• Anonym (nn)

Idag slutar jag röka

Valet är enkelt. Sluta röka eller avliva min katt.

Har två kvar i en öppnad ask och fyra oöppnade jag tänkte ha kvar och ta ur vid enstaka tillfällen om det krisar sig.

Ska skriva i tråden om jag behöver avreagera mig.
    Önska mig lycka till. Skrattande

• Svar på tråden Idag slutar jag röka
  • Meus Veritas

Tummen upp för dig! Hoppas att du fortfarande klarar dig. Det blir lättare. Själv slutade jag för 38 dagar sedan så det är inte så länge, då hade jag rökt i ca 13 år men med uppehåll under graviditet.
    Vill tipsa dig om 1177 app, den har hjälpt mig massor! Den räknar även hur många dagar du varit rökfri, hur måmga cigg du INTE rökt och hur mycket pengar du sparat
    Ladda ner den, den ger possitiv pepp när man känner att det inte går längre!

Du får gärna bolla abstinens o tankar med mig om du vill. Jag har ju nyss varit där du är. Hejja dig! Du klarar detta!

• Anonym (nn)

Röka på morgonen var bland det första jag gjorde som rökare. Har cigg hemma men jag ska inte även om kaffet skriker åt mig att gå och ta ett bloss, eller så gör jag det och begränsar mig till en på morgonen och en innan läggdags.

• Anonym (nn)

Det blev en till morgonkaffet som tillhör rutinerna, resten är nog inga problem. Det kändes lite äckligt att röka ändå och nu smakar jag bara apa i munnen.

• Anonym (Fd rökare)

Grattis till ett bra beslut! Solig

Men hur ska du bli rökfri om du tar en cig på morgonen? Själv klippte jag direkt av, slängde alla cigarretter och allt som hör till. Tuggade nicotugg ett tag. Nu har jag varit rökfri i 8 år!

• Anonym (nn)
    Anonym (Fd rökare) skrev 2015-06-10 08:00:40 följande:

Grattis till ett bra beslut! Solig

Men hur ska du bli rökfri om du tar en cig på morgonen? Själv klippte jag direkt av, slängde alla cigarretter och allt som hör till. Tuggade nicotugg ett tag. Nu har jag varit rökfri i 8 år!

Själv har jag inga nikotintuggummi. Det går hyfsat, har inte rökt sen dess.
  • Anonym (nn)

Nu när jag skulle ha kaffe så var jag tydligen tvungen att röka i samband med det, den andra idag. Det är tydligt att det handlar mer om vana för mig, då måste jag försöka undvika kaffe också. Obestämd

• Anonym (Jessie)

Det kanske är så att en del klarar att sluta tvärt medan andra måste trappa ner. Jag skulle inte kunna sluta tvärt. Är orolig för vikten också. Har redan gått upp 15 kilo på 10 år, är 45, så jag är livrädd för att gå upp ännu mer. Larvigt, jag vet, men jag skulle må så dåligt psykiskt om jag gick upp mer. Får försöka trappa ner.. Långsamt..:)

• Anonym (Fd rökare)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-10 11:11:55 följande:
    Nu när jag skulle ha kaffe så var jag tydligen tvungen att röka i samband med det, den andra idag. Det är tydligt att det handlar mer om vana för mig, då måste jag försöka undvika kaffe också. Obestämd
    Tycker att det låter som att du inte vill sluta röka helt & hållet! Typiskt missbrukarbeteende, att alltid ha en dörr öppen. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (Fd rökare) skrev 2015-06-10 18:36:02 följande:
    Tycker att det låter som att du inte vill sluta röka helt & hållet! Typiskt missbrukarbeteende, att alltid ha en dörr öppen. 
    Så är det att vara missbrukare och ha pengar till missbruket. Glad

Men jag ska åtminstone hålla mig till tre om dagen och när tre om dagen känns okej så är det mer lägligt att sluta helt.
  • Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-10 20:04:54 följande:
    Så är det att vara missbrukare och ha pengar till missbruket. Glad

Men jag ska åtminstone hålla mig till tre om dagen och när tre om dagen känns okej så är det mer lägligt att sluta helt.
    Först var det inga... sedan bara en på morgonen... och en på kvällen... kanske en vid en kopp kaffe... tre om dagen blir nog bra... sedan skall det inte bli fler.

Vet du, tre om dagen kommer aldrig kännas ok. Du intalar dig att du skall vänta tills dess, men egentligen letar du kryphål. Tre om dagen kommer bli fyra. Bara för att det är lördag. Eller för att du har besök. Eller för att du vann 25 kronor på triss. Sedan fem. Eftersom det är nästan samma som fyra, och den första hann du inte riktigt röka färdigt. Osv.

Hjärnan gör allt för att hitta på "giltiga" anledningar att bara ta en till (eller två...). Det är precis så jag inte klarar att sluta. Jag lägger av helt, och efter ett kort tag hittar jag på något som gör att jag får ta bara en till. Det funkar inte.

Vad som möjligtvis skulle funka är att du när du bestämmer dig för att sluta tar med i planeringen tex "en på morgonen och en på kvällen är ok i 3 veckor, sedan bara en på morgonen i 3 veckor till, och därefter inget". Då har du en plan att hålla dig till strikt. Om du däremot börjar hitta på nya regler allteftersom så går det inte.

Men du kanske inte vill sluta egentligen?
Svar på tråden Idag slutar jag röka