• Anonym (Sanna)

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Vi har en son som just fyllt ett. Jag har varit hemma med honom i ett år och sköter praktiskt taget allt. Jag tar alla dagar och nätter, Samsovigt och ammar. Nu ska vi separera eftersom vi båda mår dåligt i relationen.

Pappan går på pappaledigt under 4 månader, sedan har jag en månad mammsledigt till innan han börjar dagis. Vi ska sälja vårt hus och flytta isär.

Jag har förstått att msn rekommenderar ett hem åt så små barn och Max 2 övernattningar innan det är tal om Vv. Pappan tycker att vår son ska bo hos honom under pappaledigheten som om han ägde sonen då och jag får hälsa på. Men vår son har ju mycket större anknytning till mig eftersom jag haft hand om honom dygnet runt i ett år. Jag är hans trygga bas. Jag vill att han ska sova/bo hos mig och öka boendet hos pappan successivt. Att de har dagarna och jag kväll/natt. Pappan blir vansinnig och tycker då att han bara passar barnet åt mig. Han har 0 kunskap om ett litet barns behov och vi går i familjerådgivning vilket han inte lyssnar på.

Någon med erfarenhet av liknande situation? Vad säger familjerätten. (En del verkar gå på barnets bästa en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt)

• Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik
  • Kyrkby
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 10:57:16 följande:
    Tack för ett vettigt svar. Även om jag tycker det låter jobbigt med 2/2 och undrar hur barnet tar det flängandet. Individuellt förstås. Men vill verkligen bara finnas där för mitt barn och i det här fallet är inte pappans engagemang i närheten. Men han vill ha sin rätt utan att tänka på vad der innebär.
    Du skulle ha tänkt på konsekvenserna och inte bara varit kåt o knullat runt !!
  • Anonym (-S-)

Jag förstår fortfarande inte vad problemet blir om ni fortfarande ska bo ihop under pappaledigheten? På vilket sätt skulle du, som trygg punkt, försvinna? Ena stunden pratar du om att ni ska fortsätta bo ihop och andra stunden är du orolig över nätterna. Jag hänger inte med alls här, hur ligger det till egentligen?

• PimplaVinHelaDagen

Jag har varit i EXAKT samma situation. Vi kontaktade familjerätten och FR gjorde upp en plan med att jag (mamman) lämnade barnet hos pappan på morgonen, sedan åkte jag till jobbet, handlade, städade, för att sedan ta emot barnet till middagen och sedan ta hand om läggningen.

När barnet var typ 1,5 år (minns inte exakt) så hade barnet en övernattning i veckan hos pappan.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (-S-) skrev 2015-05-18 17:15:11 följande:

Jag förstår fortfarande inte vad problemet blir om ni fortfarande ska bo ihop under pappaledigheten? På vilket sätt skulle du, som trygg punkt, försvinna? Ena stunden pratar du om att ni ska fortsätta bo ihop och andra stunden är du orolig över nätterna. Jag hänger inte med alls här, hur ligger det till egentligen?

Det har varit lite fram och tillbaka. Det lutar åt att vi flyttar isär efter hans pappaledighet för att han annars inte har råd att vara det. Jag har gått med på att försörja honom så han kan ta sin tid oxh skapa bättre relation med barnet. Hör och häpna.
  • Anonym (-S-)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 17:37:36 följande:
    Det har varit lite fram och tillbaka. Det lutar åt att vi flyttar isär efter hans pappaledighet för att han annars inte har råd att vara det. Jag har gått med på att försörja honom så han kan ta sin tid oxh skapa bättre relation med barnet. Hör och häpna.
    Men då betyder det ju att ni bor ihop under tiden han är föräldraledig och det är väl ändå det du pratar om?
  • Anonym (Sanna)
    PimplaVinHelaDagen skrev 2015-05-18 17:20:05 följande:

Jag har varit i EXAKT samma situation. Vi kontaktade familjerätten och FR gjorde upp en plan med att jag (mamman) lämnade barnet hos pappan på morgonen, sedan åkte jag till jobbet, handlade, städade, för att sedan ta emot barnet till middagen och sedan ta hand om läggningen.

När barnet var typ 1,5 år (minns inte exakt) så hade barnet en övernattning i veckan hos pappan.

Precis så som jag resonerar. Men verkar som många och även folk på FR resonerar annorlunda. Var din man emot? För det är hu kruxet här. Att vi tänker olika.
  • PimplaVinHelaDagen
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 17:39:31 följande:

Precis så som jag resonerar. Men verkar som många och även folk på FR resonerar annorlunda. Var din man emot? För det är hu kruxet här. Att vi tänker olika.

Mitt ex sa samma sak som din snubbe. Han ifrågasatte varför han skulle vara "barnvakt åt sitt eget barn", samt hävdade att han "minsann hade RÄTT att ha barnet dygnet runt - för nu var det minsann HANS tur!".

Familjerätten tog ner honom på jorden och förklarade för honom att: DU HAR INTE NÅGRA RÄTTIGHETER HÄR! DET ÄR DITT BARN SOM SITTER PÅ RÄTTIGHETERNA! De sa att barnet hade mig som anknytningsperson och ser man det utifrån barnets bästa, och barnets rätt, så tar man inte barnet från dess anknytningsperson bara så där hux flux.

Så pappan fick vänja sig vid det. Hans val var att stämma mig och troligen få samma svar, men väldigt försent, från en domstol.
  • Anonym (P)

[quote=75315739][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 15:16:12 följande:[/quote-nick]

Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.

[/

Ja men inte att det absolut ska vara hos mamman. Du gör verkligen allt för att sabotera en närmare anknytning va?

Den är så skrämmande och vidrigt att läsa om föräldrar som håller på så här.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (-S-) skrev 2015-05-18 16:28:00 följande:

Men om ni kommer bo ihop så blir det väl ingen skillnad mot för om ni inte skulle ha separerat?

Nej, men vi ska ju flytta isär. Antingen sker det en mån innan hans pedighet är slut. Eller när han börjar jobba igen. Så "problemet" kvarstår.
  • Anonym (P)

[quote=75316144][quote-nick]Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 16:43:26 följande:[/quote-nick]

Jo, små barn under 3 år.

[/

Nej du har helt fel.

Bra föräldrar kan avgöra detta helt på egen hand.

Så som du håller på så hoppas jag att han går vidare ochbkömpar för sitt barn. Barnet kommer att få se o läsa varje handling senare.

Vi separerade när vårt barn var skulle fylla två, för oss var det självklart att barnet hade rätt till båda sina föräldrar. Vi hade två dygn i taget, vårt barn mådde toppen genom hela resan.

Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik