonen och skriva om hur nervös jag är. Fick reda på igår att min bästa vän som skulle varit med på förlossning inte kommer hem till Sverige så är både lite ledsen och nervös.

Vad bra att det inte gjorde så ont! Varför väntar de så länge med snitt? I hopp om att bebis vänder sig ändå kanske?
  • safiia

Hej. Jag försvann lite :D. Blev intagen under påsken pga ryggsmärta. På tisdag påbörjades igångsättning (på grund av babyns storlek och att jag ändå var där och var så långt gången då redan 40+4). Började med ballong som kommit på tisdag kväll. På torsdag morgon fick jag cytotec och sedan en andra på eftermiddagen. Kl 18 spräckte hinnorna (vattnet gick dock inte eftersom hennes huvud troligen var ivägen). En halvtimme senare började jag få täta och regelbundna värkar. 12 timmar senare var hon född. Använde lustgas och epidural och båda var helt fantastiska :D... krystade i två timmar innan hon var ute och det slutade med att de tog hjälp av sugklocka och gjorde ett snitt där nere så att hon skulle rymmas ut. Babyn mådde bra, jag hade inga krafter längre. Kräktes hela förlossningen igenom och fick även feber och dessutom försvagades mina värkar. Kämpigt och aningen traumatiskt men nu är hon här <3 föddes alltså 31.3 på 40+5. Hon gick ner för mycket i vikt de första dygnen så vi var tvungna att stanna längre på bb. Dessutom hade hon väldigt ont i magen de första dygnen och skrek i princip dygnet runt. Amningen har vi inte fått att fungera eftersom hon blev så slö då hon gick ner för mycket i vikt och bara somnar. Så jag pumpar och matar från flaska. Får se om vi får amningen att fungera bättre då hon blir lite piggare. Skönt och overkligt att hon är här nu :)

Hur går det för er andra?

• LovisaC1982
    Cissi90 skrev 2016-04-06 06:32:42 följande:

Tänkte gå in nu på morgonen och skriva om hur nervös jag är. Fick reda på igår att min bästa vän som skulle varit med på förlossning inte kommer hem till Sverige så är både lite ledsen och nervös.

Vad bra att det inte gjorde så ont! Varför väntar de så länge med snitt? I hopp om att bebis vänder sig ändå kanske?

Oj ja det förstår jag känns ledsamt, är du helt själv nu eller har du nån kille/sambo som ska vara med?

Är du nervös för vändningen så kan jag lugna med att det var lite obehagligt men alla var supergulliga . Är det idag du ska göra ditt försök?

Vet faktiskt inte varför dom väntar om det har med bebis att göra eftersom den är åt det lilla hållet men den väger ändå runt 2,9 kg och mår toppen. Ska på ordinarie besök till bm idag så då ska jag passa på att fråga en massa då .
  • Katten95
    safiia skrev 2016-04-06 10:19:02 följande:

Hej. Jag försvann lite :D. Blev intagen under påsken pga ryggsmärta. På tisdag påbörjades igångsättning (på grund av babyns storlek och att jag ändå var där och var så långt gången då redan 40+4). Började med ballong som kommit på tisdag kväll. På torsdag morgon fick jag cytotec och sedan en andra på eftermiddagen. Kl 18 spräckte hinnorna (vattnet gick dock inte eftersom hennes huvud troligen var ivägen). En halvtimme senare började jag få täta och regelbundna värkar. 12 timmar senare var hon född. Använde lustgas och epidural och båda var helt fantastiska :D... krystade i två timmar innan hon var ute och det slutade med att de tog hjälp av sugklocka och gjorde ett snitt där nere så att hon skulle rymmas ut. Babyn mådde bra, jag hade inga krafter längre. Kräktes hela förlossningen igenom och fick även feber och dessutom försvagades mina värkar. Kämpigt och aningen traumatiskt men nu är hon här <3 föddes alltså 31.3 på 40+5. Hon gick ner för mycket i vikt de första dygnen så vi var tvungna att stanna längre på bb. Dessutom hade hon väldigt ont i magen de första dygnen och skrek i princip dygnet runt. Amningen har vi inte fått att fungera eftersom hon blev så slö då hon gick ner för mycket i vikt och bara somnar. Så jag pumpar och matar från flaska. Får se om vi får amningen att fungera bättre då hon blir lite piggare. Skönt och overkligt att hon är här nu :)

Hur går det för er andra?

Gud vad kul, grattis!! :) för mig går det bra, lilleman e 12 dagar idag och man ammar för fullt! Han hade gulsot när han kom ut och var tvungen att stanna 4 dagar på bb. Epidralen var bäst fick sova medan man hade värkar efter man fått den. Sjukt skönt! Förstår att du va trött efter att ha krystat i 2 timmar, jag krystade bara 21 minuter sen var han ute dock med navelsträngen 2 varv runt halsen men allt gick bra! :) nu e det bara o njuta o sov medan hon sover, det behövs! :) och ge inte upp på amningen, min tog inte på ena så testade att nypa ihop vårtgårdarna medan han försökte suga tag och deh gick tillslut o nu tar han båda :)
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-06 10:31:12 följande:

Oj ja det förstår jag känns ledsamt, är du helt själv nu eller har du nån kille/sambo som ska vara med?

Är du nervös för vändningen så kan jag lugna med att det var lite obehagligt men alla var supergulliga . Är det idag du ska göra ditt försök?

Vet faktiskt inte varför dom väntar om det har med bebis att göra eftersom den är åt det lilla hållet men den väger ändå runt 2,9 kg och mår toppen. Ska på ordinarie besök till bm idag så då ska jag passa på att fråga en massa då .

Jag har som tur är en fantastisk sambo, men är lite jobbigt när man planerat för något som blir ens trygghet :)

Min vändning lyckades inte heller, jag hade tyvärr en helt annan upplevelse då hon satt fast och det gjorde något otroligt ont. Trodde mina revben skulle gå av typ då hon sitter där och antagligen spjärnar emot.

Totalt slut och sovit fem timmar nu här hemma. Deras snitt tider var ganska fulla så fick åka hem så ska dom ringa mig i morgon när det blir :) känns så tråkigt men så länge jag får ut henne säkert!

Ja då är bebis jätte fin ju! Hoppas du får svar på alla frågor :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?