• Anonym (Sanna)

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Vi har en son som just fyllt ett. Jag har varit hemma med honom i ett år och sköter praktiskt taget allt. Jag tar alla dagar och nätter, Samsovigt och ammar. Nu ska vi separera eftersom vi båda mår dåligt i relationen.

Pappan går på pappaledigt under 4 månader, sedan har jag en månad mammsledigt till innan han börjar dagis. Vi ska sälja vårt hus och flytta isär.

Jag har förstått att msn rekommenderar ett hem åt så små barn och Max 2 övernattningar innan det är tal om Vv. Pappan tycker att vår son ska bo hos honom under pappaledigheten som om han ägde sonen då och jag får hälsa på. Men vår son har ju mycket större anknytning till mig eftersom jag haft hand om honom dygnet runt i ett år. Jag är hans trygga bas. Jag vill att han ska sova/bo hos mig och öka boendet hos pappan successivt. Att de har dagarna och jag kväll/natt. Pappan blir vansinnig och tycker då att han bara passar barnet åt mig. Han har 0 kunskap om ett litet barns behov och vi går i familjerådgivning vilket han inte lyssnar på.

Någon med erfarenhet av liknande situation? Vad säger familjerätten. (En del verkar gå på barnets bästa en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt)

• Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik
  • Anonym (H)
    Anonym (iii) skrev 2015-05-17 21:46:35 följande:

Är på pappans sida.

Alltså inte på barnets.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Elina) skrev 2015-05-18 10:23:04 följande:

Det finns många aspekter av detta. Jag kan hålla med om att det vore skillnad om pappaledigheten var medan ni fortfarande levde ihop, då finns du där på ett annat sätt jämfört med som nu om barnet helt ska byta boendemiljö och du inte finns där alls.

Vi separerade med en 10 månaders och bytte efter max 2 nätter så det var täta byten och inga fulla veckor eller färdigbestämda helger alls. Utan vi lade upp de kommande två veckorna utifrån våra jobbscheman och sen höll vi oss till det, planerade ytterligare två veckor osv. Och det gick bra. Vi bestämde också att vårt barn inte var inblandad eller skulle lida alls av detta utan om hen visade att hen saknade den andra föräldern så var det ok att komma över och natta barnet och sen gå, träffas och äta lunch eller i en park dagtid så att man ändå träffade barnet regelbundet osv. Det värdesätter jag något enormt nu att vi mitt i kaoset lyckades skapa nån sorts struktur i alla fall. Idag har vi vv boende med byte på onsdagar.

Vi gick också i familjerådgivning för att kunna prata om saker som inte riktigt kom fram när vi försökte själva så att säga.

Tack för ett vettigt svar. Även om jag tycker det låter jobbigt med 2/2 och undrar hur barnet tar det flängandet. Individuellt förstås. Men vill verkligen bara finnas där för mitt barn och i det här fallet är inte pappans engagemang i närheten. Men han vill ha sin rätt utan att tänka på vad der innebär.
  • Anonym (barnen först)
    Anonym (vet bäst alltid) skrev 2015-05-18 08:44:42 följande:

Det är skitsamma vad du tror om trygghet. Barnet har rätt att skapa en anknytning till sin förälder. Den rätten har du inte att ta bort barnets rätt att knyta an till sin förälder. Det har inte familjerätten heller för den delen.

Självklart har barnet rätt till att skapa anknytning till båda sina föräldrar. Har jag skrivit nått annat? Min dotter har en jätte bra anknytning med sin pappa. Men hon har det bäst av bo hos mig. Det tycker både jag och pappan, vilket jag också skrev. Han jobbat låååånga dagar. Så skulle hon bo varannan vecka så får hon jätte långa dagar på.dagis och sen hem till en.trött pappa. Så nej hon har det bättre hemma med mig och bebisen. Pappan kommer som sagt komma hit nästan varje dag och träffa båda barnen och ha dottern när det passar.

Skrev inte att ts skulle ta barnet ifrån pappan heller. Men bäst för barnet som bara är 1 år och vart hemma med mamma är ju att spendera dagarna med pappan och sen kvällen+natten med mamman, tills barnet är lite äldre och fått rutin på en vardag med pappan.
  • Anonym (???)
    Anonym (barnen först) skrev 2015-05-18 08:38:59 följande:

Det är väl ändå stor skillnad. Hade dom vart tillsammans så hade ju mamman som va barnets trygga punkt kommit hem varje eftermiddag till barnet. Ska barnet bo hos pappan så blir det ju inte så.

Jag och min man håller på att separera och jag är glad att han inser vad som är bäst för barnen! Dottern är snart 3 år och jag har haft hand om henne sen hon föddes (pappan har henne när jag jobbar kväll eller natt). Är dessutom gravid med barn nummer 2. Barnen kommer bo hos mig. Sen kommer jag aldrig hindra varken honom eller barnen att träffa varandra. Dottern kan åka till honom så mycket hon vill. Han kommer att komma hit nästan dagligen dessutom sen när bebisen fötts. Självklart skulle han kunna ha varannan vecka med dottern men med tanke på hans arbetstider och att jag kommer va hemma i 1,5 år så har hon det bäst hos mig. Åh sen spenderar nån eftermiddag och helg hos honom när det passar alla, plus att han är här ofta.

