nesistas skrev 2015-12-07 23:32:23 följande:
Hej fina Cyanea vännen!
Jag är i vecka 30+0 idag, BF är enligt Familjelivs kalender och min egen beräkning 14/2 (vår Alla Hjärtans dag bebis

) och enligt BM;s beräkning 16/2. Vet inte varför det blir två olika datum men det skiljer ju bara 2 dagar. Har fått prel datum för snitt 10/2. Förr gjorde man tydligen planerade snitt 2 veckor före BF för att ha marginal men nu vill läkarna att snittet sker så nära inpå "rätt" datum som möjligt för att bebis ska vara så klar som möjligt. Om jag skulle få värkar eller vattnet går före det datum som bokats så hinner man (säger de iallafall..) ändå göra planerat snitt, men det blir då ett mer "akut" planerat snitt, där man bromsar värkarna med medicin och planerar snittet ca 3-4 tim efter att man kommit in till förlossning. På sätt och vis är det faktiskt lugnande att veta att det inte gör något om förlossningen skulle starta tidigare, då har ju bebis visat tydligt att hon är redo, och jag vet att jag ändå får snitt.
Ikväll har sammandragningarna varit riktigt besvärliga, trots 2 tim liggande i soffan och verkligen tagit det lugnt har de kommit och gått hela tiden och gjort ont. Efter varje sammandragning sparkar Liten till (i protest mot sammandragningen?) och triggar igång en ny sammandragning. Aj.
kram på er, dags att försöka sova nu. Var rädd om er, vi är på sluttampen nu!

Åh vad häftigt!!! Då är det PRICK två månader kvar tills ni ses på torsdag <3 Magiskt!!!
Jag känner igen det du skriver, det är vad vården sagt till mig också. Det lär till och med vara bra för barnet om värkarna kommit igång när man gör snittet, just för att barnet är redo då om jag förstod det rätt. Akutsnitt lär de ha gott om tid för, det är "katastrofsnitten" som det verkligen går undan på.
Vad jobbigt att dina sammandragningar gör ont! Vad säger MVC/Förlossningen om det? Det låter lite som att din livmoder är lättretad om den påverkas av bebis? Bra att du snart går på ledighet, så här kan du inte ha det ;)
Hoppas det ger sig snart, kram på dig <3