• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Katten95
    Natalila skrev 2016-03-26 20:37:23 följande:

Stort grattis :)

Tack! :)
    safiia skrev 2016-03-27 15:22:29 följande:

Grattis! <3

Jag är intagen på förlossningen nu. Har haft sjukt ont i ryggen och åkte in för att kolla det. Troligen bara någon muskel eller nerv. Blev intagen pga högt blodtryck, som nu ändå igen är helt ok. Babyns storlek uppskattades nu till 4,2kg (för en vecka sedan 3.4!!! Så vad som sen stämmer vet jag ej). Blir antagligen igångsättning i morgon eller på tisdag. :)

Tack!! Hur går det för dig? Inväntar ned spänning!!! :)
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-27 19:21:43 följande:

Jag är i samma vecka som dig men jag är lite lätt illamående i stort sett hela tiden. Aptiten är totalt borta och hade det inte varit för knodden så hade jag kunnat klara mig helt utan mat känns det som. Har inte alls mått så här tidigare men min lille sitter också på rumpan och min barnmorska tror att huvudet trycker på magsäcken och därför krånglar aptiten.

Jag upplever ett annat intressant fenomen när jag ligger ner, det känns som att luften går ur mig, nästan som att tappa andan och det spelar ingen roll hur jag ligger utan samma känsla... lite läskigt!

Du får jättegärna uppdatera när du gjort vändningsförsöket, hur du upplevde det och om det gick vägen

Hon låg med huvudet uppåt fortfarande. Ska göra vändningsförsök nästa vecka då dom hade fullt denna veckan. Om det inte går så blir det kejsarsnitt veckan efter
  • LovisaC1982
    Cissi90 skrev 2016-03-29 12:51:26 följande:

Hon låg med huvudet uppåt fortfarande. Ska göra vändningsförsök nästa vecka då dom hade fullt denna veckan. Om det inte går så blir det kejsarsnitt veckan efter

Känns lovande att dom små redan nu är envisa och vet vad dom vill .

Tror att planen är nåt liknande för mig, bm på torsdag så det blir nog vändning nästa vecka och om det inte funkar så snitt veckan efter. Hur känner du inför ett ev. snitt?

Jag har varit så laddad inför förlossningen och sett fram emot den men har vetat i flera månader att min skrutt har huvudet upp och min bm är tveksam till att den går att vända så det tog ett tag men nu är jag mer inställd på snitt. Min bebis sitter helt fast på höger sida av magen med fötterna bredvid huvudet, kan inte vara skönt.
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-29 15:57:38 följande:

Känns lovande att dom små redan nu är envisa och vet vad dom vill .

Tror att planen är nåt liknande för mig, bm på torsdag så det blir nog vändning nästa vecka och om det inte funkar så snitt veckan efter. Hur känner du inför ett ev. snitt?

Jag har varit så laddad inför förlossningen och sett fram emot den men har vetat i flera månader att min skrutt har huvudet upp och min bm är tveksam till att den går att vända så det tog ett tag men nu är jag mer inställd på snitt. Min bebis sitter helt fast på höger sida av magen med fötterna bredvid huvudet, kan inte vara skönt.

Försöker också se det som envishet och att hon är bestämd haha.

Jag har en tanke som jag skäms lite för "har jag kämpat såhär i 9 månader och nu ska dom bara skära upp och plocka ut?!" Haha. Känner mig lite snuvad på förlossning liksom. Men så länge hon kommer ut säkert och välmående så är jag nöjd egentligen.

Hur känner du? Ja om bebis ligger sådär fastkilad så förstår jag verkligen varför snitt är aktuellt. Hoppas bebis vänder på sig ändå så fötterna får komma ut :)
  • LovisaC1982
    Cissi90 skrev 2016-03-30 08:40:49 följande:

Försöker också se det som envishet och att hon är bestämd haha.

Jag har en tanke som jag skäms lite för "har jag kämpat såhär i 9 månader och nu ska dom bara skära upp och plocka ut?!" Haha. Känner mig lite snuvad på förlossning liksom. Men så länge hon kommer ut säkert och välmående så är jag nöjd egentligen.

Hur känner du? Ja om bebis ligger sådär fastkilad så förstår jag verkligen varför snitt är aktuellt. Hoppas bebis vänder på sig ändå så fötterna får komma ut :)

Jag har varit väldigt besviken, nedstämd och kanske lite arg just för att det aldrig har funnits nåt annat alternativ än en vaginal förlossning i min värld. Jättehäftigt med förlossningen tycker jag och har verkligen sett fram emot den och så blir det med största sannolikhet inget. Min bebis vände sig med rumpan ner redan i vecka 18 så den har suttit så ett bra tag.

Jag har peppat mig själv istället med att det bara är 3% som sitter med rumpan ner så nu är bebis ytterligare lite extra speciell. Precis som du säger är det viktigaste att bebis mår bra, jag har dock blivit varnad att eftersom min bebis har suttit så länge på rumpan så kan det bli skena för höfterna men det är inget farligt och väldigt sällan att det inte blir bra.
  • becka1989

Usch idag är det åter en skit dag, vad jag än försöker äta kommer skiten upp efter någon timme igen :(

Inget funkar idag tydligen.

Nu får dagarna gå snabbare och lillen får gärna komma ut snart så man kan få bli människa igen.

Drömde inatt att lillen kom nästa fredag hoppas och håller tummarna för att den gör det då.

• LovisaC1982
    becka1989 skrev 2016-03-30 11:59:43 följande:

Usch idag är det åter en skit dag, vad jag än försöker äta kommer skiten upp efter någon timme igen :(

Inget funkar idag tydligen.

Nu får dagarna gå snabbare och lillen får gärna komma ut snart så man kan få bli människa igen.

Drömde inatt att lillen kom nästa fredag hoppas och håller tummarna för att den gör det då.

Låter inte alls roligt . Misstänker att du redan testat allt och lite till men min räddning just nu är blåbärssoppa och skorpor. Blir en hel del mackor också och annat lättätet som fiskbullar, pannkakor och ostkaka. Har ju mina issues med mat sen tidigare men barnmorskan sa till mig att även om det är lite socker i så är det mesta bättre än inget. Kan du äta yoghurt, risifrutti, kvarg eller liknande? Hon tipsade också om dom där proteinpudding som finns i 3 olika smaker (karamell är riktigt hemsk), kan ju vara värt att testa . Juice är en annan livräddare. Hoppas att du har din lille här snart så du kan få ägna dig åt en massa mys istället.
  • becka1989
    LovisaC1982 skrev 2016-03-30 16:26:22 följande:

Låter inte alls roligt . Misstänker att du redan testat allt och lite till men min räddning just nu är blåbärssoppa och skorpor. Blir en hel del mackor också och annat lättätet som fiskbullar, pannkakor och ostkaka. Har ju mina issues med mat sen tidigare men barnmorskan sa till mig att även om det är lite socker i så är det mesta bättre än inget. Kan du äta yoghurt, risifrutti, kvarg eller liknande? Hon tipsade också om dom där proteinpudding som finns i 3 olika smaker (karamell är riktigt hemsk), kan ju vara värt att testa . Juice är en annan livräddare. Hoppas att du har din lille här snart så du kan få ägna dig åt en massa mys istället.

Allt som har med mjölk och grädde funkar inte mår ännu mer illa av det, prova med det mesta det jag hittills fått behålla är kräm så blir väl såna dagar framöver:(
  • becka1989

Härligt har legat i sängen sen 12 pga illamåendet, klockan 13 började jag få sammandragningar men mensvärk smärta som kommer mellan 2-10min efter varann har haft så sen kl 13 och det pågår fortfarande. Har aldrig haft så tätta innan och inte ens känt av det som jag gör nu.

Magen blir stenhård trycks uppåt och sen får jag mensvärk och ont i ryggen för varje gång, dock inget som har ökat i smärta utan har istället blivit kortare mellan vilan och sammandragningen

Kan det vara på g eller vad är det här???

• Katten95
    becka1989 skrev 2016-03-30 16:42:30 följande:

Härligt har legat i sängen sen 12 pga illamåendet, klockan 13 började jag få sammandragningar men mensvärk smärta som kommer mellan 2-10min efter varann har haft så sen kl 13 och det pågår fortfarande. Har aldrig haft så tätta innan och inte ens känt av det som jag gör nu.

Magen blir stenhård trycks uppåt och sen får jag mensvärk och ont i ryggen för varje gång, dock inget som har ökat i smärta utan har istället blivit kortare mellan vilan och sammandragningen

Kan det vara på g eller vad är det här???

Kan vara, trodde jag bara hade vanliga sammandragningar tills dem gjorde ont. Visade sig att jag var öppen 7 cm och hade 5 värkar på 10 minuter. Kanske har lika hög smärttröskel som jag har
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?