Hur tänkte du att det ska funka sen när han träffar en kvinna och inte längre vill vara beroende av dig för att träffa sitt barn? Och varför är det barnets bästa att hens pappa blir en sekundär figur efter dig som mamma? Låter inte alls som att du har barnets bästa i åtanke utan ditt bästa. Stor skillnad.

Bättre är väl att tänka: hur lägger vi upp detta på bästa sätt för att båda barnen ska ha samma primära anknytning till pappa som till mamma och hur ser vi till att barnet får en fungerande vardag hos både mamma och pappa.

Det är att tänka på barnet.
  • Anonym (...)

Du verkar vara en jobbig typ. Förstår att han vill skiljas från dig. 

• Anonym (Elina)
    Anonym (???) skrev 2015-05-18 11:57:19 följande:
    Hur tänkte du att det ska funka sen när han träffar en kvinna och inte längre vill vara beroende av dig för att träffa sitt barn? Och varför är det barnets bästa att hens pappa blir en sekundär figur efter dig som mamma? Låter inte alls som att du har barnets bästa i åtanke utan ditt bästa. Stor skillnad.

Bättre är väl att tänka: hur lägger vi upp detta på bästa sätt för att båda barnen ska ha samma primära anknytning till pappa som till mamma och hur ser vi till att barnet får en fungerande vardag hos både mamma och pappa.

Jag tror inte TS vill att pappan ska bli en sekundär figur. Inte alls.
    Det är väl därför TS frågar om råd?
    För jag tycker det finns fler sidor av detta. En pappa ska givetvis få vara föräldraledig med sitt barn, jag är FÖR att pappor tar ut fler dagar. Men i det här fallet blir det jättestor skillnad för barnet om vi förutsätter att det stämmer som TS säger att pappan inte varit särskilt delaktig under de tio första månaderna.
    Jag förstår att TS ex verkligen tänker sig att han ska gå in nu och vara pappa i fyra månader men är det schysst mot ett litet barn?
    Något slags mellanting där föräldrarna delar dagarna i några månader och växlar så att det blir en smidig övergång, kanske vore önskvärt.
    För det förstår väl vem som helst att det blir en chock för barnet, dels med separationen och dels med att skifta vårdnadshavare (primärt) SAMTIDIGT?

Ditt andra stycke däremot skriver jag under på men det är inte alltid så lätt när det är känslor och annat inblandat.
  • Anonym (???)
    Anonym (Elina) skrev 2015-05-18 13:36:33 följande:

Jag tror inte TS vill att pappan ska bli en sekundär figur. Inte alls.

Det är väl därför TS frågar om råd?

För jag tycker det finns fler sidor av detta. En pappa ska givetvis få vara föräldraledig med sitt barn, jag är FÖR att pappor tar ut fler dagar. Men i det här fallet blir det jättestor skillnad för barnet om vi förutsätter att det stämmer som TS säger att pappan inte varit särskilt delaktig under de tio första månaderna.

Jag förstår att TS ex verkligen tänker sig att han ska gå in nu och vara pappa i fyra månader men är det schysst mot ett litet barn?

Något slags mellanting där föräldrarna delar dagarna i några månader och växlar så att det blir en smidig övergång, kanske vore önskvärt.

För det förstår väl vem som helst att det blir en chock för barnet, dels med separationen och dels med att skifta vårdnadshavare (primärt) SAMTIDIGT?

Ditt andra stycke däremot skriver jag under på men det är inte alltid så lätt när det är känslor och annat inblandat.

Mitt inlägg var inte riktat till TS :)

Gällande känslor är det mycket som inte är lätt, men något man får lära sig att hantera om man vill vara en bra förälder.
  • Anonym (P)

Barnet kommer ju ha samma anknytning till pappan? Så med ditt resonemang kan barnet bo hos pappan o du se barnet ett dygn i veckan? För et ro ju pappan som är med barnet mest när ni sen väl separerar?

• Anonym (barnen först)
    Anonym (???) skrev 2015-05-18 11:57:19 följande:

Om både jag och pappan anser att dottern har det bäst hos mig så kan jag inte se hur du skulle kunna veta att det inte är så?

Har jag sagt att det allt ska vara så? Nej. Men jag kommer va föräldraledig i 1,5 år och va hemma med bebisen så under den tiden kommer dottern att bo hos mig. Hon slipper långa dagar på dagis, pappan kan utöva sina fritidsintressen och ändå träffa barnen varje dag. Dottern kommer självklart att spendera helger och även eftermiddagar ev natt hos pappa. Han är välkommen här så mycket han vill under föräldraledigheten. Åh självklart så större bebisen blir ju mer tid kommer h*n att spendera ensam med sin pappa också.

Åh han är inte beroende av mig, han kan skicka barnen till dagis. Men vi anser att det är bättre att dom är hemma med mig, som dom skulle vart om vi va tillsammans. Sen får vi självklart lägga om det när jag börjar jobba igen och vi eventuellt går vidare med våra liv och kanske vill separera dom mer.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 14:14:11 följande:

Barnet kommer ju ha samma anknytning till pappan? Så med ditt resonemang kan barnet bo hos pappan o du se barnet ett dygn i veckan? För et ro ju pappan som är med barnet mest när ni sen väl separerar?

Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.
Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik