• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

Kram

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Cyanea
    nesistas skrev 2015-12-06 21:53:25 följande:
    Vilken överraskning Cyanea! Och så fina saker! Skrattande

Själv var jag på samtal förra veckan inför planerat snitt. Jätteskönt att veta att det blir planerat snitt och slippa oroa mig för att gå igenom samma dramatik igen som vid förra förlossningen, men så konstigt det kändes att sitta och prata om datum. Vi vet inte än om det blir det datum läkaren sa, det beror på hur många andra snitt som planeras samma vecka, men det skulle kunna vara det datumet som hon sa. Isåfall vet jag redan nu vilken dag Liten kommer, märkligt. (Om hon inte bestämmer sig för att vilja komma ännu tidigare förstås.) Jobbar min sista vecka nu, på fredag går jag hem 100% sjukskriven, skönt. Sammandragningarna har ökat och jag har börjat få ont i bäcken och rygg, så ska bli skönt att få ta det lugnt nu. Vi vill ju att Liten ska stanna i magen ända fram till det är dags. Hjärta

Stor kram på er, Nesistas
    Jag är så himla tacksam för allt fint Liten fick <3 

Åh vad spännande!!! Vad fick ni för preliminärt datum, och hur mycket tidigare/senare kan de lägga det? Vilken häftig känsla att verkligen veta när man äntligen ska få träffas!! Skönt att du snart är klar med jobbet också. Jag har glömt, i vilken vecka är du i nu? 

Kram på dig, och hoppas att sammandragningarna snart ger sig <3 
  • nesistas
    Cyanea skrev 2015-12-07 15:57:40 följande:
    Jag är så himla tacksam för allt fint Liten fick <3 

Åh vad spännande!!! Vad fick ni för preliminärt datum, och hur mycket tidigare/senare kan de lägga det? Vilken häftig känsla att verkligen veta när man äntligen ska få träffas!! Skönt att du snart är klar med jobbet också. Jag har glömt, i vilken vecka är du i nu? 

Kram på dig, och hoppas att sammandragningarna snart ger sig <3 
    Hej fina Cyanea vännen!
    Jag är i vecka 30+0 idag, BF är enligt Familjelivs kalender och min egen beräkning  14/2 (vår Alla Hjärtans dag bebis Hjärta) och enligt BM;s beräkning 16/2. Vet inte varför det blir två olika datum men det skiljer ju bara 2 dagar. Har fått prel datum för snitt 10/2. Förr gjorde man tydligen planerade snitt 2 veckor före BF för att ha marginal men nu vill läkarna att snittet sker så nära inpå "rätt" datum som möjligt för att bebis ska vara så klar som möjligt. Om jag skulle få värkar eller vattnet går före det datum som bokats så hinner man (säger de iallafall..) ändå göra planerat snitt, men det blir då ett mer "akut" planerat snitt, där man bromsar värkarna med medicin och planerar snittet ca 3-4 tim efter att man kommit in till förlossning. På sätt och vis är det faktiskt lugnande att veta att det inte gör något om förlossningen skulle starta tidigare, då har ju bebis visat tydligt att hon är redo, och jag vet att jag ändå får snitt.

Ikväll har sammandragningarna varit riktigt besvärliga, trots 2 tim liggande i soffan och verkligen tagit det lugnt har de kommit och gått hela tiden och gjort ont. Efter varje sammandragning sparkar Liten till (i protest mot sammandragningen?) och triggar igång en ny sammandragning. Aj.

kram på er, dags att försöka sova nu. Var rädd om er, vi är på sluttampen nu! SkrattandeGravid
  • Cyanea
    nesistas skrev 2015-12-07 23:32:23 följande:
    Hej fina Cyanea vännen!
    Jag är i vecka 30+0 idag, BF är enligt Familjelivs kalender och min egen beräkning  14/2 (vår Alla Hjärtans dag bebis Hjärta) och enligt BM;s beräkning 16/2. Vet inte varför det blir två olika datum men det skiljer ju bara 2 dagar. Har fått prel datum för snitt 10/2. Förr gjorde man tydligen planerade snitt 2 veckor före BF för att ha marginal men nu vill läkarna att snittet sker så nära inpå "rätt" datum som möjligt för att bebis ska vara så klar som möjligt. Om jag skulle få värkar eller vattnet går före det datum som bokats så hinner man (säger de iallafall..) ändå göra planerat snitt, men det blir då ett mer "akut" planerat snitt, där man bromsar värkarna med medicin och planerar snittet ca 3-4 tim efter att man kommit in till förlossning. På sätt och vis är det faktiskt lugnande att veta att det inte gör något om förlossningen skulle starta tidigare, då har ju bebis visat tydligt att hon är redo, och jag vet att jag ändå får snitt.

