• Anonym (Sanna)

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Vi har en son som just fyllt ett. Jag har varit hemma med honom i ett år och sköter praktiskt taget allt. Jag tar alla dagar och nätter, Samsovigt och ammar. Nu ska vi separera eftersom vi båda mår dåligt i relationen.

Pappan går på pappaledigt under 4 månader, sedan har jag en månad mammsledigt till innan han börjar dagis. Vi ska sälja vårt hus och flytta isär.

Jag har förstått att msn rekommenderar ett hem åt så små barn och Max 2 övernattningar innan det är tal om Vv. Pappan tycker att vår son ska bo hos honom under pappaledigheten som om han ägde sonen då och jag får hälsa på. Men vår son har ju mycket större anknytning till mig eftersom jag haft hand om honom dygnet runt i ett år. Jag är hans trygga bas. Jag vill att han ska sova/bo hos mig och öka boendet hos pappan successivt. Att de har dagarna och jag kväll/natt. Pappan blir vansinnig och tycker då att han bara passar barnet åt mig. Han har 0 kunskap om ett litet barns behov och vi går i familjerådgivning vilket han inte lyssnar på.

Någon med erfarenhet av liknande situation? Vad säger familjerätten. (En del verkar gå på barnets bästa en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt)

• Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik
  • Anonym (P)

Vem har bestämt hur ni ska dela föräldraledigheten?

• Anonym (Sanna)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 17:47:22 följande:

[quote=75315739][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 15:16:12 följande:[/quote-nick]

Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.

[/

Ja men inte att det absolut ska vara hos mamman. Du gör verkligen allt för att sabotera en närmare anknytning va?

Den är så skrämmande och vidrigt att läsa om föräldrar som håller på så här.

Nej inte alls. Jag har varit tydlig med att jag vill dela ansvaret helt lika men göra övergången smidig. Tänker inte rada upp slla försök jag gjort flr stt involvera en til synes ganska ointresserad partner. Jag kan dock nämna att jag gör det möjligt amekonomiskt att han är ledig samt vill ändra våra rutiner så han tar mer ansvar hemma och därmed barnet vänjer sig vis pappa. Mitt förslag, inte hans.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 17:53:44 följande:

Vem har bestämt hur ni ska dela föräldraledigheten?

Det har vi bestämt ihop? Det som passade oss och vår situation bäst.
  • Cl4udio

Varför lämnar du honom? :(

• Anonym (P)

[quote=75316539][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 18:00:44 följande:[/quote-nick]

Nej inte alls. Jag har varit tydlig med att jag vill dela ansvaret helt lika men göra övergången smidig. Tänker inte rada upp slla försök jag gjort flr stt involvera en til synes ganska ointresserad partner. Jag kan dock nämna att jag gör det möjligt amekonomiskt att han är ledig samt vill ändra våra rutiner så han tar mer ansvar hemma och därmed barnet vänjer sig vis pappa. Mitt förslag, inte hans.

[/

Det är väl en självklarhet att man gör det???

Hur ska ni dela ansvaret? Du har boendet o vårdnaden, han för besöka när det passar dig o betala underhåll?

• Anonym (Sanna)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 17:51:23 följande:

[quote=75316144][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 16:43:26 följande:[/quote-nick]

Jo, små barn under 3 år.

[/

Nej du har helt fel.

Bra föräldrar kan avgöra detta helt på egen hand.

Så som du håller på så hoppas jag att han går vidare ochbkömpar för sitt barn. Barnet kommer att få se o läsa varje handling senare.

Vi separerade när vårt barn var skulle fylla två, för oss var det självklart att barnet hade rätt till båda sina föräldrar. Vi hade två dygn i taget, vårt barn mådde toppen genom hela resan.

Det känns bra att lösa att det finns fall med barn som mått bra genom resan. Det är det jag bryr mig mest om.
  • Anonym (Z)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 18:05:08 följande:

[quote=75316539][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 18:00:44 följande:[/quote-nick]

[/

Det är väl en självklarhet att man gör det???

Hur ska ni dela ansvaret? Du har boendet o vårdnaden, han för besöka när det passar dig o betala underhåll?

Varför ska pappan inte få ha del av vårdnaden för? Varför ska ts ha ensam vårdnad? Det finns ju en pappa som vill vara pappa.
  • Anonym (P)

[quote=75316547][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 18:02:09 följande:[/quote-nick]

Det har vi bestämt ihop? Det som passade oss och vår situation bäst.

[/

Ok så han hade fått ara föräldraledig tidigare för dig?

Jag gissar att du är i närheten så fort han är med barnet? Kommenterar hur han ska göra saker o påpekar att det han gör är fel? För du är ju den med bäääääst anknytning o du är ju den med tuttar ( o i din värld är det lika med viktigaste för barnet)?

• Anonym (P)

[quote=75316566][quote-nick]Anonym (Z) skrev 2015-05-18 18:06:48 följande:[/quote-nick]

Varför ska pappan inte få ha del av vårdnaden för? Varför ska ts ha ensam vårdnad? Det finns ju en pappa som vill vara pappa.

[/

Ja men här är ju en mamma som anser att hon är den bästa för barnet, att hon är den som barnet behöver, som vet allt osv osv.

De har säkert inte delad vårdnad.

• Anonym (Z)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 18:09:03 följande:

[quote=75316566][quote-nick]Anonym (Z) skrev 2015-05-18 18:06:48 följande:[/quote-nick]

[/

Ja men här är ju en mamma som anser att hon är den bästa för barnet, att hon är den som barnet behöver, som vet allt osv osv.

De har säkert inte delad vårdnad.

Jag förstod ironin i ditt inlägg efter jag postat. Ja, men hennes attityd kan bita henne i baken i slutändan. Får hoppas att det är en pappa som kämpar för barnets rätt till båda.
Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik