• maka011

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Cyanea skrev 2015-06-26 14:47:49 följande:
    Är det något som hänt som gör att du tror att det inte står rätt till, eller är det bara den vanliga oron? 

Vi alla är olika, så jag menar inte att ett missfall skulle kännas detsamma för dig som det gjorde för mig. Men för min del var det inte mycket värre än det vi genomgår dagligen. Sorg och motgång är liksom IVF:ares vardag. Det gick obehagligt fort att komma över det, för det är något jag upplever att jag gjort så många gånger innan. Det är svårare för mig att acceptera att det gått vägen än att det gått åt helvete. 

Vad jag menar är väl helt enkelt att jag tror att du klarar ett missfall. Det gör ont som fan, men du är så van vid att tåla smärtan och gå vidare. Jag tror inte att du behöver förbereda dig mer, för du kommer redan att klara det. Därför behöver du kanske inte se alla fel som kan inträffa, utan snarare träna dig på att släppa den oron och låta saker ha sin gång. Det är mer än en vecka sedan jag fick se vårt hjärtas hjärta slå så fint, och inte fan tror jag på det ännu. Jag har inte lärt mig att acceptera det. Kanske är det viktigare att du tränar på i huvudet, hur du ska ta framgång? 

Jag känner SÅ igen mig i det där. Jag tog Postafen igår för att jag skulle kunna gå till jobbet och hade en acceptabel dag. På kvällen grinade jag för att jag mått för bra och var orolig - trots att jag visste att jag tagit tabletter som kan hjälpa :) Du har säkert råkat äta bättre än någon annan dag. Tarmarna är mindre svullna eller magen mindre sur ;) 
    Jag har haft en del blödningar till och från. På midsommarafton rann det ur mig när jag gick på toa. Kom klumpar med. Var på gynakuten och såg ett litet tickande hjärta. Men som läkaren sa så smakfullt: "Du kan få missfall ändå.."

Ett missfall för mig innebär att börja om från början. Finns inga reservägg i frysen. This is it. Vägen hit var så jäkla lång då min kropp stretade emot och vi fick bryta behandlingar mm. Och jag vet inte om jag pallar att börja om från början. Är livrädd för nålar, så behandlingen var extremt påfrestande för mig. Vaknade med ångest varje morgon för jag visste att idag var det ny spruta.

Det jag gjorde annorlunda var att äta en avokado och en nektarin innan jag la mig och åt salta kex så fort jag vaknat.
  • maka011

Hett tips till er med ömma bröst.. Sov med sporttopp! Skrattande Var ren fröjd att ligga på sidan och på mage.

• maka011
    Cyanea skrev 2015-06-27 21:31:46 följande:

Det känner jag ju igen, nu när jag läser det! Usch, det är vidrigt att blöda när man är gravid... Så oerhört grymt. Jag har också blött i den här graviditeten, men inte i närheten av så mycket som det låter som att du gjort. Jäkla läkare, snällt sätt att säga det på... :( Men det bådar ju otroligt gott att du redan sett hjärtat! Jag håller alla tummar och tår för att det lilla miraklet fortfarande är kvar. 

Jag förstår den biten också... Detta är vårt sista försök också, vår sista eskimå. Vad tråkigt att du mått så dåligt av behandlingarna, framförallt att du är så nålrädd. Har ni tänkt på andra lösningar än IVF i så fall? (Det är bara att du säger till mig om jag är för påstridig, jag menar inte att tränga mig på)

Nä jag var säker på att det var kört. Det blödde som vid mens. Var inte jätte peppad att fira midsommar sen.

Behandlingarna har varit vedervärdiga. Var ren och skär panik varje gång det drog ihop sig för spruta. Ivf är end of the line för oss. Vi får inte adoptera pga att jag har en bipolär diagnos.
  • maka011
    Cyanea skrev 2015-06-27 22:14:26 följande:

Vad är er problematik? Alltså, varför behöver ni IVF? Går det inte att få donation istället? Eller embryoadoption? 

Jag har pco och helt stopp på ägglossningsfronten. Har god äggreserv men är svårstimulerad. Allt eller ingenting, isch. Vi har inte diskuterat donation. Jag vill hemskt gärna använda mina egna.
  • maka011
    Cyanea skrev 2015-06-28 19:13:57 följande:

Det förstår jag verkligen att du vill. Usch, önskar bara att det fanns något som kunde trösta. Jag vet att det inte går, men jag vill. Två dar kvar nu! Hoppas hoppas!!! 

Taxk snälla du. Imorgon smäller det. Orkar knappt tänka på det.
  • maka011
    Linda8110 skrev 2015-06-29 18:07:46 följande:

Vad händer imorgon? VUL? :)

Cyanea skrev 2015-06-29 18:27:25 följande:

ÄNTLIGEN!!! Håller tummarna. Vilken tid är det? 

Ja imorgon är det äntligen dags. Klockan 9 är det förhoppningsvis vår tur att få se hjärtljud och sen kunna skriva in oss på mvc. :)
  • maka011
    Linda8110 skrev 2015-06-29 19:13:50 följande:

Åh lycka till!!!!! Jag vill också!!! Känns som en evighet till fredag... Har dessutom haft en massa kramper och tryck nedåt idag så nu är jag orolig igen... GAHAA vad jobbigt!

Tack. Förstår inte hur jag ska kunna sova i natt. :) Åh jag förstår dig. Det ÄR en evighet.
  • maka011

På vul idag fick vi se våran böna. 11-12 mm lång och med ett fint pickande hjärta. Är nu utskriven från carlanderska och väntar på att mvc ska ringa upp så jag kan bli inskriven där istället. Frågade om missfallsrisken. Hon sa att nu när vi sett hjärtslag och att hen följer växtkurvan så är det nästintill som att ha passerat v. 12. Fortfarande en liten risk, men betydligt mindre än innan. Har idag för första gången vågat smaka på orden "jag ska bli mamma". :)

• maka011
    helnil_ skrev 2015-06-30 14:36:16 följande:

Stort grattis! Så roligt :) vilken vecka var du i nu när du gjorde VUL? Ser verkligen fram emot mitt andra men det är 3,5 vecka dit. Outhärdligt länge! Litar fortfarande inte på läkaren som sa att hjärtat slog.. Skeptiskt som man är ;)

Tack! =D Jag är 7+4 idag. Men gjorde ett på gynakuten när jag var 6+2 och såg ett svagt pickande redan då.
    Åh jag förstår dig. Det är en evighet! Jag har fortfarande svårt att fatta trots att jag sett det senast idag och har 2 bilder på vårt pyre.
    nesistas skrev 2015-06-30 17:34:24 följande:
    Stort grattis!! Så härligt att höra! Solig
    Imorgon är det min tur, börjar bli riktigt nervös nu.... Håll tummarna att allt är bra!
    Tack! Åh vad spännande! Håller tummarna stenhårt för dig. Vilken tid ska du dit?? :)
    Lady1986 skrev 2015-06-30 12:18:45 följande:

Stort grattis till maka och Linda!! :) Åh vad härligt!

Tack! Vågar knappt tro att det är sant!
    Linda8110 skrev 2015-06-30 11:12:52 följande:
    Gud så underbart!!!! Tusen miljoner grattis :)
    Tack! Detsamma säger jag! Gud vad skönt för dig att få se att hjärtljudet finns kvar! 
    Cyanea skrev 2015-06-30 11:04:38 följande:
    Åååh!!! Jag blir så glad att jag nästan gråter här hemma!!! GRATTIS!!!!! Helt galet! Hoppas du kan lägga oron på hyllan ett tag nu och njuta av det här, för det förtjänar du. Och vilket fantastiskt svar BM gav! Jag har ju läst på tillförlitliga källor att risken för MF när man ser hjärtat i v. 8-9 eller liknande sjunker till ca 1,5%, så det stämmer säkert. 

Gör något riktigt snällt mot dig själv idag för att du stått ut till VUL :) KRAM! 
    Åh tack fina du! Jag försöker verkligen att njuta och landa i detta stora. Ska på samtal på mvc på torsdag. Känns SÅ stort!

Det har jag! Har gottat mig på stranden med en kompis och sedan sammanstrålat med andra vänner och ätit i gott ikväll.
    Kram

• maka011
    Linda8110 skrev 2015-06-30 22:37:05 följande:
    Så himla roligt att vi är på exakt samma dag :)

Haha, ja verkligen! Upplever du att det "kör" i tjejmagen? Alltså inte gaser. Har haft småhugg där med sen jag vaknade idag. Känns inte jätte angemänt. :/
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015