• Anonym (Sanna)

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Vi har en son som just fyllt ett. Jag har varit hemma med honom i ett år och sköter praktiskt taget allt. Jag tar alla dagar och nätter, Samsovigt och ammar. Nu ska vi separera eftersom vi båda mår dåligt i relationen.

Pappan går på pappaledigt under 4 månader, sedan har jag en månad mammsledigt till innan han börjar dagis. Vi ska sälja vårt hus och flytta isär.

Jag har förstått att msn rekommenderar ett hem åt så små barn och Max 2 övernattningar innan det är tal om Vv. Pappan tycker att vår son ska bo hos honom under pappaledigheten som om han ägde sonen då och jag får hälsa på. Men vår son har ju mycket större anknytning till mig eftersom jag haft hand om honom dygnet runt i ett år. Jag är hans trygga bas. Jag vill att han ska sova/bo hos mig och öka boendet hos pappan successivt. Att de har dagarna och jag kväll/natt. Pappan blir vansinnig och tycker då att han bara passar barnet åt mig. Han har 0 kunskap om ett litet barns behov och vi går i familjerådgivning vilket han inte lyssnar på.

Någon med erfarenhet av liknande situation? Vad säger familjerätten. (En del verkar gå på barnets bästa en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt)

• Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik
  • Anonym (Elina)
    Anonym (???) skrev 2015-05-18 14:01:02 följande:
    Mitt inlägg var inte riktat till TS :)

Gällande känslor är det mycket som inte är lätt, men något man får lära sig att hantera om man vill vara en bra förälder.
    Okej, då kanske det var jag som missförstod.
    Och ja, känslor är tufft när man inte känner likadant och vill åt samma håll.
    Men man får ta hjälp av rådgivning om det behövs för att kunna prata vett med varandra och komma överens om det viktigaste man har > Barnet!
  • Anonym (Sanna)

Men hallå. Man har inte samma anknytning bara för att båda varit lediga. Det handlar om förälderns förmåga att ta hand om sitt barn, svara på dess behov, omvårdnad pch hur länge/mycket man gjort det. Dvs mamman i detta fall mer än pappan.

• Anonym (-S-)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 15:16:12 följande:
    Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.
    Men om ni kommer bo ihop så blir det väl ingen skillnad mot för om ni inte skulle ha separerat?
  • Anonym (???)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 15:16:12 följande:

Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.

Det är inte alls så att man generellt råder alla barn till att inte ha växelvist boende. Barn är individer med individuella behov. Dina behov som förälder har dock inte med saken att göra även om du verkar tro det.
  • Cl4udio

självklart barnet skal bo hos pappan, den enda som verkar må dåligt över detta är du  

• Anonym (Sanna)
    Anonym (???) skrev 2015-05-18 16:31:51 följande:

Det är inte alls så att man generellt råder alla barn till att inte ha växelvist boende. Barn är individer med individuella behov. Dina behov som förälder har dock inte med saken att göra även om du verkar tro det.

Jo, små barn under 3 år.
  • Anonym (Sanna)
    Cl4udio skrev 2015-05-18 16:37:54 följande:

självklart barnet skal bo hos pappan, den enda som verkar må dåligt över detta är du  

Ja självklart. Men inte bara. Eller ska bar ET inte ha en relation till sin mamma baea flr att pappa är pappaledig? Hur tänker ni män?
  • kenneth768768
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 16:43:26 följande:
    Jo, små barn under 3 år.
    Men en del i familjerätten tycker alltså att "... en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt", vilket betyder att de tycker att barnet kan bo enbart med pappan?

Medan du tänker på "barnets bästa", dvs barnet borde bo med dig?

• kenneth768768

Om pappan skrev i denna tråd, hur skulle han framhålla det? Håller han t.ex med om att han har noll koll?

• Kyrkby
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-17 21:02:55 följande:

Vi har en son som just fyllt ett. Jag har varit hemma med honom i ett år och sköter praktiskt taget allt. Jag tar alla dagar och nätter, Samsovigt och ammar. Nu ska vi separera eftersom vi båda mår dåligt i relationen.

Pappan går på pappaledigt under 4 månader, sedan har jag en månad mammsledigt till innan han börjar dagis. Vi ska sälja vårt hus och flytta isär.

Jag har förstått att msn rekommenderar ett hem åt så små barn och Max 2 övernattningar innan det är tal om Vv. Pappan tycker att vår son ska bo hos honom under pappaledigheten som om han ägde sonen då och jag får hälsa på. Men vår son har ju mycket större anknytning till mig eftersom jag haft hand om honom dygnet runt i ett år. Jag är hans trygga bas. Jag vill att han ska sova/bo hos mig och öka boendet hos pappan successivt. Att de har dagarna och jag kväll/natt. Pappan blir vansinnig och tycker då att han bara passar barnet åt mig. Han har 0 kunskap om ett litet barns behov och vi går i familjerådgivning vilket han inte lyssnar på.

Någon med erfarenhet av liknande situation? Vad säger familjerätten. (En del verkar gå på barnets bästa en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt)

Skitsnack !
    Kvinnor har inte äganderättenL på barn !!
    Det är ALLTID en man, PAPPA ,inblandad i ett barn.
    Har du knullat runt och fått barn med en man, så har du indirekt godkänt honom som barnets pappa.
    Barnet skall bo hos sin pappa utan massa strul från dig som mamma.
    Vem förstör för barnet , du eller pappan ???
Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik