nattuw skrev 2017-01-14 06:09:46 följande:
För industrin brukar det handla om att en statistisk risk för en allvarlig olycka vart hundrade år eller så anses vara acceptabelt och att ytterligare investeringar i säkerhet inte kan motiveras.
Ett exempel som bör vara relativt lätt att förstå är hur gränsen mellan investeringar och risken för att någon skall dö i trafiken sätts. Trafikverket har till och med lagt upp en liten film som förklarar hur de gör sina beräkningar. Se: (
www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/sa-.../ ). Om länken är trasig så heter filmen "Hur värderas ett människoliv" och bör gå hitta via en söktjänst.
Kontentan av det hela är iallafall att man inte säkrar sig mot värsta tänkbara scenariot eftersom det är för resurskrävande. Istället försöker man lägga riskerna på en acceptabel nivå. Även om det ibland kan råda skilda uppfattningar om vad som kan anses vara en acceptabel nivå.
Acceptabel nivå när det gäller att säkra mot förändringar i klimatet, är när det byggs eller renoveras säkert, eller flyttas till en säker plats om det är byggnader och dess inehåll som ska säkras.
Och som tur är så görs heller inget annat, så vitt jag vet.
Och själv bor jag så till, att min mark ligger utanför de riskområden som avser vattenflöden, så jag slipper oroa mig för att snåljåpar ska leka med människoliv, och använda mig som insats.
Du blandar ihop klimatförändringarna, med olyckrisksminimering, även om regeringen har som mål att ingen ska behöva dö i trafiken, den sk nollvisionen, som det beslutades om 1997.
Att säkra för klimatförändringen och vad som då avses är t.ex att säkra viktiga samhällsfunktioner, dess byggnader, hela samhällen, infrastruktur,och sjukhus.
Det handlar om att säkraSverige förframtiden.
Vad du tar upp avser endast olyckor, och som du så lämpligt säger, kan ske inom en 100-års period i en industri.
Och om det visar sig vara feltänkt, vad gör man då? Jo då åtgärdar dom feltänket, d.v.s mer pengar läggs ner på attförbättra säkerheten.
På liknande sätt görs det med vägarna.
Och omvi såtar de värsta tänkbara olyckor som kan ske på vägar eller i industrier, så kommer ingen av dom ens beröra mer än några få, i jmf med vad en katastrof som sker när en kraftverksdam brister.
Sen kommer förstås de som läser att säga om ditt inlägg, det där har ju inget som helst att göra med Sveriges samhällsfunktioner.
Helt rätt, det har inget att göra med samhällsfunktionerna, även om vissa delar av vägnätet kan bli berörda, broar t.ex.
Och du skriver själv en olycka på 100 år.
Men med klimatet så gäller riskerna istället vad som kan hända inom en snar framtid, och att det kan slå ut hela samhällen, ödelägga stora landområden, för att inte tala om vilka mängder människoliv som kan gå till spillo,förutom värdena påegendom och installationer.
Och inte går det att rätta till det i efterhand heller, som i dina exempel.
Så ju dummare vi bär oss åt, alltså låter pengarna tala, ju troligare är att vi kommer att bli hårt drabbade på många ställen.
Alltså hög tid att säkra upp vårt Sverige så att vi kan känna oss trygga med attalla viktiga samhällsfunktioner alltid kommer att fungera när vi behöver dom.
Så jmf inte mer med vad företagen gör, och hur man bygger vägar.
Förtagen litar f.ö på att vi/staten gör vår del, så att inte deras verksamheter förstörs helt i onödan.