Ikväll har sammandragningarna varit riktigt besvärliga, trots 2 tim liggande i soffan och verkligen tagit det lugnt har de kommit och gått hela tiden och gjort ont. Efter varje sammandragning sparkar Liten till (i protest mot sammandragningen?) och triggar igång en ny sammandragning. Aj.

kram på er, dags att försöka sova nu. Var rädd om er, vi är på sluttampen nu! SkrattandeGravid
    Åh vad häftigt!!! Då är det PRICK två månader kvar tills ni ses på torsdag <3 Magiskt!!!

Jag känner igen det du skriver, det är vad vården sagt till mig också. Det lär till och med vara bra för barnet om värkarna kommit igång när man gör snittet, just för att barnet är redo då om jag förstod det rätt. Akutsnitt lär de ha gott om tid för, det är "katastrofsnitten" som det verkligen går undan på. 

Vad jobbigt att dina sammandragningar gör ont! Vad säger MVC/Förlossningen om det? Det låter lite som att din livmoder är lättretad om den påverkas av bebis? Bra att du snart går på ledighet, så här kan du inte ha det ;) 

Hoppas det ger sig snart, kram på dig <3 
  • Poffa
    Cyanea skrev 2015-12-07 15:55:28 följande:

Fantastisk :D Jag som oroat mig så fruktansvärt över hur mycket maken kommer få att göra då jag varit sängliggande de senaste dagarna. Stora delar av listan är avbockad nu :) 

Åh, Sundvik är fina grejer <3 Har ni någon färg också? Har så svårt att bestämma mig... Ville ha ganska mycket grönt men insåg när jag skulle börja kolla efter grejer att allt har "fel" nyans, så nu är jag inne på gammelrosa. Suck, jag som inte skulle ha allt så himla tjejigt...! Ut kommer säkert en pojke också, inte för att pojkar inte kan ha rosa, men jag är i konflikt med mig själv om det just nu ;) 

Vi har valt vit färg på möbler för att kunna matcha med andra saker.
  • Cyanea

Hej tjejer! 

De senaste dagarna har jag haft mensvärk och sammandragningar var 10:e minut (dock inte regelbundna) vid vila. Idag har jag träffat BM igen efter en lång sjukskrivning, och hon känns som en helt annan människa :) När vi var på förlossningen och fick ultraljud sa läkaren att Liten låg i säte, men nu verkar hon ha vänt sig rätt :D Hon har inte börjat fixera sig, tyvärr, men hon ligger i alla fall rätt. BM sa att det kan vara vändningen som gjort magen så öm och som triggat sammandragningarna, så just nu hoppas vi på det. Det känns lite tidigt att föda redan nu i v. 33/34, så det vore skönt om hon kunde tänka sig att stanna lite till ;) Pulsen låg på 150 och lät jättebra :) 

Jag fick även en läkartid till nästa vecka för att dubbelkolla vad det är som händer egentligen, och de gör även en urinodling. Förmodligen blir jag sjukskriven på heltid från och med nästa vecka. Både skönt och sorgligt tycker jag. Jag gillar att jobba, men självklart får kroppen och Liten gå först. Tveklöst. Jag får göra klart min sista lektion på måndag, sen ska jag bara vila. 

Just nu är maken och jag väldigt ödmjuka inför att hon kan komma när som helst, för rent krasst kan det vara början till en förlossning som är på gång, så nu är det fart i planerande och införskaffande av grejer ;) Igår köpte vi en bärsjal som jag gärna vill ha ifall att vagnen inte är hemma än när hon kommer. Babyskyddet är så gott som klart, vi har bara inte betalat för det och hämtat det. Rummet börjar ta form, idag köpte vi matta och vi har bestämt vilken säng hon ska ha. Idag köpte vi även skötbädd till badrummet, så nu känns det som att alla de viktigaste sakerna är på plats. Kläder behöver tvättas, men det går ju fort. 

Jag slår vad om att den lilla kotten inte kommer ut innan jag blir igångsatt, så vi sitter här och stressar helt i onödan ;) 

Hur är det med er, tjejer? Kram på er <3 

• Poffa

Här är det bara bra!

Visst är det skönt att ändå göra klart massa saker så man slipper ha det hängande över sig. Sen är det ju inte hela världen om allt inte är helt klart...... Säger jag som är färdig med barnrummet som ändå inte kommer nyttjas i början.

Skönt att allt verkar bra med er båda och att de håller koll på er.

• Cyanea

Vecka 34 idag :D Vågen har knappt rört sig den senaste veckan, vilket känns märkligt, men så är det väl antar jag. Kotten har väl inte vuxit så mycket ;) 

Det bökas runt ordentligt i magen så lite nervös är jag för att hon ska vända runt igen ;) 

6 veckor och 6 dagar kvar till BF... Upploppet är nära :D 

Här har vi även dagens mage :) 

Hoppas ni har en fin helg <3 <3 <3 

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015