• Anonym (nn)

Idag slutar jag röka

Valet är enkelt. Sluta röka eller avliva min katt.

Har två kvar i en öppnad ask och fyra oöppnade jag tänkte ha kvar och ta ur vid enstaka tillfällen om det krisar sig.

Ska skriva i tråden om jag behöver avreagera mig.
    Önska mig lycka till. Skrattande

• Svar på tråden Idag slutar jag röka
  • Anonym (aaa)
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2015-06-09 21:25:03 följande:

Om du vill läsa lite för att få mer motivation:

slutarokalinjen.org/

Att sluta röka är det viktigaste enskilda beslut som du kan ta själv för din fortsatta hälsa.

I runda siffror:
    Rökning förkortar livet med i snitt 10 år, orsakar 1/3 av all cancer och är kopplad till ett 50-tal allvarliga sjukdomstillstånd.

Dessutom stöttar rökaren med sina pengar de globala tobaksbolagen, som låter en stor andel barn mellan 5-15 år i fattiga länder som Malawi skörda giftiga tobaksblad helt utan skyddskläder. Här kan du läsa hur barnen mår av green tobacco sickness:

www.theguardian.com/global-development/2011/sep/14/malawi-child-labour-tobacco-industry

--
    Klarar du däremot två år utan att röka så har du reducerat riskerna till nästan samma nivå som någon som aldrig rökt.

Och om tillräckligt många slutar röka så kanske barnen i Malawi i alla fall får arbeta med andra jordbruksprodukter som inte riskerar att allvarligt skada eller rentav döda dem.

* Att vara olycklig/inte lycklig förkortar livet med 9 år och orsakar kronisk stress, ökad dödlighet och dödlighet i unga år. Att vara exempelvis deprimerad är en av våra absolut största folksjukdomar. Betydligt fler är psykiskt sjuka/lider av psykisk ohälsa än personer som blir sjuka på grund av rökning. 

Källa på det: Medline (EBSCO) som är en vetenskaplig databas, tyvärr med paywall. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (Karin) skrev 2015-06-11 16:54:05 följande:
    Går nog inte med nån som är så svag som du.
    Ok. Vi säger att jag är svag så blir du nöjd. Skrattande
    Ja, du vet hur man hittar härifrån?
  • Anonym (nn)
    Anonym (e-cigg) skrev 2015-06-11 16:59:06 följande:

Du har inte funderat på e-cigg?

Det kostar pengar och nej jag vet inte. Vill verkligen bryta med vanan och sedan hela rökandet. Men det var ingen dum idé kanske om det är någon annan som vill prova det.
  • Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-11 16:20:39 följande:
    Det är ett första steg mot ett rökfritt liv. Vanor är inte så lätta att ändra på om man har beroendeproblematik sedan en lång tid tillbaka. Du skrev själv, inom loppet av ett år, inte slutade du tvärt själv heller, men det är bara naturligt att man drar ner på intaget av substansen successivt.

Vi skriver om nikotinberoende här, inte om vikt, motion, psykbesvär eller annat som inte hör saken.

Btw
    "obildat uttryck"
    "applicera på dig"
    Varför så otrevlig?
    Vill du inte att folk kommenterar i din tråd?
    Ingen har försökt göra annat än att hjälpa till, men om du uppfattar hjälp som negativt är det kanske något du bör lägga till i trådstarten?

• Mamma till Philip Nova Elliot

Mitt bästa tips: läs boken "äntligen icke rökare" av Allen carr. /rökfri sedan 3 år i augusti :)

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Anonym (nn)
    Anonym (-) skrev 2015-06-11 18:22:44 följande:
    Varför så otrevlig?
    Vill du inte att folk kommenterar i din tråd?
    Ingen har försökt göra annat än att hjälpa till, men om du uppfattar hjälp som negativt är det kanske något du bör lägga till i trådstarten?

Jag är inte otrevlig, men enstaka läsare är överkänsliga. Vi är väl för f inte på dagis. Det är slutdiskuterat.
  • Anonym (nn)
    Mamma till Philip Nova Elliot skrev 2015-06-11 18:32:29 följande:

Mitt bästa tips: läs boken "äntligen icke rökare" av Allen carr. /rökfri sedan 3 år i augusti :)

Härligt att höra av er som lyckats, bara det är motiverande i sig. Tack. Grattis.

Jag ska sluta, hur vet jag inte, men när cigaretterna jag har hemma är slut blir det inte fler än tre om dagen tills jag klipper helt. Det finns flera orsaker till varför jag nu vill och känner mig mogen för det steget efter 25 års blossande.
  • Anonym (Slutat)

Nu har jag läst allt du och andra skrivit i din tråd. Du låter fientlig mot alla som inte stryker dig medhårs. Du kanske inte menar att låta så då skrift uppfattas olika av alla. Men du låter som mig när jag skulle sluta röka första gången, den gången då jag egentligen inte ville men pga omständigheter var tvungen. Jag var skitsur och försvarade varenda cigg jag tog och hade en förklaring/ursäkt till allt.
    Jag skulle ju bara röka den ciggen då, o den andra ciggen efter maten den kunde jag ju inte vara utan.
    Vet du, om du slutar tvärt så kommer det vara jobbigt ett tag jaaa men sen är det över. Efter tre veckor är abstinensen nere på noll enligt forskning. För mig gick det snabbare.
    Förlåt men när jag läser dina inlägg så känner jag bara igen mig för jag ser att du har inte viljan att sluta utan bara tvånget och då går det oftast åt helvete. För ciggen kommer inte släppa dig utan en jäkla fight och för att vinna den fighten måste du ha vilja o vara stark och tyvärr just nu så låter du inte stark. Jag önskar dig självklart all styrka att klara det för jag vet hur svårt det är. Men som sagt du har gått ifrån "idag slutar jag röka" till jag röker ju bara då och då och då och då och då och då och då......

• kasovi
    Anonym (-) skrev 2015-06-09 23:40:26 följande:
    Grattis!

För mig funkar det inte att ha nikotin tillgängligt. Jag klarar inte att stå emot, utan använder allt som finns till hands. Bra jobbat!
    Stort tack! Har gjort några urdåliga försök att sluta i några år nu, men så blev jag gravid och helt o hållet bestämd för att lägga av. Det var inte lätt ändå kan jag säga och jag mådde rentutav skit i starten. Bytte till typ camel silver först, för dom är typ som luft... Så kan man röka lite som vanligt och ändå få i sig lite mindre skit... Sen trappa ner tills man känner sig "redo"!
  • Anonym (Håller med!)
    Mamma till Philip Nova Elliot skrev 2015-06-11 18:32:29 följande:

Håller med, finns på Google play books (tror ja de heter) för typ 39:-
Svar på tråden Idag slutar jag röka