FDFMGA skrev 2015-07-08 14:51:01 följande:
Självklart står det jag tycker för mig. Jag brukar inte tycka i andras ställe.
Du får väl be din kompis Hökmark förklara vad han menar med sin debattartikel. Själv tolkar jag den närmast som ett "brandtal" till försvar för det öppna Sverige och mot främlingsfientlighetens SD.
Men du menar att det är ett komplement till Vinterstjärnas gaggande om vad Sjuklövern måste göra.
Det gör inte jag
Då har du helt missat att det snarare är ett nyanserat sätt att kritisera det befintliga systemet, som varit mer fokuserat på rättigheter och desto mindre på skyldigheter. Samtidigt kan artikeln delvis tolkas som självkritik, då man på senare tid insett att väljarna irriterats över frånvaron av diskussion om integration, utanförskap och parallellsamhällen, i detalj.
Hade Hökmarks punkter i slutet av artikeln presenterats av SD, hade de flesta avfärdat dem som nonsens. Förhoppningsvis kommer ökad politisk närvaro från de etablerade partierna leda till SD:s fall, men så länge folk förnekar de problem som finns i samhället, och uppenbarligen gör 15% av populationen irriterade, så kommer SD fortsätta att växa.